به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۳۱۷۳۴۹

فرجام ارزهای آسیایی با یوآن یا دلار؟

فرجام ارزهای آسیایی با یوآن یا دلار؟
گروه اقتصادی: بانک‌های مرکزی در آسیا نرخ بهره را به شدت افزایش نمی‌دهند در حالی که بانک‌های همتای اروپای مرکزی و شرقی آن‌ها افزایش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دادند.به گزارش ایسنا، نرخ‌ها در کشورهای اروپایی از جمله مجارستان، جمهوری چک و لهستان به شدت افزایش یافته اما عمدتا در آسیا ثابت است. افزایش تورم در اروپای مرکزی و شرقی با توجه به بازگشایی اقتصادها و محدودیت‌های عرضه منجر به افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی شده است.
 
به‌طور کلی این روند در آسیا منعکس نشده است و در جایی مانند نیوزیلند و کره جنوبی نرخ‌ها با سرعت کمتری افزایش یافته‌اند و بانک‌های مرکزی که نرخ بهره را افزایش نداند، اغلب همچنان موضع حمایت از رشد را حفظ می‌کنند و در حال عادی‌سازی هستند. همچنین، چین نرخ‌های کلیدی سیاست را به جای افزایش، کاهش داده است.تورم آسیایی به خوبی عمل می‌کند البته در این مورد استثناهایی وجود دارد اما به‌طور کلی، تورم مشکل بزرگی نیست. ارزها نیز نسبتا خوب عمل می‌کنند اما در مقایسه با دلار آمریکا ضعف اندکی وجود داشته است.

در مورد چین، به‌نظر می‌رسد که یوان به دلیل افزایش جریان سرمایه از تغییر یورو و دلار آمریکا جدا شده است در نتیجه هیچ الزامی برای بانک‌های مرکزی منطقه‌ای در آسیا برای حمایت از ارزها با نرخ‌های بالاتر نخواهد بود.
در حال حاضر در سراسر منطقه، تورم بالاتر از نرخ‌های سیاست است و بیان می‌کند که نرخ‌های واقعی منفی وجود دارند. در مواقع عادی، این امر مستلزم تشدید عملکرد سیاست برای کنترل مجدد تورم است اما با توجه به اینکه بسیاری از افزایش‌ها بیش از حد اثرات پایه و شوک‌های یکباره عرضه را مشخص می‌کنند بانک‌های مرکزی می‌توانند آرامش داشته باشند.

در اقتصادهای توسعه‌یافته که ما شاهد تاثیرات بیشتری هستیم، تصویر تورم به اندازه‌ای خوب به نظر می‌رسد که بانک‌های مرکزی قادر خواهند بود با افزایش تدریجی قیمت‌ها مقابله کنند البته نرخ واقعی سیاست در آسیا عمدتا منفی است.اگرچه برخی از نقص‌های کلی ارزهای آسیایی در نیمه دوم سال گذشته در برابر دلار آمریکا رو به افزایش بود اما اخیرا ارزهای آسیایی توجه بیشتری به یوان چین که نسبت به دلار آمریکا از نظر فاصله جغرافیایی دورتر است را نشان داده‌اند.

ارزهای آسیایی در بازارهای نوظهور که معمولا انتظار دارید در مواجهه با افزایش نرخ در ایالات‌متحده و تضعیف احساسات بازارهای جهانی، ضعف نشان دهند به‌طور قابل‌توجهی خوب عمل کرده‌اند. اکثر کشورهای آسیا دارای مازاد حساب جاری قابل‌توجهی هستند البته نرخ‌ها در آسیا افزایش خواهند داشت اما این افزایش به سرعت و در همه‌جا نخواهد بود.
برچسب ها: یوان چین دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها