به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۱۶۴۴۳

افشاگری رضایی از مافیا‌های خودرو متصل به دولت

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: همه در نظرسنجی‌ها می‌گویند کیفیت پایین آمده است. تصادف زنجیره‌ای اخیر که چندین ماشین با هم برخورد کردند گفتند اصلاً ایربگ هیچ‌یک از این ماشین‌ها عمل نکرده در حالی که می‌گویند فلان ماشین ایربگ دارد و 50 میلیون به خاطر آن، 30 میلیون به خاطر فلان قطعه از مردم می‌گیرند.
افشاگری رضایی از مافیا‌های خودرو متصل به دولت
به گزارش خبرآنلاین، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درباره مافیای خودرو گفت: دورنمای قصه این است که همه دوست داریم از تولید داخل، صنعتگر، هنرمند و کارگر ایرانی حمایت کنیم و در این هیچ بحثی نیست اما این اتفاق زمانی می‌افتد که کیفیت خوب باشد و مردم استقبال کنند. اگر کیفیت خوب نباشد، قیمت بالا باشد و مردم اظهار نارضایتی کنند و اکثر تصادفات مربوط به خودروهای داخلی باشد، همین تولید داخل زمینه نارضایتی را فراهم می‌کند و این نارضایتی هم به‌صورت نارضایتی پنهان است، به این معنی که مردم داد نمی‌زنند ولی ناراضی هستند.

وی افزود: لذا بنده درخواست و پیشنهاد دادم و گفتم اولویت اول این است که از تولید داخل و کار ایرانی حمایت شود اما واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم. در حقیقت وقتی نارضایتی بالا است و از طرفی تصادفات، مربوط به برخی خودروهای داخلی است، کیفیت پایین و قیمت بالا است، ناچار هستیم به سمت گزینه‌های دیگر برویم که منظور از گزینه دیگر بازگشت خودرو خارجی است. در حال حاضر انحصار در اختیار دو خودروساز داخلی ایران‌ خودرو و سایپا قرار دارد که انحصاراً خودرو و صنعت خودرو را قبضه کرده‌اند و تولیدشان هم هر چه باشد، همان است.

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کیفیت پایین محصولات خودروسازان داخلی تصریح کرد: در حقیقت اگر خودروسازان می‌توانستند کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند، آپشن‌ها را بهتر کنند و خدمات را بیشتر کنند، این عمل را انجام می‌دادند، از سوی دیگر قیمت‌ها را روز به روز، هفته به هفته و ساعت به ساعت بالا می‌برند. خودروسازان یک بار می‌گویند قیمت قطعه این‌جوری شده، یک بار می‌گویند فولاد این‌جوری شده چرا که بسیاری از قطعات ما فولادی است؛ اما واقعیت امر این است که چنین استدلال‌هایی برای مردم قابل قبول نیست.

رضایی همچنین ادامه داد: ماشینی که 20 میلیون بوده ناگهان می‌شود 200 میلیون، ماشینی که 30 میلیون بوده شده 300 میلیون، یعنی چند برابر؟! آیا حقوق‌ها و درآمد مردم این‌قدر اضافه شده است؟! آیا خودروهای داخلی آن کیفیت لازم و اطمینان‌بخشی را دارد؟ اجازه دهیم با توجه به استقبال عمومی و اینکه مردم همه دوست دارند خودرو خارجی بیاید، واردات خودرو صورت بگیرد. واردات خودرو دو اثر مهم دارد اول اینکه به‌لحاظ جوّ روانی موجب کاهش قیمت می‌شود. دوم اینکه کسانی که پول دارند ماشین خوب و خارجی می‌خرند. بنابراین گفتیم واردات خودرو انجام شود تا بر بازار داخلی تأثیر بگذارد و افرادی هم که توانایی دارند، خریداری کنند. به خاطر دارم که زمانی به یک نفر گفتند چرا شما سالی یک بار ماشین عوض می‌کنید؟ گفت من پول زیاد دارم، نمی‌دانم چه کارش کنم!

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایجاد جو رقابتی و در نتیجه افزایش کیفیت محصولات داخلی را از جمله نتایج واردات خودرو دانست و تصریح کرد: به عبارت دیگر فردی که پول فراوان دارد هیچ موقع پراید سوار نمی‌شود، بلکه ماشین خوب و با کیفیت، ماشینی که وقتی با آن یک هزار کیلومتر رانندگی می‌کند، خیالش راحت است، را خریداری می‌کند. رهبر انقلاب هم سال گذشته فرمودند که حمایت از تولید داخل و کارگر ایرانی ولی به شرط اینکه کیفیت بالا برود و قیمت‌ها تعدیل شود. در حال حاضر خودروسازان داخلی برعکس عمل می‌کنند، تصادفات مؤید این است که کیفیت پایین آمده و قیمت هم روز به روز بالا می‌رود.

رضایی در ادامه اظهار کرد: یعنی جان مردم و خودروسازها و مافیای صنعت خودرو، دست افرادی افتاده که پشت صحنه و پنهان هستند، عنوان سلطان قطعه در حوزه قطعه‌سازی دارند، همین افراد مردم را با این ماشین‌های بنجل و به‌دردنخور سرکیسه می‌کنند. یک شخص برای خودرو ثبت‌نام کرده به عنوان مثال ماه آینده به او می‌گویند 200 میلیون تومان واریز کند، ناگهان دوباره یک پیامک برای او می‌فرستند و می‌گویند 20 درصد گران شده، شما 300 میلیون تومان باید بدهید، این که نمی‌شود. بعد وزیر می‌گوید نه، همان قیمت‌هایی که از قبل بوده است که به اینها هم توجه نمی‌کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دپوی ماشین ها متذکر شد: ماشین‌ها در انبارها، پارکینگ‌ها، زیرزمین‌ها، بیابان‌ها و غیره دپو شده است. در بیابان‌ها دو، سه‌تا پارکینگ از همین ماشین‌ها را پیدا کرده‌اند، می‌گویند یک قطعه خراب است اما وقتی قیمت ناگهان 50 درصد بالا می‌رود، می‌گویند قطعه درست شد، چگونه این اتفاق می‌افتد؟! چون قیمت بالا رفت سریع این قطعه درست شد؟! دو سال است ماشین در پارکینگ خوابیده است و اینها به بهانه اینکه یک قطعه‌ای را به دلیل تحریم یا هر علت دیگری، ندارند، ماشین را عرضه نمی‌کنند اما همین که قیمت بالا رفت به بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: خودروسازان برای اینکه قیمت بالا برود، یک بازار سیاه دولتی ایجاد کرده‌اند. متأسفانه بعضی‌ها دروغ می‌گویند که 20 الی 30 درصد اما حقیقت این است که 51 درصد صنعت خودرو در اختیار دولت است، یعنی دولت خودش این کار را می‌کند. در حال حاضر وزارت صنعت و آن دو خودروساز موجب نارضایتی می‌شوند و حداقل در حوزه خودرو موجب نگرانی خانواده‌ها هستند. امیدواریم که آزادسازی خودرو انجام شود تا مردم بتوانند آزادانه تصمیم بگیرند.
رضایی در واکنش به اینکه با توجه به اینکه گفتید51 درصد صنعت خودرو در دست دولت است لذا آن مافیایی که اشاره کردید به نوعی مافیای دولتی است؟ خاطرنشان کرد: بله، صددرصد همین است. به عبارت دیگر مافیای خودرو یا دولتی یا وصل به دولت هستند. چرا که چنین مافیایی اصلاً بیرون دوام نمی‌آورد و نمی‌تواند مقاومت کند. اینها یا دولتی یا در سایه هستند یا بالاخره به دولت وصل هستند و حمایت می‌شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ورود قوه مقننه به بحث مافیای خودرو یادآور شد: بله، مجلس هم ورود می‌کند و در حال حاضر هم در مجلس بحث تحقیق و تفحص از خودروسازها مطرح است. این واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم. الان مردم ناراضی هستند. از یک سو قیمت‌ها بسیار بالا است، از طرفی کیفیت متناسب با قیمت‌ها بالا نرفته بلکه پایین آمده است. همه در نظرسنجی‌ها می‌گویند کیفیت پایین آمده است. تصادف زنجیره‌ای اخیر که چندین ماشین با هم برخورد کردند گفتند اصلاً ایربگ هیچ‌یک از این ماشین‌ها عمل نکرده در حالی که می‌گویند فلان ماشین ایربگ دارد و 50 میلیون به خاطر آن، 30 میلیون به خاطر فلان قطعه از مردم می‌گیرند. خودروسازان سر مردم را شیره می‌مالند، مردم را اذیت و ناراضی می‌کنند. در این شرایط سخت اقتصادی به جای اینکه فکری برای مردم شود، موجب آزار مردم می‌شوند. بنده واقعاً از خودروسازها ناراضی هستم و اگر تحقیق و تفحص هم باشد حتماً امضا خواهم کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها