به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۳۱۶۶۶۱

جوانان عرب چه آرزویی دارند؟

جوانان عرب چه آرزویی دارند؟
گروه بین الملل:  اندیشکده «کارنگی» با چندین جوان عرب از کشور‌های مختلف عربی در مورد امید‌ها و آرزو‌های آنان برای سال نوی میلادی (۲۰۲۲) صحبت کرده است.
 نتیجه این ارزیابی نشان می‌دهد که جوانان عرب می‌خواهند شاهد تغییرات اساسی در حوزه‌های مختلف از حقوق سیاسی و مدنی تا اقتصاد، آموزش، فناروی، صلح، حل مناقشات خاورمیانه و شمال آفریقا باشند. هدف از این بررسی دستیابی به اولویت‌های جوانان عرب و آن چه که آنان برای بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای‌شان ضروری می‌دانند بوده است.
پاسخ هر شرکت کننده با توجه به هر کشور و شرایط خاص زندگی در آن متفاوت از پاسخ شرکت کننده‌ای دیگر بوده است. با این وجود، نکته قابل توجه آن است که جوانان عرب به طور کلی موافق بودند که مشارکت‌شان در تصمیم گیری‌های سیاسی، اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و بهبود شرایط اقتصادی امری لازم و ضروری است.
هم چنین، آنان بر ضرورت رها شدن بازار‌های عربی از نظام‌های اقتصادی رانتی تاکید داشتند و این موضوع را از جمله عوامل اساسی لازم برای ثبات دولت‌ها و جلوگیری از آشفتگی سیاسی دانستند. در زمینه حقوق مدنی و سیاسی، جوانان عرب بر حاکمیت قانون همراه با عدالت اجتماعی در صدر فهرست مطالبات‌شان و هم چنین بر احترام به آزادی عقیده و بیان و حمایت از حقوق بشر باور داشتند.توسعه اقتصادی و ایجاد فضا‌های اقتصادی مناسب برای جوانان در رتبه دوم فهرست خواسته‌های جوانان عرب برای سال ۲۰۲۲ میلادی قرار گرفته است.
در کشور‌های عربی‌ای که درگیر منازعات مسلحانه هستند از جمله در یمن، سوریه و لیبی پایان یافتن جنگ‌ها و احیای صلح و ثبات اولویت اصلی جوانان آن کشور‌ها و بهبود اقتصاد اولویت دوم آنان در کنار بهبود نظام آموزشی و تضمین آزادی‌های عمومی و احترام به حقوق بشر بوده است.
نتیحه بررسی «کارنگی» نشان می‌دهد که اولویت‌های اصلی جوانان عرب برای سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب ذیل هستند:
۱-تضمین حقوق مدنی و سیاسی
۲-توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری
۳-بهبود آموزش و ارتقای پیشرفت در عرصه فناوری
۴-پایان دادن به جنگ‌ها و منازعات و لزوم برقراری صلح و ثبات
۵-رعایت حقوق زنان
۶-حمایت از فرهنگ و هنر
در این بررسی از ۷۹ نفر از ۱۹ کشور عربی پرسش‌هایی مطرح شد که بیش‌ترین مشارکت کنندگان از اردن (۱۲ شرکت کننده)، مراکش (۱۰ شرکت کننده)، عراق (۱۰ شرکت کننده) و سپس یمن و لیبی (هر کدام ۶ شرکت کننده) بودند. در سایر کشور‌های عربی با طیفی از یک تا چهار شرکت کننده در بررسی نمایندگانی از آن کشور‌ها حضور داشتند. اکثر شرکت کنندگان زن بودند که ۴۴ زن جوان را شامل می‌شدند و ۳۵ نفر از پاسخ دهندگان مردان جوان بودند.
مشارکت آنان در این بررسی از طریق ۳۲ پاسخ نوشتاری و ۴۶ پاسخ ویدئویی ضبط شده صورت گرفته بود. زنان در ۲۷ پاسخ ویدئویی و ۱۷ پاسخ نوشتاری شرکت داشتند در حالی که مردان در ۱۹ پاسخ ویدئویی و ۱۶ پاسخ کتبی مشارکت داشتند. لازم به ذکر است که فهرست اولویت‌ها بین شرکت کنندگان زن و مرد تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت و ترتیب اولویت‌ها یکسان بود، اما تمرکز بر حقوق زنان و حمایت از فرهنگ و هنر تنها در فهرست اولویت شرکت کنندگان زن وجود داشت. شرکت کنندگان در این بررسی در فاصله سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار داشته اند.
از شرکت کنندگان پرسش‌هایی با این مضامین مطرح شده بود: دوست دارید سال آینده چه تغییری در کشورتان ایجاد شود؟ چرا فکر می‌کنید این تغییر برای کشور شما و شهروندان آن مهم است؟
سوابق تحصیلی و شغلی شرکت کنندگان به همراه مناطق و شهر‌هایی که از آن آمده بودند متفاوت بوده است. با این وجود، در نهایت نگرانی و آرزو‌های آنان حول محور فراهم شدن محیطی امن برای مشارکت جوانان در امور سیاسی و تصمیم گیری و هم چنین احترام به حق آزادی عقیده، بیان و مطبوعات بود. علاوه بر آن، شرکت کنندگان در این بررسی بر لزوم مبارزه با فساد سیاسی و اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت، کاهش بیکاری و تامین عدالت اجتماعی تاکید داشتند. هم چنین، جوانان بر روی لزوم بهبود سطح آموزشی و برنامه‌های درسی در کشور‌های مربوطه خود و حمایت از بخش فناوری و ارتباطات برای همگام شدن با توسعه سریع فناوری که در حال حاضر در جهان در حال رخ دادن است اجماع نظر داشتند.
برچسب ها: اعراب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها