به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۳۱۶۹۰۹

وضعیت بد معیشتی به خرید شیرینی سرایت کرد

وضعیت بد معیشتی به خرید شیرینی سرایت کرد
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادی مشهدبا اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته گفت: به طور کلی شیرینی به علت گرانی افسارگسیخته مواد اولیه و هزینه‌های تولید در حال تبدیل شدن به کالای لوکس است و مردم تمایلی به خرید آن حتی در مناسبت‌ها ندارند. شیرینی در حال حذف شدن از سبد خانوار است.
 
به گزارش ایسنا، محمد فرزانی در خصوص قیمت شیرینی در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: امروز حال شهر ما به دلیل گرانی‌ها و مشکلات حاصل از آن و همچنین به تبع آن حال صنف شیرینی خوب نیست. تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را در حوزه اقتصادی به وجود آورد و شیوع کرونا مزید بر علت شده و شرایط را بدتر و دشوارتر کرده است.

وی افزود: به عنوان نمونه روغنی که سه ماه پیش ۲۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم، امروز باید بابت آن ۶۴۰ هزار تومان بپردازیم. نمونه دیگر شکری است که سال گذشته کیلویی ۷۰۰۰ تومان خریدار می‌شد اما قیمت آن امروز در هر کیلو به ۱۶ هزار تومان رسیده است. همچنین هزینه انرژی چندین برابر شده و نسبت به سال قبل قبض‌های مربوط به حامل‌های انرژی افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد تصریح کرد: دستمزد نیروی کار نیز بسیار گران شده و از طرفی نیروی‌های ماهر به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی تمایلی به کار با حقوق‌های پیش‌بینی شده در قراردادها را ندارند. در حال حاضر یک کارگر ساده هم با حقوق‌های قبلی و مصوب پای کار نمی‌آید.
فرزانی خاطرنشان کرد: البته این اتفاق در کلیه صنوف رخ داده و در حال حاضر اصنافی که در پرونده فعالیت خود سهم ۱۷.۵ درصدی از تولید ناخالص ملی دارند، با فشار زیادی روبه‌رو شده‌اند اما با همه مشکلات همین اصناف نقش بسیار مهمی در تمام رویدادها و حوادث غیرمترقبه در کمک‌های مردمی در تمام خیریه‌ها و سمن‌ها در کشور ایفا کرده و می‌کنند. ‌جا دارد دولت سیزدهم جهت کمک به اصناف لااقل مصوباتی که به عنوان بسته‌های‌حمایتی تصویب شده را اجرا نماید.

فروش ما نسبت به سال قبل و سال‌های قبل‌تر از کرونا بسیار افت کرده است
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط کارگاه‌های شیرینی‌پزی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند و اگر مسئولان فکری برای این موضوع نکنند، شاید شاهد بیکاری بسیاری از نیروهای این صنف باشیم. همچین فروش ما نسبت به سال قبل و سال‌های قبل کرونا بسیار افت کرده است. همکاران ما در ۲ سال اخیر برای تمام اعیاد ملی و مذهبی برنامه‌ریزی و به نوعی با اخذ وام و... به امید فروش اجناس تولیدی خود در این ایام روی آن حساب کرده بودند اما این فرصت را به علت کرونا از دست داده و کلی ضرر و زیان متحمل شده‌اند. جا دارد دولت لااقل با ایجاد بسته‌های حمایتی در این خصوص کمی به کمک اصناف بشتابد.

طی سه ماه اخیر گرانی در بازار بیداد کرده است
رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد تصریح کرد: طی سه ماه  اخیر گرانی در بازار بیداد کرده است. در تولید شیرینی بیش از ۱۰۰ قلم کالا به کار برده می‌شود که گرانی هر کدام بر قیمت شیرینی تاثیرگذار است.  قیمت تخم‌ مرغ، آرد، کاکائو، قهوه، کره، نارگیل و... نسبت به سال قبل تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

فرزانی بیان کرد: صنف قنادی شیرینی را گران نمی‌فروشد اما متاسفانه این برچسب نه تنها به صنف ما بلکه به کلیه اصناف زده شده و اصناف به عنوان آخرین حلقه تولید و عرضه ویترین فروش شهر به حساب می‌آیند و آن‌ها نیز تحت تاثیر گرانی‌های ایجاد شده از حلقه‌های قبل هستند. متاسفانه امروز هزینه تولید هم سرسام‌آور است‌. قیمت اقلام تولید شیرینی به شدت افزایش پیدا کرده، در حالی که واحدهای نظارتی از ما می‌خواهند شیرینی را ارزان به‌ فروش برسانیم.

بیشترین پرونده‌های تخلف صنف شیرینی‌فروشی مربوط به گران‌فروشی است
وی بیان کرد: امیدواریم نهادهای نظارتی همچون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و اتاق اصناف مشهد و به خصوص سازمان تعزیرات حکومتی استان دقت بیشتری داشته باشند زیرا امروز قضات تعزیرات حکومتی به استناد فرم‌های تهیه شده توسط بازرسان همکاران ما را جریمه می‌کنند. این مساله نه تنها دردی دوا نمی‌کند بلکه سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود که نهایتا مصرف‌کنندگان بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد. بیشترین پرونده‌های تخلف در صنف شیرینی‌فروشی مربوط به گران‌فروشی است زیرا متاسفانه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف برای تولیدات ما نرخ ارشادی تعریف می‌کنند. برای ما و همکاران ما این سوال وجود دارد که ابن نرخ ارشادی از کجا و چه منبعی استخراج و در فرم‌ها ثبت می‌شود؟

قیمت مصوب ۴ قلم شیرینی هنوز مشخص نیست
رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد درباره نرخ مصوب شیرینی در مشهد اظهار کرد: چهار قلم شیرینی با استناد مصوبه کمیسیون نظارت که جزو اقلام پرمصرف است، باید با قیمت مصوب به فروش برسد و بقیه تولیدات ما در گروه دیگر قیمت‌گذاری قرار دارد. متاسفانه از آبان ماه سال جاری به دلیل بروز برخی مشکلات در پروسه قیمت‌گذاری هنوز نرخ این چهار قلم مشخص نشده است. در این زمینه هم پیگیری‌ها را انجام داده‌ایم‌ اما اتفاقی رخ نداده است.

‎فرزانی درباره قیمت فروش شیرینی تر و خشک خاطرنشان کرد: شیرینی تر در بازار از کیلویی ۶۰ هزار تومان به بالا به فروش می‌رسد. از این قیمت کمتر نمی‌توان شیرینی با کیفیت را به فروش رساند مگر اینکه در تولیدات مواد اولیه نامرغوب و ارزان به کار برده شود که این مساله هم با توجه به اهمیت سلامت هموطنمان مورد تایید هیچ مرجعی نیست. ما هم با این قضیه به شدت مخالفیم زیرا امروز خط قرمز ما سلامت مصرف‌کنندگان است. همچنین  قیمت فروش شیرینی خشک از کیلویی ۵۰ هزار تومان به بالاست.

وی گفت: تعداد واحدهای قنادی و شیرینی‌فروشی در مشهد ۸۰۰ مورد است که اشتغال‌زایی آن بالای ۱۰ هزار نفر است؛ یعنی هر واحد صنفی تحت پوشش این اتحادیه سرانه ۱۲.۵ نفر اشتغال‌زایی داشته است. در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری همواره و هر سال در شعارهای سال به موضوع اقتصاد، تولید و اشتغال توجه خاصی داشته و به آن پرداخته‌اند. این موضوع حاکی از اهمیت این مولفه‌ها در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی است. امید است دولت سیزدهم نیز به جهت محقق شدن این موارد اقدامات لازم را انجام دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها