کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارگران بازنشسته امسال هم منتظر واریز علی الحسابی باشند؟

علت کم بودن عیدی تامین اجتماعی مشخص شد

اقتصاد 24 , 5 بهمن 1400 ساعت 11:04


گروه اقتصادی: چرا تامین اجتماعی به مستمری بگیرانش به اندازه کارمندان عیدی می‌دهد؟ سوالی است تاریخی که در ماه‌های پایانی هر سال هر کارگر بازنشسته با آن مواجه می‌شود.اهمیت این پرسش تکراری در اختلاف قیمتی است که میان عیدی کارمندی با عیدی کارگری وجود دارد؛ عیدی کارمندان شاغل و بازنشسته سالانه یک برج حقوق پایه مصوب دولت است، اما عیدی کارگران شاغل به مراتب بیشتر است.

مطابق قانون کار عیدی یک کارگر رقمی است که کف آن از دو برابر آخرین دریافتی کارگر شروع و سقف آن تا سه برابر حداقل مزد مصوب همان سال ادامه دارد.به بیان دیگر در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت و مجلس پیش بینی کردند که تا برای انتهای سال به هر کارمند شاغل و بازنشسته مبلغ ۱.۵ میلیون تومان عیدی بدهند؛ مبلغی که به صورت تقریبی معادل یک ماه حقوق کارمندی است.اما در خصوص کارگران شاغل رقم عیدی پایان سال ۱۴۰۰ از حدود ۳.۸ میلیون تا ۵.۷ میلیون تومان متغییر است که به مراتب عیدی کارمندی درشتر است.در این صورت بی جا نیست که کارگران بازنشسته تامین اجتماعی هرسال با این سوال تکراری مواجه شوند که چرا باید سازمان تامین اجتماعی به آن‌ها به اندازه کارمندان عیدی پرداخت کند؟

چرا عیدی کارگران بعد از بازنشستگی کم می‌شود؟
علی دهقانکیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران از کسانی است که برای این پرسش تاریخی، پاسخ دارد: این سوال بجایی است که غالب بازنشستگان با آن مواجهند؛ در حقیقت هرچه مشکلات اقتصادی بیشتر و بیشتر می‌شود، بازنشستگان بیشتری نسبت به نحوه محاسبه عیدی هایشان معترض می‌شوند.

جواب دهقانکیا، اما رونمایی از یک حقیقت تلخ و ناخوشایند است که ممکن است خوشایند نباشد: سازمان تامین اجتماعی بابت هر آنچه که در زمان اشتغال، حق بیمه کسر شده است، خود را متعهد می‌داند؛ عیدی کارگری، مزایایی است که در زمان اشتغال کارگران از آن حق بیمه کسر نشده است و برای همین در سازمان تامین اجتماعی عیدی مستمری بگیران به اندازه کارگران نیست.

وی ادامه می‌دهد: بر همین منوال تا مدت‌ها سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران خود عیدی پایان سال پرداخت نمی‌کرد؛ در واقع بعد از تشکیل کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در ابتدای دهه ۷۰ بود که مدیران وقت سازمان قبول کردند تا هر سال از محل منابع خود به هر مستمری بگیر به اندازه کارمندان عیدی پرداخت کنند و این سنت از آن زمان باقیمانده است.

دهقانکیا در ادامه می‌افزاید: البته با این رقم‌ها دردی از مشکلات معیشتی کارگران بازنشسته درمان نمی‌شود؛ تصورش را بکنید؛ سازمانی که اکثر قریب به اتفاق مستمری بگیران آن درآمدی نزدیک به حداقل مزد کارگر دارند باید کمتر از زمان اشتغال خود عیدی بگیرند؛ این وضعیت به طریق اولی در مورد مستمری بگیران سایر سطوح هم مشهود است.

بعید است از پرداختی علی الحسابی خبری باشد
داستان چرایی پایین بودن عیدی مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی را رها می‌کنیم؛ انتهای سال ۹۹ بود که خبری آمد مبنی براینکه قرار است به هر مستمری بگیر تامین اجتماعی مبلغ ۱.۲ میلیون تومان به صورت علی الحساب پرداخت شود؛ اتفاقی که در واپسین روز‌های اسفند ماه محقق شد و تا حدود زیادی ناچیزی بودن عیدی تامین اجتماعی را در آن سال جبران کرد.

اما این بارهم قرار است مبلغی به صورت علی الحساب به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شود؟
علی دهقانکیا در پاسخ به این سوال می‌گوید: فعلا که هیچ خبری نیست؛ بعید هم هست که اتفاق پارسال تکرار شود؛ در بهترین حالت بازنشستگان تامین اجتماعی روی عیدی کارمندی حساب کنند؛ هر چند زمان واریز و مبلغ دقیق واریزی مشخص نیست و همه چیز به این بستگی دارد که دولت چه تصمیمی برای عیدی کارمندان بازنشسته و شاغل خود دارد و هرچه باشد سازمان تامین اجتماعی در مورد بازنشستگانش اعمال خواهد کرد.
وی می‌افزاید: در حقیقت ۱.۲ میلیون تومانی که سازمان تامین اجتماعی به صورت علی الحسابی به مستمریبگیرانش داد مربوط به اجرای طرح متناسب سازی بود؛ البته سازمان این پول را از محل منابع خودش پرداخت کرد و هنوز دولت از این بابت هیچ ریالی از محل ۹۰ هزار میلیارد تومان پرداخت نکرده است.


کد مطلب: 317515

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/317515/علت-کم-بودن-عیدی-تامین-اجتماعی-مشخص

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir