به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : ۳۱۶۷۷۸

روزنامه‌ای که امروز بدون عکس منتشر شد

روزنامه‌ای که امروز بدون عکس منتشر شد
گروه سیاسی:  عکس‌های خبرنگاران خراسان از تخلیه فاجعه آمیز فاضلاب درکشف رود پس‌ از توقیف کارت حافظه دوربین توسط مسئولان آب و فاضلاب مشهد پاک شد.
روزنامه هم امروز در اعتراض به این کار، بدون عکس منتشر شده است.
ماجرا از آن جا آغاز شد که تصمیم گرفتیم ببینیم بعد از چندین بار وعده برای سامان دهی کشف رود و احداث تصفیه خانه، چه اتفاقی افتاده است، قدم به مسیر کشف رود گذاشتیم، البته قبل از این که حرکت کنیم، موضوع بازدید از تصفیه خانه سپتاژ را به اطلاع سلطان احمدی دبیر کارگروه سامان دهی کشف رود رساندیم و بعد از این تماس تلفنی راهی منطقه مد نظر شدیم.
در محل ورودی که تصفیه خانه سپتاژ در آن جا احداث می‌شود از نگهبان خبری نبود، تانکرهای حامل فاضلاب هم پشت سر هم در حال تردد بودند، به محلی رسیدیم که تانکرهای فاضلاب یکی یکی فاضلاب‌ها را در دل رودخانه رها می‌کردند، این فاضلاب‌ها به اراضی کشاورزی هدایت می‌شدند، جایی که انواع صیفی جات در آن جا کشت می‌شود. عکاسان در فضای متعفن مشغول تصویربرداری از این فاجعه زیست محیطی در چند کیلومتری مشهد بودند اما افرادی که خود را ماموران حراست اداره آب و فاضلاب مشهد معرفی کردند با بیان این که کار شما غیرقانونی است، اجازه ادامه کار را ندادند.
کجای دنیا به تصویر کشیدن یک معضل زیست محیطی غیر قانونی است؟ به هر حال ماموران حراست آب و فاضلاب مشهد با پلیس 110 تماس گرفتند، بعد از دقایقی پلیس از راه رسید و با گرفتن مدارک راننده و خبرنگار روزنامه از آن‌ها خواست به پاسگاه رضویه بیایند.
بعد از حضور خبرنگار ما در پاسگاه یکی از افرادی که خود را از ماموران حراست آب و فاضلاب مشهد معرفی می‌کند، وارد پاسگاه می‌شود، او از سه عکاس می‌خواهد دوربین‌هایشان را تحویل او دهند و تهدید می‌کند اگر این کار را انجام ندهید از شما به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم که از منطقه فوق امنیتی تصویر برداری کرده اید.
عکاس‌ها دوربین خود را تحویل ندادند، مامور حراست با تلفن با فردی صحبت می‌کند و سرانجام خبرنگار و عکاسان را به اداره آب و فاضلاب مشهد می‌برد و عکس‌های گرفته شده از فاجعه کشف رود را پاک می‌کند.
عکس‌های گرفته شده از بلایی که بر سر مردم و سلامتی شان وارد می‌شود، پاک شد اما این عکس‌ها در حافظه 20 ساله ما مانده است. روزنامه خراسان همچنان پای کار است تا بالاخره کشف رود سامان یابد، در روزهای آینده گزارش مفصلی در این باره و اقداماتی که متولیان انجام داده و نداده اند، منتشر خواهیم کرد.
سعید برند، معاون سردبیر روزنامه خراسان در این باره نوشت:کافی است یک بار سری به کشف رود بزنید تا از بوی تعفنی که به مشام تان می‌رسد، یک روز تمام سردرد باشید، کمتر خبرنگاری در مشهد هست که به این‌کشت‌خانه مرگ نرفته باشد. تعفنی که ماحصل 20 سال بی کفایتی در مدیریت فاضلاب این شهر است. حالا ظاهرا در باور مسئولان آب و فاضلاب مشهد این معضل چندین ساله با بگیر و ببند خبرنگار حل و فصل می‌شود، آن هم خبرنگاری که بارها و بارها به این منطقه متعفن سر زده و گزارش نوشته است، خبرنگاری که رفتن به درون فاضلاب را به جان خریده تا صدایش به گوش مسئولان خفته شهر برسد. البته تلاش‌های او و سایر خبرنگاران خراسان نتیجه داد.
پس از چاپ گزارشی در آبان سال 98 با عنوان کشت دو دهه مرگ در کشف رود، علیرضا رزم حسینی استاندار وقت خراسان که انصافا نگاه رسانه ای ویژه هم داشت، با دعوت از خبرنگار خراسان، ضمن تقدیر از او بابت تهیه گزارش، کارگروه نجات معضل زیست محیطی کشف رود را تشکیل داد، کمی‌بعد محمدرضا کلایی شهردار وقت مشهد به فرماندهی این کارگروه منصوب و اقداماتی در این راستا انجام شد.
کلایی چند روز بعد از این اتفاق در مراسم افتتاح ایستگاه مترو، به جهت تقدیر از گزارش خبرنگار خراسان از کشف رود، در یک حرکت نمادین از او خواست که روبان مراسم افتتاحیه را قیچی کند. حالا چه اتفاقی افتاده است که همین خبرنگار به همراه عکاسان روزنامه خراسان که در حال انجام وظیفه بودند و برای اطلاع رسانی از آخرین وضعیت کشف رود در این محل حضور داشتند توسط ماموران حراست تصفیه خانه از انجام وظیفه بازداشته می‌شوند، ماموران کلانتری رضویه هم از راه می‌رسند، آنان را به پاسگاه منتقل می‌کنند و بعد از کلی تماس و چندین ساعت معطلی سرانجام، مسئولان آب و فاضلاب مشهد در اقدامی عجیب پس از پاک کردن عکس‌های گرفته شده از این فاجعه مرگ بار، اجازه می‌دهند خبرنگار و سه عکاس روزنامه به محل کارشان برگردند!
بدون شک اگر مسئولان آب و فاضلاب همان قدر که در گرفتن خبرنگار و پاک کردن عکس‌های عکاسان ممارست و دقت داشتند، در سامان دهی کشف رود به همراه سایر نهادهای متولی کمر همت را می‌بستند اکنون شاهد تخلیه روزانه 300 تا 400 تانکر انواع فاضلاب‌های صنعتی، پزشکی و خانگی در این رودخانه نبودیم، فاضلابی که در سایه نبود نظارت توسط موتور پمپ‌ها به مزارع مرگ می‌رسد و صیفی جاتی کشت می‌شود که سلامت مردم این شهر را تهدید می‌کند.
جناب آقای استاندار، روزنامه خراسان پیش از این در دولت‌های گذشته با هدف کمک به سامان دهی کشف رود گزارش‌های تصویری و مکتوب بسیار زیادی از این فاجعه زیست محیطی تهیه کرده است و همان طور که خواندید در مقاطعی تاثیر گذار نیز بوده است، اکنون چه اتفاقی افتاده است که با وجود هماهنگی قبلی، از تهیه گزارش خبرنگار و عکاسان روزنامه خراسان به بهانه امنیتی بودن منطقه! جلوگیری می‌شود، عکس‌ها رویت می‌شود و به رغم این که عکس خاصی وجود نداشته جز همان تخلیه فاضلاب که آینه و منعکس کننده کم کاری‌های برخی مسئولان است، از کارت حافظه دوربین خبرنگاران پاک می‌شود!
جناب آقای نظری روز گذشته تماس تلفنی ما با مدیران آبفا و نیروی انتظامی دست آخر منجر به آزادی خبرنگاران خراسان شد، اما متاسفانه مجبور شدیم برای اولین بار در طول 17 سال انتشار اولین روزنامه استان، صفحه اول را بدون عکس منتشر کنیم، اما لطفا به این موضوع ورود کنید و نگذارید فضای انتقاد سازنده و اطلاع رسانی که وظیفه خبرنگار است مخدوش شود.
سابقه روزنامه خراسان و خبرنگارانش در بیان کاستی‌ها و مشکلات شهر و استان شفاف است، گزارش‌هایی که به گواه خود مسئولان بارها و بارها در رفع معضلات، جذب بودجه و آگاه سازی عمومی کمک شایانی کرده است، درباره همین کشف رود هر گاه قدم کوچک و بزرگی برداشته شده، خراسان اقدامات مثبت مسئولان را ضریب داده است و هر جا کاستی و کم کاری بوده، با نقد منصفانه و حرفه ای گوشزد کرده است.
آقای استاندار چه می‌شود که خبرنگاری در یک دوره به خاطر گزارش از کشف رود تقدیر می‌شود و در دوره ای دیگر به خاطر گزارش از همان معضل، توسط ماموران حراست و نیروی انتظامی دستگیر و به پاسگاه هدایت می‌شود. با شناختی که از شما داریم، می‌دانیم که توجه زیادی به حوزه رسانه و اطلاع رسانی دارید، این اتفاق که به هر جهت تمام شد، لطفا با نظارت بیشتر بر عملکرد دستگاه‌ها، نگذارید این نوع برخورد با عکاسان و خبرنگاران در شهر امام مهربانی‌ها باب شود.
برچسب ها: روزنامه‌

۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۱۷:۳۳
گفت آن یار کز او گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد (381760)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها