به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۳۱۷۱۶۴

پوتین با رئیسی عكس یادگاری هم نگرفت

پوتین با رئیسی عكس یادگاری هم نگرفت
گروه سیاسی: اقامه نماز توسط رییسی در کاخ کرملین، جویدن آدامس توسط پوتین در نشست دوجانبه، عدم انتشار تصویری از قرارداد‌های اقتصادی میان دو کشور، استقبال از رییسی توسط وزیر انرژی روسیه و... بخشی از مهم‌ترین محتوایی بود که در شبکه‌های اجتماعی با موضوع سفر رئیسی به مسکو منعکس و حاشیه‌ساز شد.
همزمان با این اظهارنظرها، حامیان دولت و چهره‌های اصولگرا با استفاده از هشتگ‌هایی‌ چون دولت قوی، رییسی و... تلاش می‌کردند تا دستاورد‌های سفر رییسی به روسیه را برجسته‌تر کنند.
در نقطه مقابل، اما برخی دیگر از تحلیلگران و منتقدان دولت با استفاده از هشتک‌هایی، چون فاصله ۵ متری، قرارداداقتصادی، پرچم ایران و... به دنبال واکاوی برخی رفتار‌های طرف روسی در مواجهه با رییس‌جمهوری ایران بودند.
در همین رابطه محسن ماندگاری، روزنامه‌نگار تحقیقی در رشته تویئتی به تحلیل سفر جنجالی رئیسی به مسکو پرداخت:
 روسیه حاضر به دعوت از آ.رئیسی برای "سفر رسمی" به مسکو نبوده و صرفا ایشان را برای "سفر کاری" دعوت کرده.در عرف دیپلماتیک، دیدارهای خارجی رهبران به ترتیب اهمیت،دیدار دولتی(state visit)،دیدار رسمی (official visit)، دیداررسمی کاری (official working visit) دیدارکاری (work visit) است.
  آنطور که سفیر ایران در روسیه گفته سفر آقای رئیسی "سفر کاری" بوده. خب در سفر کاری پروتکل های تشریفاتی کاهش می یابد و خبری از مراسم استقبال رسمی نیست، نه در ورود به کرملین و نه خروج. پس انتظار اینکه پوتین تا پله های کاخ پایین بیاید و به رسم استقبال از دیگر همتایان خارجی خود  از میهمانش استقبال کند انتظار بجایی نیست چون مسکو قبلا به سفیر ما اعلام کرده که حداکثر در حد «سفر کاری» میزبان آقای رئیسی خواهد بود. اما آقای پوتین حاضر نشده حتی یک عکس یادگاری هم بگیرد، چیزی که در سفرهای کاری و حتی غیررسمی هم متداول است.
 حتی از خبرنگاران هم برای پوشش دیدار دعوت نکرده اند. تصاویر دیدار دو رئیس جمهور هم فقط دو قطعه عکس از میز کنفرانسی است که دو طرف با فاصله از هم نشسته اند و یک ویدئوی بخشی از مذاکرات که در سایت کرملین منتشر شده. پس از پایان دیدار بیانیه مشترکی صادر نشده و روسای جمهور دو کشور کنفرانس مطبوعاتی هم نداشته اند که البته در دیدارهای کاری، الزامی در برگزاری آن نیست. بدتر آنکه از فرودگاه تا اتاق ملاقات هم هیچ کجا اثری از پرچم جمهوری اسلامی ایران دیده نمی‌شود.
 متاسفانه تحمیل پروتکل های تشریفاتی طرف روسی به ج.ا.ا در سالهای اخیر تازگی ندارد. قبلا نیز پوتین در سفر به تهران برای شرکت در اجلاس سران گازی، پروتکل های خودش را به ایران تحمیل کرده و حتی در حین سفر نیز تابع برنامه های تنظیم شده میزبان نبود!
 فیلم کوتاه دیدار رئیسی و‌ پوتین نشان می دهد رفتار پوتین اگرچه بجز آدامس جویدنش، چندان خارج از عرف دیپلماتیک نیست اما از موضع بالا با آقای رئیسی گفتگو می کند. گویی آقای رییسی به مسکو فراخوانده شده تا پوتین نکاتی را به ایشان تذکر دهد!
 آنطور که از اخبار رسمی دفاتر دو رئیس جمهور مشخص است، این سفر هیچ دستاورد مشخصی نداشته و هیچ توافقنامه و قراردادی هم امضا نشده. بیانیه مشترکی هم منتشر نشده. وزیران اقتصاد، نفت و خارجه هم که به مسکو رفته اند صرفا گفتگوهایی کرده اند و توافقهای شفاهی. همین. اگر "عزت" یکی از سه رکن سیاست خارجی ایران است، مقامات وزارت خارجه باید توضیح دهند چرا حاضر به انجام این سفر شده اند در حالی که طرف روس اعلام کرده بوده از آقای رییسی برای سفر رسمی دعوت نمیکند و ایشان صرفا برای یک سفر کاری می تواند به مسکو برود. بگذریم از اینکه از نگاه برخی دیپلمات‌ها در مسکو، هدف پوتین از ملاقات با آقای رئیسی چیز دیگری بوده که اگر صحت داشته باشد، بیان آن در این مطلب، بجز لطمه به غرور ملی ایرانیان ثمر دیگری ندارد!

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۷:۰۳
وقتی کسی با حذف رقبا و با حداقل رای رییس جمهور میشه مشخصه کشورهای دیگه چه رفتاری خاهند داشت. رییسی بهتره دیگه هیچ سفر خارجی نره. (381835)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۵:۰۵
دقیقا همینطوره 👍 (381881)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۷:۳۷
عکس یادگاری با جان کری بس نبود؟؟
شما چرا ترسیدید و دارید..... (381854)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۷:۴۱
تیتر کن رشوه حسین فریدون ب کارکنان گمرک رو
همونایی ک سینه چاک اونا بودید (381855)
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۵:۰۵
به عبارت دیگر: ............... دست از سر مردم بردارید و ............ (381880)
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۷:۵۹
دیروز خواندم اگر دلیل اصلی سفر رئیسی به روسیه آشکار شود به غرور ملی ایرانیان لطمه وارد می شود. دلیل اصلی این سفر کاری چه بوده است؟ البته می دانید که در طبقه بندی سفرهای سیاسی سفر کاری در پایین ترین مرتبه قرار دارد. (381856)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۵:۰۴
واقعا این برخورد ها باعث آبروریزی هستش (381879)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها