به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۳۱۶۳۸۸

سن بشریت ۳۰ هزار سال دیگر افزایش یافت!

سن بشریت ۳۰ هزار سال دیگر افزایش یافت!
گروه علم وفناوری:در بررسی دقیقی که اخیراً بر روی فسیل‌های مشهور Omo I یافت شده در اتیوپی انجام شد، دانشمندان دریافتند که قدمت آن به ۲۳۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد که این موضوع تصورات قبلی درباره سن بشریت را دگرگون می‌کند و آن را ۳۰۰۰۰ سال به عقب‌تر باز می‌گرداند.
طلوع بشریت موضوعی است که مدتهاست ما را مجذوب خود کرده است. دانشمندان برای مدت طولانی در تلاش برای تعیین تاریخ دقیق منشاء بشریت هستند، اما تاکنون با موفقیت کمی روبرو بودند. آن‌ها هر چند وقت یک بار فسیل‌هایی را پیدا می‌کنند که این تاریخ را چند قرن دیگر افزایش می‌دهد و بدین ترتیب تلاش همچنان ادامه دارد. اکنون دانشمندان تحقیقات را بر روی یافتن فسیل‌هایی در شرق آفریقا متمرکز کرده‌اند، زیرا این فسیل‌ها نشان دهنده گونه ما، «هومو ساپینس» هستند.
آن‌ها اخیراً اولین بقایای انسان را که پس از فوران عظیم آتشفشانی در اتیوپی پیدا شده، مورد بررسی قرار داده و در عین شگفتی متوجه شدند به بیش از ۲۳۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در واقع این بار، سن بشریت بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، به عقب بازگشته است. بقایای انسان معروف به Omo I در اواخر دهه ۱۹۶۰ در اتیوپی پیدا شد. دانشمندان از آن زمان تاکنون در تلاش هستند تا تاریخ دقیقی برای این فسیل‌ها بیابند. دانشمندان در این بررسی جدید به اثر شیمیایی لایه‌های خاکستر آتشفشانی که در رسوباتی که فسیل‌ها در آن‌ها پیدا شده بود، تکیه کردند. تلاش‌های قبلی سن فسیل‌ها را کمتر از ۲۰۰۰۰۰ سال نشان می‌داد.اکنون، در تحقیقی که توسط دانشگاه کمبریج مستقر در بریتانیا انجام شده است، دانشمندان مشخص کرده‌اند که فسیل‌های Omo I یافت شده در اتیوپی باید قدیمی‌تر از فوران‌های آتشفشانی باشد که ۲۳۰۰۰۰ سال پیش رخ داده است. بقایای Omo I در سایت Omo Kibish در دره ریفت آفریقای شرقی در جنوب غربی اتیوپی یافت شد که منبعی غنی از بقایای انسان اولیه و مصنوعاتی مانند ابزار‌های سنگی است. دکتر سلین ویدال، نویسنده اصلی مقاله، و همکارانش تجزیه و تحلیل ژئوشیمیایی جدیدی از خاکستر آتشفشانی این منطقه انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که نمونه‌ها بیش از ۲۳۰۰۰۰ سال قدمت دارند.
ویدال در بیانیه‌ای در وب‌سایت دانشگاه کمبریج گفت که وقتی داده‌ها را به دست آورد و متوجه شد که قدیمی‌ترین انسان‌های خردمند منطقه پیرتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد، به وجد آمد. اگرچه این مطالعه جدید، حداقل سن جدیدی را برای هومو ساپینس نشان می‌دهد، اما محققان گفتند که این امکان وجود دارد که این گونه حتی قدیمی‌تر نیز باشد. دانشمندان امیدوارند که یافته‌های جدید، نور بیشتری بر عصر بشریت بیفکند و ممکن است نشان دهد که ما می‌توانیم از این هم قدیمی‌تر باشیم. نتایج این تحقیق در نشریه معتبر Nature به چاپ رسیده است.
برچسب ها: بشریت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها