به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۳۱۶۴۴۹

اقتصادهای پیشرو جهان در سایه تورم

اقتصادهای پیشرو جهان در سایه تورم
گروه اقتصادی: تورم ایالات‌متحده به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده است، انتظارات قیمت در ژاپن در حال افزایش و افزایش هزینه‌های انرژی، خانواده‌های اروپایی را تحت فشار قرار داده است.
 بانک جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اختلالات مداوم زنجیره تامین و حمایت مالی کمتر برآوردهای رشد جهانی را برای سال جاری کاهش داده است.قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده پس از افزایش چشمگیر سال گذشته به بیشترین میزان چهار دهه اخیر رسیده و زندگی آمریکایی‌ها را سخت و فشار را بر سیاست‌گذاران فدرال‌ رزرو تشدید کرده است. احتمالا اقتصاد آلمان در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ کوچک و در برزیل نیز تورم در سال گذشته حدود ۱۰ درصد ثبت شده است.
در سال گذشته افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده بیشتر به دلیل تورم بالای کالاها بوده است زیرا شاخص قیمت کالاها بدون احتساب مواد غذایی و انرژی ۱۰.۷ درصد افزایش یافته که بزرگترین رشد ۱۲ ماهه از سال ۱۹۷۵ تاکنون است.احساسات مصرف‌کننده در اوایل ژانویه بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت و نگرانی‌ها در مورد افزایش شدید تورم و سویه اُمیکرون به سرعت در حال گسترش است. آمریکایی‌ها انتظار دارند قیمت‌ها با نرخ سالانه ۳.۱ درصد طی پنج تا ۱۰ سال آینده افزایش یابد که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۱ خواهد بود.
افزایش شدید قیمت‌های انرژی پس از دو سال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌ها و نگرانی‌های شغلی بر مصرف‌کنندگان اروپایی فشار وارد کرده است. بر اساس نظرسنجی کمیسیون اروپا، فشارهای مالی بر خانوارها نیز تاثیر گذاشته است.آلمان دومین رکود خود بعد از ظهور سویه اُمیکرون را در پیش دارد. این سویه جدید بر تولید ناشی از رکود عرضه و سریع‌ترین تورم در سه دهه اخیر سایه افکنده است.
بانک جهانی اظهار کرد: شیوع دوباره ویروس کرونا، کاهش حمایت از سیاست‌ها و تنگناهای طولانی‌مدت زنجیره تامین باعث خواهد شد که بهبود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ پس از آن که رشد سال گذشته سریع‌ترین سرعت پس از رکود در ۸ دهه گذشته بود بیش از پیش‌بینی‌های قبلی کاهش یابد.



 
برچسب ها: تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها