به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۳۱۶۵۷۸

کمبود پنج میلیون نیروی متخصص در آلمان

کمبود پنج میلیون نیروی متخصص در آلمان
گروه جامعه: در آلمان متولدین سال‌هایی که بیشترین نرخ تولد در آنها ثبت شده، رفته‌رفته بازنشسته می‌شوند بدون آنکه به اندازه کافی جایگزینی برای آنها باشد. بر پایه تحقیقی جدید آلمان به زودی با معضلی به نام کمبود نیروی کار روبرو می‌شود.نتایج بررسی جدید مؤسسه اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که این کشور تا سال ۲۰۳۰ احتمالا با کمبود پنج میلیون نیروی کار ماهر روبرو خواهد بود. دلیل این کمبود: شمار کسانی که بازنشسته می‌شوند صدها هزار نفر بیشتر از نیروی کاری است که تازه وارد بازار کار می‌شود.
تنها در سال ۲۰۲۲ شمار کسانی که بازنشسته می‌شوند تقریبا ۳۰۰ هزار نفر بیشتر از شمار کسانی خواهد بود که پا به بازار کار می‌گذارند.
دلیل این کمبود تفاوت نرخ تولد در سال‌های مختلف است. در حالی که سال ۱۹۶۴ با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد یکی از بهترین سال‌ها از نظر نرخ تولد به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۹ تنها نصف این شمار یعنی ۷۳۶ هزار کودک در آلمان زاده شده‌اند.به این ترتیب در سال ۲۰۲۹ هنگامی که بخش بزرگی از متولدین ۱۹۶۴ بازنشسته می‌شوند، متولدین سال‌های نزدیک به ۲۰۰۹ تازه وارد بازار کار خواهند شد. به این ترتیب از همین اکنون یک خلاء حدود ۷۰۰ هزار نفری نیروی بالقوه کار قابل پیش‌بینی است.یکی از نخستین و مهمترین مشکلاتی که این تفاوت نرخ تولد و به تبع آن کمبود نیروی کار با خود به همراه می‌آورد، مشکلی است که متوجه سیستم‌های بیمه تأمین اجتماعی است.
به گفته یکی از کارشناسان این حوزه تأمین خدمات برای بازنشستگان بر عهده شاغلان است. بر هم خوردن تناسب میان خروجی‌ها و ورودی‌ها، در وهله اول به معنای افزایش فشار بر تازه‌واردان به بازار کار در این دوره‌ زمانی و کاهش مزایای بازنشستگی برای خروجی‌ها از بازار کار است.یکی از راهکارهایی که برخی کارشناسان برای مقابله با این روند پیشنهاد می‌دهند، افزایش مهاجرت کنترل‌شده به آلمان یا پذیرش افراد بیشتر در بازار کار است.البته به باور دسته‌ای از متخصصان این حوزه، تفاوت چشمگیر نرخ تولد در سال‌های مختلف به معنای حفره‌ای رو به رشد است که "به دشواری" می‌توان آنرا جبران کرد.  


 
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها