به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۳۱۶۸۰۵
نه بیمه بیکاری نه بُن کارگری!

زندگی بخور و نمیر در برف و سرما

زندگی بخور و نمیر در برف و سرما
گروه جامعه: زندگی و معیشت کارگران ساختمانی که این اواخر ماهیت کارشان به راستی «فصلی» است، همیشه دشوار است و سرمای سخت زمستانی این دشواری را بیشتر می‌کند. چگونه خانواده‌های این کارگران در مناطق سرد و برف‌خیز کشور بدون برخورداری از «بیمه بیکاری» باید زمستان را تاب بیاورند؟
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه و بازرس کانون کارگران ساختمانی استان کردستان، در این رابطه می‌گوید: بارش برف و کاهش دمای هوا در غرب کشور، ده‌ها هزار کارگر ساختمانی را بیکار کرده است؛ این ده‌ها هزار نفر، نماینده ده‌ها هزار خانواده هستند که متاسفانه هیچ منبع درآمدی ندارند.
حسن عزتی ادامه می‌دهد: با توجه به فصلی بودن اشتغال در بخش صنعت ساختمان، بارش برف سنگین کلیه کارگاهای ساختمانی را به تعطیلی می‌کشاند و نیروی فعال در این بخش، منابع درآمد مالی خود را از دست داده و با توجه به تورم افسارگسیخته وعدم تعادل دستمزد کارگران ساختمانی با تورم جهش یافته و نبود پس انداز، زندگی بخور نمیر و طاقت فرسایی را تحمل می‌کنند.
عزتی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد علیرغم شعارها، هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات کارگران ساختمانی ندارند و در آینده دور و نزدیک نیز هیچ چشم‌انداز روشنی برای بهبود اوضاع کارگران ساختمانی دیده نمی‌شود. هر سال زمستان، بیکاری‌های سنگین از راه می‌رسد و هزاران خانواده به دردسر می‌افتند؛ حتی خرید نان خالی دشوار است.
او با بیان اینکه «شعارهای دولت هنوز رنگ اجرایی شدن به خود ندیده و زمستان سخت بیکاری کارگران کارگران ساختمانی هنوز به بهار توسعه و اشتغال کامل نرسیده» اضافه می‌کند: اگر دولت واقعاً قصد بهبود بخشیدن به اوضاع را دارد باید در عمل وضعیت معیشت را ترمیم کند و جایگاه مادی کارگران و محرومان جامعه را به هدف کاهش شکاف طبقاتی ارتقا دهد؛ اگر این اتفاق نیفتد این دری است که مدام روی همان پاشنه‌ی سابق می‌چرخد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها