به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۳۱۷۴۵۱

خطیب‌زاده:از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم

خطیب‌زاده:از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم
گروه سیاسی:  سخنگوی وزارت خارجه  در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مذاکرات وین و آخرین تحولات در جریان این مذاکرات گفت: آنچه که امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفت‌وگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفت‌وگو داریم. پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین.
سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیمات و تضامینی در مورد بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم که ایده‌های ما امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است.
وی همچنین بار دیگر تأکید کرد: ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اخبار موید این است که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق پیش شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند،‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌تر کرد.
خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی مذاکرات دور هشتم ادامه پیدا می‌کند،‌ گفت: نزدیک یک ماه از دور هشتم مذاکرات گذشته است. البته در این چند هفته ما یک تنفس داشتیم ولی گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه داشته است. روز گذشته برای اولین بار روسای هیئت های مذاکره‌کننده در فرمتی غیر از کمیسیون مشترک برجام جلسه داشتند و تا مادامی که این موضوعات به نقطه‌ای نرسیده که نیازمند بازگشت همه هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان باشند همین دور ادامه پیدا می‌کند ولی اگر به نقطه‌ای برسیم که نیازمند بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان برای کسب مشورت‌های سیاسی و اخذ تصمیمات خاص باشند غیر از بحث تنفس‌ها،‌ دور هشتم پایان می‌یابد.وی ادامه داد: در یک ماه گذشته مسیر مذاکرات پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و ما از هر زمان دیگری به نقطه توافق نزدیک‌تر هستیم و همچنین نقطه‌ای که آمریکا باید تصمیمات خاص سیاسی خود را بگیرد.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تحصن و اعتصاب غذای برخی از افراد در نزدیکی محل مذاکرات وین و برخی از خواسته‌هایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند، گفت: البته شنیده‌ام که یکی،‌ دو نفر آن‌ها خسته شده‌اند و از آنجا رفته‌اند و به خانه‌هایشان بازگشته‌اند. من زمانی که در یک کشور اروپایی مأمور بودم تعدادی نمایش این گونه در پایتخت آن کشور اروپایی ایجاد کرده بودند و همزمان با انتشار اعتصاب غذای آن‌ها عکسی منتشر شد که آن هم در پشت در حال خوردن لوبیاپلو بودند.وی ادامه داد: هر وقت در وین و جریان مذاکرات این تصور ایجاد می‌شود که گفت‌وگوها در حال رسیدن به نتیجه است گروه‌هایی دست به انجام اقداماتی می‌زنند، برخی در داخل آمریکا به خاطر نگاه‌های سیاسی که دارند، برخی در داخل رژیم صهیونیستی و برخی در داخل منطقه و کشورهای اروپایی.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها