به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۳۱۶۷۷۵
تحریم‌ها هزینه حمل و نقل را سه برابر کرد

کاهش ۵۰ درصدی صادرات خرما

کاهش ۵۰ درصدی صادرات خرما
گروه اقتصادی: رییس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف باعث شده است که صادرات خرما نصف شود.
محسن رشید فرخی، با اشاره به میزان تولید خرما در سال جاری، گفت: سالیانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود و در سال جاری با وجود خشکسالی این میزان تولید محقق شد.به گفته این فعال اقتصادی، ایران بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان است.
وی با بیان اینکه تجار ایرانی همواره در انتظار صادرات هستند، گفت: تصمیم‌گیری‌های یک شبه داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به صادرات خرما آسیب وارد کرد، در سال 98 ستاد تنظیم بازار برای تامین خرما ماه رمضان صادرات خرما را متوقف کرد (هرچند این تصمیم بعد از 16 روز لغو شد) اما تا به امروز پیامدهای آن گریبان فعالان این بخش را گرفته است و صادرات خرما نصف شد. عدم اطمینان صادرکنندگان برای خرید و پیش‌بینی تامین یک ساله بازارهای کشورهای هدف باعث شده است که صادرات خرما نصف شود.
 این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در کاهش صادرات، گفت: اعمال تحریم‌ها علیه ما هزینه حمل و نقل را 3 برابر افزایش داده است. شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی تمایلی برای فعالیت در ایران از خود نشان نمی‌دهند؛ هزینه اجاره یک کانتینر برای یک تاجر ایرانی به 12 هزار دلار رسیده است این در حالیست که کشورهای رقیب تجاری ما حداکثر یک کانتینر را 4 هزار دلار کرایه می‌کنند. وی با اشاره به لزوم تسهیل صادرات، تصریح کرد: مدت زمان رسیدن محموله‌ها به کشورهای مقصد برای کشورهای رقیب نصف است اما صادرکنندگان داخلی برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها باید زمان زیادی صرف کنند.رشید فرخی با بیان اینکه مسائل سیاسی پیش‌آمده باعث تغییر بازارهای هدف صادراتی شده است، گفت: در گذشته خرما به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی صادر می‌شد اما اکنون این بازارها تغییر کرده است و به کشورهای شرق آسیا، اوراسیا، هند و به تازگی چین متمایل شده‌ایم. باید این نکته را در نظر داشت که تغییر بازارهای هدف نیازمند صبر و مطالعه است.عضو هـیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران با اشاره به طولانی بودن دوران قرنطینه واردات محصولات کشاورزی به چین، افزود: موضوع قرنطینه محصولات در چین دارای اهمیت ویژه است. دوره قرنطینه محصولات 60 روزه است ما با طرف چینی وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا در نهایت به تصمیم نهایی برسیم که قرنطینه محصولات در کجا انجام شود ایران یا چین.
 وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر نحوه استفاده نخلداران از سم و کود اعمال می‌شود؟ خاطر نشان کرد: مشکل جدی در این زمینه وجود ندارد. مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی، نخست باید از سلامت محصولی که استفاده می‌کنند اطمینان داشته باشند از این رو ما باجدیت در بحث کدینک کردن (کددار کردن) باغات ورود کردیم اما برای عملیاتی کردن این طرح مشکلات زیادی پیشروی ما هست به همین دلیل این طرح به‌صورت پایلوت در استان کرمان اجرا می‌شود و در صورت موفق شدن به 5 استان خرماخیز برده می‌شود.
این فعال اقتصادی خرما را جزو محصولات باغی دانست که احتیاج به سم‌پاشی گسترده ندارند و در ادامه افزود: مصرف کود در کشور مانند دارو شده است متاسفانه اشخاص در مصرف دارو از الگو خاصی تبعیت نمی‌کنند و به عبارتی خود درمانی می‌کنند. درعملیات داشت نیز کشاورزان اعمال نظرهای شخصی می‌کنند و حتی این آگاهی را ندارند که استفاده از این سموم در افزایش بهره‌وری آنها تاثیری نمی‌گذارد.بنا به اظهارات رییس انجمن ملی خرما، هر 15 روز یک بار علاوه بر آموزش‌های حضوری در غالب سمینار یا وبینار برای کشاورزان کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تامین بازار ماه رمضان که در نیمه دوم ماه فروردین 1401 آغاز می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده است؟ گفت: انجمن ملی خرما با همکاری وزارت کشاورزی و ستاد تنظیم بازار پیش‌بینی لازم را برای تامین خرما این ماه کرده است. خرما به اندازه کافی در کشور موجود و تنها محصولی است که تورم کشوری تغییری در نرخ آن ایجاد نکرده است این مسئله برای مصرف‌کنندگان باعث امیدواری و از طرف دیگر مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
رشید فرخی در پایان گفت: خرما 15 روز پیش از آغاز ماه رمضان با عرضه مستقیم در شهرهای بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد.
برچسب ها: خرما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها