به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۱۶۸۰۶

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تن ماهی

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تن ماهی
گروه اقتصادی: دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران خاطر نشان کرد: قیمت‌ تن ماهی نسبت به سال‌‌ گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده و همین مسئله باعث کاهش مصرف تن در بین مردم شده است. این روزها مردم ضروریات خود را تهیه می‌کند و به اندک نیازهای خود بسنده می‌کند. کاهش تقاضا در نهایت باعث شده که واحدهای تولید با نصف ظرفیت اقدام به تولید کنند.
محمد میررضوی، با اشاره به پروژه شفاف‌سازی قیمت‌ها از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، گفت: وزارت صمت برای جلوگیری از سودجویی و رشد قیمت‌ها این بخشنامه  را ابلاغ کرده است واحدهای تولیدی مشکلی با اجرای بخشنامه ندارند اما بر این باورند که نمی‌توان این طرح را به‌صورت ضرب‌الاجلی اجرا کرد و برای عملیاتی کردن آن و فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای آن به یک فرصت 3 ماهه نیاز داریم.
وی در ادامه با ذکر مثالی چالش‌های پیش روی اجرای این طرح را توضیح داد و افزود: تردید نداشته باشید که با اجرای این طرح دیگر قیمت تن ماهی و دیگر اقلام مشمول این طرح در مناطق مختلف تهران یکسان نخواهد بود چراکه هزینه‌های اجاره و حمل نقل یک واحدی صنفی در خیابان تجریش با ورامین متفاوت است از این‌رو قیمت‌ها نیز متفاوت خواهد شد به عبارت دیگر قیمت‌ها رقابتی می‌شوند.به گفته این فعال اقتصادی، این احتمال وجود دارد که با اجرایی شدن این طرح تنش‌ها بین فروشنده و مصرف‌کننده بر روی قیمت تشدید شود.
میر رضوی در پاسخ به این پرسش که سازوکار قیمت مصرف کننده چگونه خواهد بود؟ مصرف‌کننده چگونه باید تشخیص دهد فروشنده کالایی را با قیمت مناسب به‌ خریداران عرضه می‌کند؟ گفت: سازوکار تعیین قیمت به واحدهای عرضه کالا داده می‌شود اما محاسبه سودهای قانونی به عهده فروشگاه زنجیره‌ای و مغازه‌داران است.دبیر اجرایی سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به حسن‌های اجرای این طرح گفت: واسطه‌ها در این طرح حذف خواهند شد و زمینه‌ را برای رسیدن به قیمت‌های شفاف فراهم می‌شود.بنا به اظهارات این فعال اقتصادی، با اجرای این طرح قیمت تن ماهی و کنسروها ممکن است 1 تا 2 درصد کاهش نرخ را تجربه کنند.
وی با بیان اینکه قیمت کنسروها و تن ماهی در هفته‌های اخیر ثابت مانده است، افزود: تغییر نرخی در قیمت این اقلام اعمال نشده است و قیمت تن ماهی 31 هزار تومان است و نرخ برخی برندهای متفرقه 5 تا 6  هزار تومان پایین‌تر خواهد بود.
میررضوی در پایان به اشاره به کاهش میزان مصرف تن ماهی در کشور، خاطر نشان کرد: قیمت‌ تن ماهی نسبت به سال‌‌ گذشته بیش از 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است همین مسئله باعث کاهش مصرف تن در بین مردم شده است. این روزها مردم ضروریات خود را تهیه می‌کند و به اندک نیازهای خود بسنده می‌کند. کاهش تقاضا در نهایت باعث شده که واحدهای تولید با نصف ظرفیت اقدام به تولید کنند.

 
برچسب ها: تن ماهی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها