به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۳۱۶۶۸۶

چرا بایدن منفور است؟

چرا بایدن  منفور است؟
گروه بین الملل:  در مورد بایدن اولین سال ریاست جمهوری در لحظه‌ای تاریک برای یک رئیس جمهوری در امریکا به پایان می‌رسد، رئیس جمهوری که وعده عادی سازی شرایط و شایسته مقام رئیس جمهوری بودن را داده بود.
 بسیاری از لوایح داخلی پیشنهادی او در کنگره متوقف شده اند و هم حزبی هایش نیز مانع تصویب و اجرای برنامه‌ها شده اند. شیوع کرونا نیز از کنترل خارج شده و عفونت‌های روزانه بر اثر کووید -۱۹ به سطح بی سابقه‌ای افزایش یافته است و تعداد بیش تری از امریکایی‌ها در بیمارستان بستری شده اند. دستور کار واکسیناسیون یا تست کرونا برای کارفرمایان بزرگ از سوی اکثریت محافظه کاران در دیوان عالی امریکا مسدود شده است. نرخ تورم به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده است. مذاکرات دیپلماتیک تاکنون نتوانسته روسیه را از آستانه جنگ قرار گرفتن با اوکراین به عقب براند.
حامیان بایدن به سخنرانی‌هایی او گوش می‌کنند در حالی که آنسوتر مردم در گردهمایی Let’s Go Brandon که توسط ائتلاف محافظه کار میشیگان و در مخالفت با بایدن در شهرستان برندن در اورتونوویل میشگان برگزار شده شرکت می‌کنند.
بایدن پس از کسب آرا بیش‌تر از هر نامزد دیگر ریاست جمهوری امریکا اکنون تنها پس از گذشت دوازده ماه از مدت زمان ریاست جمهوری اش یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهوری امریکا محسوب می‌شود.
برای ماه ها، میزان محبوبیت بایدن در میانه رقم ۴۰ درصد و با میانگین مقبولیت ۴۲ درصد قرار داشت. با این وجود، نظرسنجی موسسه "کوئین پیاک" که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد محبوبیت او ۳۳ درصد است که وخیم‌ترین درصد ممکن بوده است. با این وجود، در میان اسلاف بایدن، تنها دونالد ترامپ در مقطع مشابه ریاست جمهوری خود وضعیت بدتری از نظر محبوبیت داشت. نظرسنجی‌ها و تحلیل تحلیلگران سیاسی به عوامل متعددی برای عدم محبوبیت بایدن اشاره می‌کنند.
بایدن با بلندپروازی‌های زیادی به قدرت رسید. او وعده داد که تهدید ناشی از ویروس کشنده کرونا را از بین خواهد برد و عصر تازه‌ای از دولت پاسخگو و حاکمیت دو حزبی را آغاز خواهد کرد. یک سال پس از دوران ریاست جمهوری بایدن، اما امریکا کماکان با بیماری کرونا بی وقفه دست و پنجه نرم می‌کند و کشور کماکان به دو دسته تقسیم شده است و حزب جمهوری خواه کماکان دروغ ترامپ در این باره که در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب صورت گرفته بود را می‌پذیرد.
"بیل گالستون" پژوهشگر ارشد مطالعات حکومت داری در اندیشکده بروکینگز که به عنوان مشاور کاخ سفید برای کلینتون رئیس جمهوری اسبق کار کرده بود می‌گوید:"هرگاه یک رئیس جمهوری مردم را از دستیابی به انتظارات شان ناامید کند وضعیت مشکل ساز می‌شود. دولت بایدن کار مثبتی برای مدیریت انتظارات در مورد مهار کووید انجام نداده است. بایدن در ماه جولای صحبت‌های امیدوار کننده‌ای داشت، اما با ورود سویه دلتا که به سرعت در حال گسترش بود اشتباه اش اثبات شد".
اکنون در میانه افزایش شیوع سویه اومیکرون رئیس جمهور و تیم اش در حال تنظیم مجدد سیاستگذاری‌ها هستند. دکتر "آنتونی فائوچی" متخصص ارشد بیماری‌های عفونی امریکا اخیرا گفته بود که اومیکرون تقریبا همه را مبتلا خواهد کرد. بایدن اخیرا پذیرفت که ریشه کن ساختن ویروس کرونا بعید، اما کنترل آن ممکن است.
گالستون می‌افراید:"رای دهندگان نوسانی که معتقد بودند بایدن به عنوان یک پل ساز میانه رو در عصر تفرقه عمیق قادر به حکمرانی است با او همراه شده بودند. هم چنین، بایدن که پیش‌تر حاشیه بسیار اندکی در کنگره داشت به طیفی از دموکرات‌ها وعده‌های بلندپروزانه‌ای برای تصویب قوانین در کنگره و اجرای آن را داده بود".
"سارا لانگوِل" یکی از استراتژیست‌های جمهوری خواه ضد ترامپ اشاره می‌کند که در یک سال اخیر میزان حمایت از بایدن در میان رای دهندگان به او به شدت کاهش یافته است. او اشاره می‌کند بسیاری از دموکرات‌ها در ارزیابی‌ای که او انجام داده در نظر دادن پیرامون سال اول ریاست جمهوری بایدن امتیازات پایینی، چون C، D و حتی F را داده اند. لانگول می‌گوید این امتیازات نه تنها بازتاب دهنده دیدگاه‌های آنان نسبت به رئیس جمهور است بلکه نشانه‌ای از نارضایتی مشترک آنان از ادامه شیوع کرونا و همزمان افزایش نرخ تورم است. لانگول می‌گوید:"یک عنصر در این مورد وجود دارد که ربطی به بایدن ندارد و آن این که اکنون در زمان سختی به سر می‌بریم".
"جن ساکی" سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره نقد عملکرد بایدن توضیح مشابهی ارائه داد و گفت:"مردم در سراسر کشور خسته هستند و این موضوع بر نحوه زندگی و نحوه کار آنان تاثیر می‌گذارد. آنان نگرانی‌هایی در مورد فرزندان شان و توانایی تجربه کار‌های شاد در زندگی مانند رستوران رفتن، کنسرت رفتن و ملاقات با دوستان را دارند. ما این مسائل را درک می‌کنیم. رئیس جمهور می‌داند که بهترین و مهم‌ترین قدمی که می‌تواند بردارد آن است که به مقابله برای کنترل کرونا و هم چنین کاهش هزینه‌ها برای امریکایی‌ها در سراسر کشور ادامه دهد".
محبوبیت بایدن با گسترش سویه دلتای کووید -۱۹ در سراسر کشور کاهش یافت و پس از خروج پر آشوب نیرو‌های امریکایی از افغانستان که در جریان آن ۱۳ نیروی نظامی بر اثر بمبگذاری انتحاری در فرودگاه کابل کشته شدند به شدت کاهش یافت.اگرچه اکثریت امریکایی‌ها طرفدار خروج نیرو‌های نظامی خود از افغانستان بودند، اما مشاهده صحنه‌های ناامید کننده در کابل در حالی که طالبان کنترل اوضاع را در دست می‌گرفت برداشت موجود از بایدن به عنوان یک کارشناس باسابقه در امور مرتبط با سیاست خارجی که می‌تواند جایگاه امریکا را در صحنه بین المللی احیا کند تضعیف کرد.گالستون می‌افزاید:"شیوه خروج ما از افغانستان ضربه‌ای به تصویر ایجاد شده درباره تجربه و شایستگی رئیس جمهوری امریکا در افکار عمومی وارد ساخت که تاثیری ماندگار دارد".
از نظر تاریخی، رای دهندگان امریکایی تمایل دارند حزب رئیس جمهوری را در اولین انتخابات میان دوره‌ای پس از در دست گرفتن قدرت توسط دولت تازه مجازات کنند. با این وجود، زمانی که رئیس جمهور نامحبوب باشد شکست‌ها مهیب‌تر می‌شوند. براساس نظرسنجی گالوپ، روسای جمهوری‌ای با رتبه محبوبیت شغلی کم‌تر از ۵۰ درصد معمولا از دست دادن ۳۷ کرسی هم حزبی‌های شان در مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره‌ای را شاهد بوده‌اند.
قدرت غیر منتظره جمهوری خواهان در سال گذشته در انتخابات در ایالت‌هایی که بایدن با اختلاف زیادی در سال ۲۰۲۰ در آن پیروز شده بود مانند ویرجینیا و نیوجرسی هشداری جدی درباره آینده خطرناک پیش رو به حزب دموکرات بود.نتایج انتخابات نشان داد که آن شور و اشتیاقی که باعث پیروزی دموکرات در دوره ترامپ شد از بین رفته است. شاید برای دموکرات‌ها نگران کننده‌ترین احساس حس ضعف رای دهندگان باشد. براساس نظرسنجی "یوگاو" و شبکه خبری "سی بی اس" علیرغم کارزار واکسیناسیون گسترده و تریلیون‌ها دلار کمک مالی، رای دهندگان اکنون نسبت به وضعیت شیوع کرونا و اقتصاد در مقایسه با اوایل دوره قدرت گیری بایدن احساس بدتری دارند.
تعداد کمی از رای دهندگان به بایدن در مورد سرمایه گذاری تریلیون دلاری در زیرساخت‌ها یا تصویب طرح نجات امریکا که طبق آن برای اکثر امریکایی‌ها چک ارسال شد و نرخ فقر را کاهش داد اعتبار قائل شده اند."سلیندا لیک" از حزب دموکرات که فردی باتجربه در عرصه نظرسنجی است می‌گوید:"این یک وضعیت طعنه آمیز است که در آن سیاست‌ها از سیاستمداران محبوب‌تر هستند چنین وضعیتی بسیار نادر است و معمولا در دوره‌های پیشین برعکس آن رخ داده بود".
نظرسنجی "گالوپ" که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد با نشان دادن بیش‌تر این ناامیدی تغییر چشمگیری را در ترجیحات حزبی در سال گذشته نشان داد که از برتری ۹ امتیازی دموکرات‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۱ به برتری پنج امتیازی جمهوری خواهان در پایان سال تغییر پیدا کرده بود. این تغییر پس از سقوط محبوبیت بایدن به عنوان رئیس جمهور صورت گرفت.
چنین وضعیتی برای دموکرات‌ها پنجره‌ای بسیار باریک و محدود برای تحقق وعده‌های کارزار انتخاباتی را باز می‌گذارد از حقوق انتخابات و رای دهی گرفته تا اصلاحات در قانون مهاجرت.
مذاکرات درون حزبی بر سر لایحه آب و هوایی و سیاستگذاری‌های اجتماعی بایدن افکار عمومی را با درکی سطحی از محتوای آن و نگرانی در مورد هزینه‌های اجرای این طرح‌ها مواجه ساخته است. این طرح‌ها کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. سناتور "جو منشن" یک دموکرات محافظه کار از ویرجینیای غربی اعلام کرد که نمی‌تواند از این طرح به شکلی فعلی آن حمایت کند. در میان بن بست در دستور کار بایدن، دموکرات‌ها از شخص او ناامید شده اند.
بایدن در حال از دست دادن پایگاه حمایتی خود در میان رای دهندگان جوانی است که از انفعال او در مورد تغییرات آب و هوایی، مراقبت‌های بهداشتی و بخشودگی بدهی‌های دانشجویان خشمگین هستند و پیش‌تر از او حمایت کرده بودند. رای دهندگان لاتین تبار اعتماد خود را نسبت به توانایی بایدن برای مدیریت اقتصاد و مهار شیوع کرونا از دست داده اند و پرچم قرمز (نماد حزب جمهوری خواه) را به دموکرات‌ها نشان دادند و به سوی ترامپ و حزب جمهوری خواه تغییر جهت نشان داده اند. آنان ازعدم پیشرفت در زمینه حقوق رای و اصلاحات پلیس ناامید شده اند.
بایدن اخیرا در تلاش برای تنظیم مجدد برنامه هایش دو نطق تند را ایراد کرد که طی آن از سنا درخواست کرد تا قانون حق رای فدرال را تصویب کند و از جمهوری خواهانی که مانع تصویب طرح هایش شده اند به شدت انتقاد نمود.اگرچه همه متغیر‌ها در کنترل بایدن نیستند، اما "لیک" معتقد است که هنوز زمان و فرصت زیادی برای بهبود وضعیت او پیش از انتخابات میان دوره‌ای در ماه نوامبر وجود دارد. او معتقد است که لحن جسورانه بایدن شروع خوبی بود که به انرژی بخشیدن به دموکرات‌ها کمک می‌کند و در همین حال به مستقل‌های محتاط قدرت رئیس جمهور را نشان می‌دهد.
او می‌گوید: "بایدن اکنون در وضعیت و جایگاه رهبری قرار دارد". دموکرات‌ها به طور گسترده‌ای تغییر لفظی بایدن را تحسین کردند، اما برخی از رهبران حقوق مدنی و حامیان حق رای سخنرانی او را در آتلانتا تحریم کردند تا نارضایتی شان را نشان دهند و این موضوع را بیان کنند که بایدن خیلی دیر به فکر افتاده است. آنان می‌گویند زمان آن فرا رسیده که دولت بایدن حرف‌های خود را با اعمال اش تطبیق دهد.منتقدان بایدن می‌گویند رای دهندگان باید ببینند که بایدن از طرف آن‌ها می‌جنگد. آنان می‌گویند بایدن باید از هر ابزار اجرایی در اختیارش برای کاهش فشار‌ها مالی که میلیون‌ها امریکایی با آن مواجه هستند مانند لغو بدهی‌های دانشجویی استفاده کند، زیرا او کماکان به دنبال مسیری رو به جلو برای احیای قدرت اقتصادی، احقاق حق رای و اصلاح قانون مهاجرت است. بخش مهمی از چالش پیش روی بایدن متقاعد کردن اعضای جامعه‌ای است که اکنون امید ضعیفی به آینده دارند.
 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها