به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۳۱۶۳۹۹

زن تروریست بهانه گروگان‌گیری در تگزاس شد

گروه بین‌الملل: آزادی عافیه صدیقی، زندانی پاکستانی مشهور به «بانوی القاعده» در ایالات متحده، خواسته اصلی مرد مهاجمی بود که دیروز  چهار نفر را در کنیسه‌ای در ایالت تگزاس آمریکا به گروگان گرفته بود.
زن تروریست بهانه گروگان‌گیری در تگزاس شد
به نوشته ایندیپندنت، درپی عملیات تیم‌های ویژه پلیس محلی و اف‌بی‌آی که بیش از ۱۰ساعت ادامه داشت، شنبه‌شب اعلام شد فرد گروگان‌گیر که مدعی بود برادر عافیه صدیقی است، جان باخته و گروگان‌ها همگی بدون هیچ آسیبی آزاد شده‌اند. البته پلیس هنوز هویت مرد مهاجم را به‌عنوان برادر عافیه صدیقی تایید نکرده است؛ مروه البیالی، وکیل مدافع صدیقی، نیز چنین نسبتی میان او و موکلش را تکذیب کرده است؛ اما زنی که گروگان‌گیر در گفت‌وگو با مذاکره‌کنندگان اف‌بی‌آی خواستار صحبت با او و آزادی‌اش شد، عافیه صدیقی، کیست و چرا در زندان فدرال است؟ 
عافیه صدیقی زنی پاکستانی است که در سال ۲۰۱۰ پس از ۱۴ روز محاکمه در دادگاه فدرال نیویورک، به ۸۶ سال زندان محکوم شد. هیئت منصفه دادگاه او را در اتهام تلاش برای قتل اتباع و کارمندان دولت آمریکا و همچنین حمله به افسران و کارمندان آمریکایی مجرم تشخیص داد. صدیقی متولد سال ۱۹۷۲ میلادی در پاکستان و یک متخصص عصب‌شناسی است که در موسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه ام‌آی‌تی) تحصیل و سال ۲۰۰۱ دکترای خود را در این رشته از دانشگاه برندایس آمریکا دریافت کرده است. براساس کیفرخواست دادگاه فدرال، پلیس ملی افغانستان در سال ۲۰۰۸ میلادی پس از یافتن یادداشت‌های دست‌نویسی درباره ساختن «بمب کثیف» (بمبی که در یک انفجار غیرهسته‌ای مواد خطرناک رادیواکتیو را در سطحی وسیع پراکنده می‌کند) و مکان‌هایی در ایالات متحده به‌عنوان اهداف احتمالی یک «حمله کشتار جمعی» که متعلق به عافیه صدیقی بود، او را برای بازجویی درمورد آن‌ها بازداشت کرد. 
به گفته دادستان، پس از بازداشت، هنگامی‌که گروهی از آمریکایی‌ها از صدیقی بازجویی می‌کردند، او با قاپیدن اسلحه یک سرباز آمریکایی، به‌سمت آن‌ها شلیک کرده، هرچند که هیچ‌کس مورد اصابت گلوله قرار نگرفته است. قاضی پرونده هنگام صدور حکم برای صدیقی، با استناد به سخنانی از او، مانند «مرگ بر آمریکا» و «من از آمریکایی‌ها متنفرم» که نشان‌دهنده نیت او برای انتقام از دولت آمریکا بود، جرایم او را تروریستی ارزیابی کرد. 
محکومیت عافیه صدیقی با اعتراض‌های گسترده در پاکستان روبه‌رو شد. رهبران سیاسی و حامیان او در پاکستان، صدیقی را قربانی سیستم قضایی و عدالت کیفری ایالات متحده دانستند و خانواده‌اش در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی تروریست بودن او را تکذیب کرده‌اند. در سال‌های پس از آن، مقام‌های پاکستان بارها به‌طور علنی به هر نوع معامله یا مبادله‌ای که می‌تواند منجر به آزادی صدیقی از زندان ایالات متحده شود، ابراز تمایل کرده‌اند، اما آمریکا با تاکید بر پیوندهای نزدیک او با القاعده، از استرداد او خودداری کرده است.
عافیه صدیقی که رسانه‌های آمریکایی از او به‌عنوان «بانوی القاعده» یاد می‌کنند، پیش از بازداشتش در سال ۲۰۰۸ هم  زیر نظر مقام‌های آمریکایی بود. وزارت دادگستری ایالات متحده و اف‌بی‌آی ماه مه سال ۲۰۰۴، در نشستی خبری هم‌زمان با هشدار درباره برنامه‌های اطلاعاتی گروه القاعده در ماه‌های آینده، از او به‌عنوان یک «عامل و تسهیل‌کننده عملیات‌های القاعده» نام برده بودند. در جریان بحران مرگبار گروگان‌گیری سال ۲۰۱۳ در الجزایر، سخنگوی گروه شبه‌نظامی وابسته به القاعده، پیشنهاد داده بود که در ازای آزادی عافیه صدیقی و شیخ عمر عبدالرحمن، مغز متفکر حمله به مرکز تجارت جهانی (در سال ۱۹۹۳) که سال ۲۰۱۷ در زندان درگذشت، گروگان‌ها را آزاد کند. 
گروه‌های طالبان و داعش نیز پیش از این، تبادل صدیقی را با گروگان‌های غربی که در اختیار داشتند، پیشنهاد داده بودند. همچنین در سال ۲۰۱۸ مردی که ساکن ایالت اوهایو آمریکا بود، به جرم تلاش برای آزادی صدیقی به ۲۲ سال زندان محکوم شد. بنابر اعلام دادستان، او قصد داشت پس از پرواز به ایالت تگزاس، به زندانی که صدیقی در آن نگهداری می‌شود، حمله کند.  در اعتراض به محکومیت عافیه صدیقی سال‌های گذشته تجمع‌های متعددی در ایالات متحده و همچنین خارج از آن کشور، برگزار شده است. «بنیاد عافیه»، گروهی که برای دفاع از او تشکیل شده و تظاهرات‌های بسیاری را سازماندهی کرده، مدعی شده که او سال گذشته در زندان مورد تعرض قرار گرفته است. صدیقی در حال حاضر در مرکزی پزشکی که بخشی از یک زندان فدرال در ایالت تگزاس آمریکاست، نگهداری می‌شود و اعلام شده است که دوره حبس او تا ۶۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها