به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۱۶۷۵۳

قیمت گاز گران می‌شود؟

قیمت گاز گران می‌شود؟
گروه اقتصادی: تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند احتمالا قیمت گاز در اروپا جهش قابل توجهی داشته باشد اما آیا افزایش قیمت گاز در اروپا بر ایران هم تاثیرگذار است و آیا گاز گران می‌شود؟
 زمزمه‌های کمبود گاز پیش از شروع زمستان آغاز شده بود. جواد اوجی، وزیر نیرو اواخر تابستان ۱۴۰۰ هشدار داده بود که در زمستان امسال، کشور روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز دارد.نگرانی‌ها از احتمال افزایش قیمت گاز زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران چند وقت پیش در گفتگوی زنده خبری کرده بود که مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای اروپایی حدود سه برابر است.
همه این‌ها در حالی است که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت گاز در اروپا هم به دلیل مشکلات اروپا با روسیه بالا برود. اروپا یک سوم گاز خود را از روسیه تامین می‌کند به همین دلیل هم حتی احتمال بالا گرفتن اختلال در جریان عرضه گاز روسیه به اوکراین می تواند قیمت گاز در اروپا را دوباره افزایش دهد و موجب بحران انرژی در این قاره شود.
اما آیا اظهار نگرانی از مصرف زیاد گاز مشترکان ایرانی به‌جاست؟ تابستان امسال مردم همزمان با گرما، طعم قطعی برق و افزایش تعرفه برق را هم چشیدند. ماجرا از خاموشی پیاپی برق مشترکان خانگی شروع شد و تا قطع برق واحدهای صنعتی ادامه داشت. در همان زمان مسئولان شرکت برق انگشت اتهام خود را به سمت بخش خانگی دراز کردند. برخی هم معتقد بودند که چون برق ارزان است، مردم در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند. در حالی که طبق آمار، بخش خانگی تنها ۴۰ درصد از بار برق کشور را به دوش می‌کشد و آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده، ۸۰ درصدشان هم مطابق الگوی استاندارد برق مصرف می‌کنند.
این اظهارات در هفته‌های اول تابستان ادامه داشت تا این که در نهایت و در اواسط تابستان، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد که تعرفه محاسبه برق برای مشترکان پرمصرف تغییر کرده و برق مشترکان پرمصرف با تعرفه خرید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر حساب می‌شود.در نهایت، اوایل آبان ماه امسال، کاظم دلخوش، نماینده و عضو کمیسیون اقتصاد در صحن علنی مجلس ادعا کرد که وزارت نیرو در ماه‌های گذشته دست در جیب مردم کرده است. او گلایه کرده بود که قبض برق مردم در ماه‌های گذشته با تعرفه نیروگاه‌های تجدیدپذیر حساب شده و نه حرارتی.
برچسب ها: قیمت گاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها