کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رزمایش بزرگ روسیه در بحبوحه بحران اوکراین

30 دی 1400 ساعت 22:44


گروه بین الملل: بحران اوکراین پای وزیر امور خارجه آمریکا را به برلین کشانده است. هدف، مشورت با همتایان تروئیکای اروپایی اعلام شده است. در چنین شرایطی روسیه از برگزاری یک مانور بزرگ دریایی با استفاده از ۱۴۰ کشتی و ۶۰ جنگنده خبر داده است.
حضور بیش از یکصد هزار سرباز روسیه در مرزهای اوکراین، به بحران در مناسبات کشورهای غربی با روسیه ابعاد جدیدی بخشیده است. در همین رابطه، تلاش‌های دیپلماتیک برای مانع شدن از یک جنگ جدید در اوکراین شدت گرفته است.
 آنتونی بلینکن برای گفت‌‌وگو با همتایان اروپایی خود راهی آلمان شد. او بر آن است تا با مسئولان سیاست خارجی سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه دیدار و گفت‌وگو کند.
از سوی بریتانیا، جیمز کلورلی، معاون وزیر امور خارجه حضور دارد. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان و همتای فرانسوی او، ژان ایو لودریان نیز در این نشست با آنتونی بلینکن شرکت دارند.از سوی دیگر قرار است بلینکن با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز دیدار و گفت‌وگو کند. در چنین شرایطی، دولت آمریکا با ارسال جنگ‌افزار به اوکراین موافقت کرده است.
از سوی دیگر، دولت بایدن روسیه را تهدید کرده است که حمله به اوکراین برای روسیه پیامدهای فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.کشورهای غربی طی هفته‌های گذشته بارها از گسترش تحریم‌های روسیه در صورت انجام هرگونه عملیات نظامی در خاک اوکراین سخن گفته‌اند.
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز ،روسیه را تهدید به تحریم کرده است. رئیس کمیسیون اروپا گفته است که نیاز روسیه به اتحادیه اروپا از منظر اقتصادی و بازرگانی بیش از نیاز اروپا به روسیه است.
فون در لاین که در نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود گفت: «هرگاه شرایط رو به وخامت بنهد و هرگاه عملیات نظامی بیشتر [روسیه] تمامیت ارضی اواکراین را به مخاطره افکند، آنگاه ما [اتحادیه اروپا] با تهدیدهای گسترده اقتصادی و مالی واکنش نشان خواهیم داد.»
بایدن نیز از تشدید تحریم‌های روسیه سخن گفته بود. او در عین حال تصریح کرده بود که به باور او روسیه هدف به راه انداختن یک جنگ تمام عیار در اوکراین را دنبال نمی‌کند.
در بحبوحه تلاش‌‌های دیپلماتیک برای فرونشاندن بحران روسیه-اوکراین، دولت پوتین از انجام یک رزمایش بزرگ دریایی خبر داده است.
گفته شده است که نیروی دریایی روسیه با مشارکت ۱۰ هزار سرباز، ۱۴۰ کشتی نظامی و ۶۰ هواپیما بر آن است تا در منطقه وسیعی یک مانور نظامی دریایی برگزار کند.
این رزمایش قرار است در آب‌های اقیانوس اطلس، شمالگان (بخشی از اقیانوس منجمد شمالی)، اقیانوس آرام و همچنین دریای مدیترانه برگزار شود.


کد مطلب: 316782

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/316782/رزمایش-بزرگ-روسیه-بحبوحه-بحران-اوکراین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir