به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۳۱۶۷۸۱

مرحله سرنوشت‌ساز در احیای برجام

مرحله سرنوشت‌ساز در احیای برجام
گروه بین الملل: وزرای خارجه آمریکا و آلمان تأکید کردند که باید هر چه سریع‌تر در مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسید. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هشدار داده که برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات تنها چند هفته زمان باقی است.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در برلین با اشاره به لزوم رسیدن هر چه سریع‌تر به پایان غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: «پنجره زمانی برای رسیدن به راه حل در حال بسته شدن است.»
او  پیشرفت فوری در مذاکرات احیای برجام در وین را ضرورتی بسیار حیاتی خواند و افزود: «مذاکرات به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده است.»آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تأکید کرد که زمان برای رسیدن به نتیجه "رو به اتمام است."بلینکن گفت که برای رسیدن به نتیجه فقط چند هفته زمان باقی است. او هشدار داد، مذاکرات هر چه بیش‌تر طول بکشد ایران در برنامه‌های اتمی خود بیش‌تر پیش خواهد رفت.وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان ساخت که آلمان، فرانسه و بریتانیا طی دیدار در برلین راجع به اقداماتی که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای باید انجام داد تبادل نظر کرده‌اند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز  هشدار داد که برای تجدید حیات برجام باید سریعا به پیشرفت در مذاکرات رسید. او در برلین به خبرنگاران گفت: «مذاکرات نمی‌تواند به آرامی پیش برود.»
آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یک‌جانبه از توافق اتمی منعقد در سال ۲۰۱۵ با ایران بیرون آمد و تحریم‌ها علیه این کشور را دوباره جاری ساخت.
دولت جدید در آمریکا به ریاست جو بایدن از زمان رسیدن به قدرت تلاش دارد تا توافق اتمی موسوم به برجام را دوباره زنده و فعال سازد.دولت بایدن آمادگی خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده و از ایران انتظار دارد که با گام‌های مناسب در این جهت گام بردارد.آنتونی بلینکن در کنفرانس خبری برلین تأکید کرد، با وجود این که در مذاکرات با ایران "پیشرفت اندکی" به دست آمده اما هنوز هم احیای برجام شدنی و امکان‌پذیر است.جو بایدن اخیرا در پاسخ به پرسشی راجع به مذاکرات جاری در وین گفته است، اکنون زمان ترک مذاکرات نیست، پیشرفت‌هایی به دست آمده و سایر طرف‌های برجام نیز در این باره هم‌نظر هستند.



 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها