به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۳۱۷۳۰۰

چگونه از فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت کنیم؟

چگونه از فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت کنیم؟
گروه جامعه:یک میلیون ایرانی به آلزایمر مبتلا هستند و خطر آن حتی در کمین دهه شصتی‌هاست، پس از همین امروز به فکر باشیم.به تازگی معصومه صالحی، مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران گفته است که: «هم اکنون پیش بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا به آلزایمر باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را هم شاهد خواهیم بود. امروز دهه شصتی‌های ما به سمت سالمندی در حرکت هستند و باید فضا را به گونه‌ای آماده کنیم که سالمندی تهدید نباشد.» از آن جا که رشد جمعیت سالمندی در کشور رو به افزایش است و این بیماری باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود، می‌تواند فشار اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند؛ آن هم خانواده‌هایی که فرزندان زیادی ندارند و همه مشکلات بر دوش یک یا دو فرزند بسیار سنگینی می‌کند. به بهانه این خبر درباره این که آلزایمر چرا به وجود می‌آید، چطور باید از آن پیشگیری کرد، خانواده‌ها چطور از بیمار مبتلا به آلزایمر مراقبت کنند؟ مطلبی را آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
 
آلزایمر چیست؟
آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. یک هشتم از افراد دارای ۶۵ سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند.

۲ علامت هشداردهنده
حافظه و گفتار
حافظه بلندمدت معمولا دست نخورده باقی می‌ماند، اما حافظه کوتاه مدت مختل می‌شود. این بیماری گفتار را هم مختل می‌کند.

از دست رفتن حافظه و تغییر رفتار
آلزایمر می‌تواند سبب تغییرات رفتار و پریشانی شود. بی ثباتی خلقی و لغزش در قضاوت هم عوارض رایج آن است.

اتفاقی که برای مغز می‌افتد
آلزایمر سبب مرگ سلول‌های عصبی و از بین رفتن بافت‌ها در سرتاسر مغز می‌شود. بعضی اوقات علایم به سرعت تشدید و در عرض چند سال، منجر به زوال حافظه شدید و پریشانی می‌شود.

آلزایمر و تغییر زندگی روزمره
آلزایمر روی تمرکز اثر می‌گذارد و فرد مبتلا نمی‌تواند کار‌های عادی مانند آشپزی و پرداخت صورت حساب را انجام دهد؛ بنابراین باید به او کمک کنید تا کار‌های روزانه اش را انجام دهد و به عبارتی از پیشرفت بیماری پیشگیری کنید. از جمله کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید عبارت است از:

۱- ورزش کمک به کند شدن روند آلزایمر‌
می‌کند. فعالیت بدنی می‌تواند به بیمار کمک کند تا حدودی قدرت ماهیچه‌ای و هماهنگی خود را حفظ کند. ورزش می‌تواند به تقویت خلق او کمک کند و از احساس اضطراب او بکاهد. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، باغبانی یا حتی تا کردن لباس‌ها می‌تواند بهترین راه‌های دادن حس آرامش به فرد باشد.

۲- اگر از فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت می‌کنید از او بخواهید تا بعضی از کار‌ها را خودش انجام دهد. نوشتن محتویات کابینت‌ها روی آن‌ها و یادداشت کردن کار‌های روزانه می‌تواند به او کمک کند.

۳- اگر دارو مصرف می‌کند یک جعبه دارو برای قرار دادن دارو‌های هفت روز او تهیه کنید تا آن‌ها را اشتباه مصرف نکند.

۴- افراد مبتلا به آلزایمر اغلب می‌فهمند که چه اتفاقی برایشان می‌افتد. این اتفاق ممکن است آن‌ها را شرمنده یا مضطرب کند؛ بنابراین مراقب علایم افسردگی آن‌ها باشید.

۵- بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر می‌خواهند تا جایی که امکان دارد در منزل خود بمانند. اگر این افراد در پوشیدن لباس و استفاده از سرویس بهداشتی به تنهایی، دچار مشکل باشند، یک کمک‌کار یا پرستار در خانه می‌تواند در زمینه بهداشت شخصی و دیگر کار‌های روزمره به آن‌ها کمک کند.

۶- وقتی یک عضو خانواده مبتلا به آلزایمر باشد، کودکان ممکن است احساس آشفتگی، ترس و حتی بی میلی داشته باشند. به کودکان بفهمانید که این احساسات طبیعی هستند و به سوالات آن‌ها درباره این بیماری صادقانه پاسخ دهید.

پیشگیری از آلزایمر
تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است. به ظاهر رژیم غذایی و ورزش از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از سبزیجات، ماهی و حبوبات را در برنامه غذایی خود گنجانده اند و فعالیت بدنی زیادی دارند کمترین احتمال ابتلا به آلزایمر را دارند.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها