به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۱۷۵۳۱
چه زمانی باید از زلزله‌های پیاپی بترسیم؟

آیا زلزله‌های تبریز و رودهن خطرناک است؟

آیا زلزله‌های تبریز و رودهن خطرناک است؟
گروه جامعه: دو روز است که مردم تبریز با لرزه بامدادی روز خود را آغاز می‌کنند. دو زمین لرزه ۴.۴ و ۴.۳ ریشتری تبریز و حوالی آن را لرزاند. براثر این دو زلزله که روز‌های یکشنبه و دوشنبه رخ داد مردم دچار ترس و دلهره شده و در شهر همگی از وقوع یک زلزله قوی‌تر می‌گویند. برخی‌ها شب را تا صبح پلک روی پلک نمی‌گذارند و برخی دیگر به خیابان می‌روند تا در صورت وقوع حادثه در امان باشند. شهر حالت عادی ندارد و ترس در چهره مردم است و حتی یک زن در زلزله اول هنگام فرار دچار مصدومیت شده بود.

با توجه به نگرانی مردم در مورد زلزله‌های اخیر با محمود فاطمی عقدا، استاد دانشگاه خوارزمی و زلزله شناس گفتگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.فاطمی عقدا در پاسخ به اینکه مردم در مورد زلزله‌های تبریز دچار ترس هستند، به جامعه ۲۴ گفت: اول باید رفتار‌های گسل آن منطقه مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود رفتار گسل به چه سمتی در حال حرکت است. زلزله‌های کوچک در کشورمان با توجه به اینکه کشور لرزه خیز است و گسل‌های فعال فراوانی داریم خطرناک نیست. با توجه به اینکه یکباره انرژی در گسل آزاد می‌شود، تمرکز تنش در یک بخش‌هایی زیاد می‌شود که نمونه آن را در زلزله روز‌های اخیر تبریز می‌توانیم ببینیم.

وی ادامه داد: وقوع چند زلزله کوچک و متوسط در طول چند روز در یک منطقه به خودی خود نمی‌تواند نگران کننده باشد.به گفته فاطمی عقدا با توجه به رفتار گسل فعال شده در زلزله تبریز نباید نگران بود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: بررسی گسل فعال نشان می‌دهد که قدرت زمین لرزه‌ها در حال کاهش است و همین موضوع نشان می‌دهد گسل به سمت آرام شدن در حال حرکت است. زلزله‌های گسل تبریز با وجود یک پس لرزه ۳.۵ ریشتری نشان دهنده آرام شدن گسل است اگرچه ممکن است زلزله‌های ۴ تا ۴.۵ باز هم رخ دهد.

چه زمانی از وقوع زلزله‌ها باید احساس خطر کنیم؟
این زلزله شناس در مورد اینکه چه زمانی باید از زمین لرزه‌ای پی در پی در یک نقطه احساس خطر کرد؟ گفت: زلزله‌های ۳.۵ تا ۴.۵ ریشتر اگر رخ دهد زلزله مستقل محسوب می‌شود. اگر در محدوده‌ای زلزله‌ها در ۴۸ ساعت از نظر قدرت رو به افزایش رفت باید نگران بود و با دقت گسل را رصد کرد چرا که ممکن است زمین لرزه‌ای با قدرت بیشتری رخ دهد.به گفته وی وقتی زلزله‌ای کوچک یا متوسط حادث شود و بعد زمین لرزه بزرگتر رخ دهد به آن پیش لرزه گفته می‌شود. ممکن است پیش لرزه‌ها حتی زلزله‌های مستقل قوی باشند و باعث لرزش شهر‌ها و ترس افراد شوند.

زلزله رودهن خطر دارد؟
فاطمی عقدا در مورد زلزله ۳.۶ ریشتری رودهن تهران نیز به جامعه ۲۴ گفت: این زمین لرزه‌ها برای آن گسل عادی است چرا که گسل‌های تهران فعال هستند و همیشه زلزله‌های دو ریشتر و بیشتر از آن را داریم که ثبت می‌شود. با توجه به حساسیت پایتخت، فعالیت گسل‌های استان تهران دائم رصد می‌شود و کوچکترین تغییری در فعالیت گسل به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی افزود: با توجه به اینکه بعد از آن زلزله، زمین لرزه نسبتا بزرگی در گسل‌های تهران ثبت نشده است، این موضوع فعالیت عادی گسل تلقی شده و جای هیچ نگرانی نیست.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها