به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۳۱۷۴۰۸

بادبان‌های یک کشتی فضایی در دل کیهان

بادبان‌های یک کشتی فضایی در دل کیهان
گروه علمی: تلسکوپ فضایی هابل تصویر خیره‌کننده دیگری از اعماق فضا ثبت کرده و این بار کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۳۸۱"(NGC ۳۳۱۸) را نمایش می‌دهد.به گزارش ایسنا، این کهکشان در فاصله ۱۱۵ سال نوری از زمین در صورت فلکی "بادبان" قرار گفته و ظاهر مارپیچی کلاسیکی دارد.
 
صورت فلکی بادبان تاریخچه‌ی جالبی مرتبط با دریا دارد. همانطور که دانشمندان هابل در بیانیه‌ای ناسا توضیح داده‌اند، بادبان در اصل بخشی از یک صورت فلکی بسیار بزرگ‌تر به نام "آرگو ناویس"(Argo Navis) بوده که نام آن برگرفته از کشتی افسانه‌ای اساطیر یونانی است اما مشخص شد که این صورت فلکی به طور ناکارآمدی بزرگ است. "آرگو ناویس" به سه بخش مجزا با نام‌های "شاه‌تخته"(Carina)، کشتی‌دم(Puppis) و بادبان(Vela) تقسیم شد که نام هر یک برگرفته از بخش‌های مختلف "آرگو" است. لبه‌های کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۳۱۸" شبیه به بادبان‌های کشتی است که باد از میان آنها می‌وزد.

تلسکوپ فضایی هابل بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شده است. این تلسکوپ همچنان ابزار ارزشمندی برای تحقیق در حوزه نجوم و به اشتراک‌گذاری تصاویر چشمگیر از فضا است.هابل به تازگی یک میلیاردمین ثانیه خود را در فضا گذرانده و در مدت فعالیت خود اطلاعاتی حیاتی در مورد انبساط کیهان جمع‌آوری کرده و از اهداف دور و نزدیک در منظومه شمسی ما تصویربرداری کرده است.

سال گذشته بروز دو مشکل این تلسکوپ را در حالت ایمن قرار داده بود. یکی از این مشکل‌ها خطا در سیستم سخت‌افزار و دیگری مشکل همگام‌سازی بود. هردوی این موارد به طول عمر بالای تلسکوپ مربوط می‌شوند. اگرچه هر دو این مشکلات حل شدند و هابل در حال حاضر کار خود را از سر گرفته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها