به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۳۱۷۰۸۳
اصولگرایان همواره با طبقه متوسط در تقابل هستند

اخراج اساتید دانشگاه در راستای ایجاد یک‌صدایی در جامعه است

اخراج اساتید دانشگاه در راستای ایجاد یک‌صدایی در جامعه است
گروه جامعه: استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به اخراج اساتید از دانشگاه گفت: هر کسی که به قدرت می‌رسد، متاسفانه این را در دستور کار دارد تا عده‌ای که با او مخالف بوده و هم رنگ نیستند، حذف کند و در دوره اصولگرایی امروز و پیشین این اشتباه محاسبانی بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، "تقی آزاد" جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران  در واکنش به اخراج اساتید دانشگاهی و پیامدهای آن در جامعه بیان کرد: اخراج استاد از دانشگاه یک اشتباه محاسباتی است که هر گروه سیاسی مرتکب می‌شود. هر کسی که به قدرت می‌رسد، متاسفانه این را در دستور کار دارد تا عده‌ای که با او مخالف بوده و هم رنگ نیستند، حذف کند.

وی درادامه افزود: در دوره اصولگرایی امروز و پیشین این اشتباه محاسبانی بیشتر دیده می‌شود، آن‌ها تلاش دارند یک نوع همرنگی و هم صدایی شکل بگیرد. کسانی که احتمالا می‌توانند در آینده صدایی بلند داشته باشند یا اینکه نماینده صدای متفاوتی باشند را حذف می‌کنند، این یک اشتباه محاسباتی اصولاگرایی بوده، هست و ادامه پیدا خواهد کرد.

استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به دلیل پنهان این مساله بیان کرد: دلیل پنهان دیگر این مساله این است که اصولگرایی با طبقه متوسط چالش دارد و اساسا در تقابل با طبقه متوسط است. هر زمان که اصولگرایان بر جامعه حاکم بودند شروع به تقابل با طبقه متوسط کردند. بخش عمده طبقه متوسط هم اساتید دانشگاهی، روشنفکران، روزنامه نگاران و هنرمندان هستند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج آنی این امر این است که یک جمعی از رویه موجود هراس دارند و محافظه‌کاری پیشه می‌کنند، اما اولین نتیجه بلندمدت آن، این است که برخلاف آنچه که اصولگرایان انتظار دارند، این رویه یک نوع همگرایی میان نیروهای روشنفکر از جمله استادان، هنرمندان و نیروهای اصلی که مسئله‌شان نظم، اخلاق و دموکراسی است ایجاد می‌شود و این منجر به یک سرمایه انباشت می‌شود.

وی افزود: نتیجه بلندمدت دوم این است که اتفاقا اصولگرایی به نیروهای منتقد خود از جمله اساتید دانشگاه کمک می‌کند تا تعامل و دقت بیشتری کنند و با دقت بیشتری سخن بگویند. اتفاقا این موضوع می‌تواند برای اصولگرایی چالش‌آفرین باشد.این جامعه‌شناس گفت: نتیجه دیگر آن است که در یک مرحله‌ای سرمایه‌ای که کشور اندوخته و آن هم اساتید دانشگاهی هستند آسیب دیده و حذف خواهد شد، یا حتی گاهی این سرمایه‌ها به خارج از کشور می‌روند، برخی به مشاغل دیگر روی می‌آورند و بعضی هم موضع انتقادی و اعتراضی می‌گیرند. در هر سه صورت خطرناک بوده و برای کشور خوب نیست در هر حال این افراد فرزندان کشور هستند، درس خواندند فکر کردند تا برای کشور موثر باشند.

وی تاکید کرد: این افراد نباید اخراج شوند، بلکه باید به واحدهای دیگری منتقل شوند. اگر فکر می‌کنند این افراد موجب تحرک دانشجویان می‌شوند می‌توانند آن‌ها را به موسسه پژوهشی یا کارشناسی منتقل کنند. اینگونه بیرون کردن اساتید شیوه غلطی است که ما از قدیم یاد گرفته‌ایم و در شرایط بحران به جای اینکه افراد را مدیریت و جابه جا کنیم آن‌ها را اخراج و بعضا بدنام می‌کنیم.

استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به این پرسش که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اساتید متعددی اخراج شدند که اکنون این رویه فعلی آن روزها را به ذهن متبادر می‌کند و موجب نگرانی اساتید دانشگاهی شده است، گفت: در آن دوران تعداد زیادی از اساتید دانشگاهی اخراج شدند آن زمان دکتر رهبر رییس دانشگاه تهران بود و همه دانشکده‌ها را به هم زد.

آزاد در پاسخ به این سوال که اکنون از نظر شما چقدر میان دانشگاه و دولت یکدستی به وجود آمده است؟ گفت: این یکدستی اکنون به وجود آمده است همه واحدهای زیر مجموعه‌های خودشان و همه نیروها یکدست هستند. یک دستی از بالا تا پایین شکل گرفته است. وقتی یک دستی شکل گرفته، من نمی‌دانم دیگر با فرد منتقد و کسی که مثل آن‌ها نیست، این گونه برخورد می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویم اصولگرایی دچار اشتباه محاسباتی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۴:۱۵
بگذارید این کروه ظاهرا یک دست هر چه در چنته دارند بیرون بریرند تا مردم ایران با این جماعت بیشتر آشنا شوند.این به نفع اصلاح دیدتاریخی مردم ایران است. (381832)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها