به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۳۱۶۷۷۹

روسیه در انتظار فاجعه باشد

روسیه  در انتظار فاجعه باشد
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری خود در نخستین سالگرد ریاست‌جمهوری‌اش، هشدار داد که روسیه در صورت اشغال خاک اوکراین، باید در انتظار یک «فاجعه» باشد.
 جو بایدن، گفت: بر این باور است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال «جنگ در مقیاس بزرگ» یا تمام‌عیار نیست.
او گفت: اقتصاد روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین با تحریم‌های «شدید» و بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد شد.
سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حالی بیان شد که او پیش از این احتمال اعزام نظامیان کشورش به اوکراین برای دفاع از این کشور در مقابل حمله احتمالی روسیه را رد کرده بود. کشورهای غربی مسکو را همزمان با صف‌آرایی حدود ۱۰۰ هزار نظامی روسیه در مرز با اوکراین به زمینه‌چینی برای حمله به این کشور متهم کرده‌اند. روسیه این ادعا را رد کرده اما خواستار تضمین‌های امنیتی از سوی غرب شده است.واشنگتن  از اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی مضاعف به اوکراین سخن گفت. ایالات متحده پیش از تجمع نظامیان روسیه در مرز با اوکراین نیز ۴۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی به اوکراین اختصاص داده بود.
بایدن گفت: مسئولیت هرگونه حمله روسیه به اوکراین به عهده مسکو خواهد بود. اگر روسیه تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند، با عواقب فاجعه‌باری مواجه خواهد شد. در صورت حمله روسیه به اوکراین، بانک‌های این کشور قادر به انجام مبادلات با دلار نخواهند بود. خسارت‌های به ویژه بشری حمله به اوکراین برای روسیه بسیار زیاد خواهد بود و ما این کشور را مجبور به پرداخت هزینه سنگینی خواهیم کرد. من درباره تحولات اوکراین با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) و سران کشورهای عضو ناتو گفت‌وگو کردم. معتقدم پوتین خواهان جنگ گسترده و فراگیر علیه اوکراین نیست.رئیس‌جمهور آمریکا گفت: پیش‌بینی من این است که ولادیمیر پوتین با وجود اینکه از پیامدهای حمله به اوکراین خبر ندارد و خواهان جنگ تمام‌عیار نیست، ولی تصمیم حمله به اوکرین را اتخاذ خواهد کرد. ما نیز تدابیر لازم را برای واکنش به این مسئله اتخاذ کرده‌ایم. روسیه برتری نظامی زیادی نسبت به اوکراین دارد، ولی در صورت حمله به این کشور بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
بایدن تصریح کرد: پیوستن اوکراین به ناتو در شرایط فعلی با توجه به فراهم نبودن شرایط آن، امکان‌پذیر نیست.او در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در اولین سالگرد ریاست جمهوری‌اش در مورد تهدید حمله نظامی روسیه گفت: حدس من این است که او وارد خواهد شد، باید کاری بکند.بایدن در پاسخ به سوالی درباره اهداف پوتین گفت: آیا فکر می‌کنم که او غرب را محک خواهد زد؟ آمریکا و ناتو را تا جایی که بتواند خواهد آزمود؟ بله، فکر می‌کنم چنین خواهد کرد اما بهایی جدی و گزاف بابت آن پرداخت خواهد کرد.
او در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن کشورهای عضو ناتو در منطقه به جنگ در اوکراین گفت: تنها وضع بدتر از یک جنگ برنامه‌ریزی شده، یک جنگ ناخواسته است و من نگرانم اوضاع از کنترل خارج شود. امیدوارم که ولادیمیر پوتین درک کند که او - غیر از یک جنگ تمام‌عیار اتمی - در موقعیت خیلی خوبی برای چیره شدن بر جهان نیست.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت "خیلی مهم است" که متحدان ناتو در برابر احتمال حمله بالقوه روسیه اتحاد خود را حفظ کنند.
جو بایدن گفت که فکر می‌کند امکان نشست دوجانبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به منظور رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی در شرق اروپا وجود دارد. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نشست دیگری با پوتین به عنوان راهی برای تنش‌زدایی برگزار می‌شود، گفت: من هنوز فکر می‌کنم این امکان هست.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت که روسیه ممکن است "بدون مقدمه" به اوکراین حمله کند و هشدار داد که در این صورت با تحریم‌های سختی روبرو خواهد شد. او در پی چند ماه تنش بر سر صف‌آرایی نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، در جریان دیداری از کی‌یف پایتخت این کشور، صحبت می‌کرد. وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر روابط نزدیک کشورش با اوکراین قول دیپلماسی "بی‌امان" برای متوقف کردن تعرض روسیه را داد.
مسکو هرگونه برنامه‌ای برای حمله یا تهاجم به خاک اوکراین را رد کرده است.
روسیه یک رشته درخواست‌ها را با دولت‌های غربی مطرح کرده است، از جمله اینکه اوکراین هرگز به ناتو ملحق نشود و فعالیت‌های این سازمان دفاعی در برخی کشورهای عضو آن مثل لهستان محدود بماند. در گفت‌وگوهای هفته پیش میان غرب و روسیه پیشرفتی به دست نیامد و غربی‌ها برخی از درخواست‌های مسکو را غیر قابل مذاکره خواندند.
روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از سرنگونی یک دولت هوادار مسکو در اوکراین، شبه جزیره کریمه که بخشی از اوکراین بود را به خاک خود ضمیمه کرد. این کشور از آن زمان از جدایی‌طلبان هوادار روسیه که درگیر جنگی خونین با ارتش اوکراین بوده و بخش‌هایی از شرق اوکراین را کنترل می‌کنند، حمایت می‌کند. بیم آن می‌رود که این مناقشه که جان ۱۳ هزار نفر را گرفته و باعث فرار حداقل دو میلیون نفر از خانه‌هایشان شده دوباره شعله بکشد و ارتش روسیه علنا در آن دخالت کند.بلینکن گفت که روسیه "بدون تحریک، بدون دلیل" نیروهایش را در مرزهای اوکراین جمع کرده است. او گفت: می‌دانیم که قصدی برای افزایش این نیرو حتی بدون مقدمه‌چینی زیاد وجود دارد، که امکان اقدامات پرخاشگرانه بیشتر علیه اوکراین، آن هم بدون مقدمه، را به پوتین می‌دهد.
او روسیه را به تلاش برای تضعیف نهادهای دیپلماتیک اوکراین و ایجاد شکاف در جامعه این کشور "با استفاده از همه ابزارها از مداخله انتخاباتی گرفته تا دروغ‌پراکنی یا حملات سایبری" متهم کرد. بلینکن قول "تلاش‌های دیپلماتیک بی‌وقفه برای جلوگیری از تعرضی تازه و تشویق دیالوگ و صلح" را داد و بار دیگر گفت که روسیه در صورت حمله، با تحریم‌های شدیدی روبرو خواهد شد. بلینکن بعد از دیدار با متحدان اروپایی، قرار است روز جمعه در ژنو با همتای روس خود دیدار کند.
او در بخش دیگری از سخنانش درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم گفت: خروج از افغانستان بدون پرداخت هزینه ممکن نبود و من از سرنوشت کنونی این کشور ناراحت هستم. افغانستان مقبره امپراتوری‌هاست. افغانستان کشوری یکپارچه نیست و ارتش آمریکا اذعان کرد اگر ما در این کشور می‌ماندیم، مجبور بودیم ده‌ها هزار نظامی را به آنجا اعزام کنیم.
جو بایدن بار دیگر از تصمیم خود مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرده و می‌گوید که اگر آمریکا از افغانستان خارج نمی‌شد، ناگزیر بود هزاران نیروی دیگر به آن کشور بفرستد. او تاکید کرده که به دلیل این تصمیم عذرخواهی نخواهد کرد. او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری‌اش با بیان اینکه آمریکا میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرد، گفت: اگر در افغانستان می‌ماندیم بین ۲۰ تا ۵۰ هزار سرباز را باید به آن‌جا می‌فرستادیم.
او افزود‌ است که آمریکا نمی‌توانست هزاران نیروی دیگر به افغانستان بفرستد. به گفته بایدن، او از تصمیم خروج آمریکا از افغانستان ناراحت نیست؛ اما در مورد آنچه پس از تسلط طالبان در این کشور اتفاق می‌افتد، احساس بدی دارد. او گفته‌ است: پس از ۲۰ سال هیچ راهی برای خروج راحت از افغانستان وجود نداشت، فارغ از این‌که چه زمانی دست به این اقدام می‌زدیم. من برای آنچه کردم، هیچ‌گونه عذرخواهی بدهکار نیستم.بایدن گفته‌ است که نگران نیروهای آمریکایی در افغانستان بوده‌ است که شماری از آن‌ها در میدان هوایی کابل مورد حمله قرار گرفتند. او همچنین گفت: درباره مشکلاتی که [در افغانستان] وجود دارد، احساس بد می‌کنم؛ درباره تمام مشکلاتی که در جهان وجود دارد احساس بد می‌کنم؛ اما ما نمی‌توانیم تمام مشکلات جهان را حل کنیم.
بایدن در قسمتی از صحبت‌هایش گفت که افغانستان ظرفیت یکپارچه‌ شدن را ندارد: «چه کسی می‌تواند مردم افغانستان را متحد کند؟ آن‌ها نمی‌توانند متحدانه از یک حکومت حمایت کنند.»
پیش از این نیز بایدن گفته‌ بود که مردم افغانستان ظرفیت متحد شدن به مثابه یک ملت را ندارند. او تاکید کرد: درک می‌کنم هرچه اتفاق می‌افتد، پیامد دارد؛ اما فکر می‌کنم که ما تصمیم درستی گرفته‌ایم.
این در حالی ‌است که آمریکا در ماه اوت سال گذشته میلادی از افغانستان خارج شد؛ خروجی که سقوط نظام تحت حمایت آمریکا و روی کار آمدن طالبان و وضعیت بحرانی کنونی افغانستان را به دنبال داشت.بایدن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جنگ یمن گفت: پایان جنگ در یمن مستلزم مشارکت و همکاری طرفین است و تحقق این هدف بسیار دشوار است.
جو بایدن  همچنین گفت که به دنبال حملات موشکی و پهپادی اخیر به امارات که حوثی‌ها مسوولیت آن را بر عهده گرفتند، دولت او در حال بررسی نامیدن دوباره جنبش انصارالله یمن به عنوان "یک سازمان تروریست بین‌المللی" است. اما او اذعان کرد که پایان دادن به درگیری میان حوثی‌ها و دولت مستعفی و ائتلاف نظامی تحت امر سعودی‌ها که امارات هم عضو آن است، "بسیار دشوار" است.رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به دستاوردهای داخلی دولتش طی یک سال گذشته، گفت تعداد افراد واکسینه‌شده در ایالات متحده از دو میلیون نفر به ٢٠٠ میلیون نفر افزایش یافته است و اکنون ٧٠ درصد آمریکایی‌های بالغ کاملا واکسینه شده‌اند. جو بایدن همچنین گفت که دولت او شش میلیون شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ٣.٩ درصد کاهش یافته است.
او در ادامه به دفاع از طرح «بازسازی بهتر» خود پرداخت و گفت که این طرح سبب کاهش هزینه در زمینه‌هایی مانند مراقبت از فرزندان، دارو، انرژی، و کسری بودجه خواهد شد.
بایدن سال گذشته در زمان ورودش به کاخ سفید سالمندترین رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین دوره احراز این سمت بود. آشفتگی‌های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق و برخی از طرفدارانش سبب شده بود رای‌دهندگان آمریکایی جو بایدن را نماد بازگرداندن وضعیت به حال عادی و ثبات بدانند.
بایدن در پاسخ به این سوال که چطور می‌خواهد میانه‌روها و مستقل‌هایی را که در سال ۲۰۲۰ به او رای داده‌اند اما طبق نظرسنجی‌ها اکنون از عملکرد شغلی او ناراضی هستند، بازگرداند، گفت: به نظرسنجی‌ها اعتقادی ندارم.
بر اساس گزارش گالوپ، میزان محبوبیت بایدن در میان مستقل‌ها از زمان روی کار آمدن وی در ژانویه ۲۰۲۱ کاهش یافته است و از ۶۱ درصد در هنگام ورود به دفتر به ۳۳ درصد در اوایل این ماه کاهش یافته است. تبلیغات این کاهش ممکن است به دلیل مشکلاتی باشد که بایدن در اولین سال ریاست جمهوری خود با آن مواجه بود، از جمله افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، افزایش تورم و خروج آشفته ارتش از افغانستان در تابستان امسال.
بر اساس گزارش گالوپ، او اولین سال خود را با میانگین محبوبیت ۴۸.۹ درصد به پایان رساند، که کمتر از بسیاری از روسای جمهور دیگر اما بالاتر از سلف بلافصل او، رئیس‌جمهور سابق، ترامپ بود.
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها