به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۳۱۷۵۸۰

سراب ردپای آب در مریخ

سراب ردپای آب در مریخ
گروه علمی: در سال ۲۰۱۸، دانشمندان آمریکایی انعکاس‌های درخشان راداری را در زیر کلاهک قطبی مریخ مشاهده کردند. در آن زمان دانشمندان فکر می‌کردند که گویا آب مایع مشاهده کرده‌اند حال اما یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آن انعکاس‌های راداری تنها یک سراب غبارآلود بوده‌اند.به گزارش ایسنا ، محققان دانشگاه "تگزاس" در آستین در مطالعه اخیر خود اظهار کرده‌اند آن انعکاس‌های راداری مشاهده شده در مریخ تنها یک سراب غبارآلود بوده‌اند. انعکاس‌های مذکور با دشت‌های آتشفشانی (volcanic plains) موجود در سراسر سطح سیاره سرخ مطابقت داشتند و بر اساس یافته‌های این مطالعه جدید، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در آنجا سنگ‌های آتشفشانی وجود دارد.
 
"سیریل گریما"(Cyril Grima) نویسنده اصلی این مطالعه و دانشمند سیاره‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آستین گفت: برای اینکه آب تا این اندازه نزدیک به سطح بماند، به یک محیط که هم بسیار شور و هم منبع گرما داشته باشد، نیاز است اما این شرایط با آنچه ما از این منطقه می‌دانیم، مطابقت ندارد.

هنگامی که گریما یک یخسار جهانی خیالی(imaginary global ice sheet) را بر روی نقشه راداری مریخ اضافه کرد، معمای سراب قطب جنوب مریخ حل شد. آن یخ خیالی نشان داد که وقتی از  فاصله یک مایلی به آن نگاه می‌شود، سطح مریخ چگونه به نظر می‌رسد. این امر به دانشمندان اجازه داد تا ویژگی‌های کل سیاره را با موارد زیر کلاهک قطبی مقایسه کنند.

محققان پس از بررسی‌ها، متوجه انعکاس‌های درخشانی شدند که مشابه آنها در قطب جنوب بود و در تمام عرض‌های جغرافیایی پراکنده بودند. در بسیاری از موارد، همانطور که محققان اظهار کردند، آن انعکاس‌های راداری مشاهده شده با موقعیت دشت‌های آتشفشانی مطابقت داشتند.

گریما افزود: روی زمین، جریان‌های گدازه‌ای غنی از آهن می‌توانند سنگ‌هایی را که به طور مشابه رادار را منعکس می‌کنند، جابه‌جا کنند. سایر احتمالات شامل ذخایر معدنی در بستر رودخانه‌های خشک شده است. در هر صورت، پی بردن به اینکه آنها چه هستند، می‌تواند به رسیدن به پاسخ سوالات مهمی در مورد تاریخ مریخ کمک کند.
اگرچه ممکن است آب مایع در زیر کلاهک قطبی جنوبی محبوس نشده باشد، یخ آب زیادی در مریخ از جمله در کلاهک‌های ضخیم قطبی وجود دارد. نتایج مطالعه جدید همچنین به گذشته مریخ که مرطوب‌تر بوده نیز اشاره می‌کند.

به گفته "آیزاک اسمیت"(Isaac Smith)، ژئوفیزیک‌دان مریخ در دانشگاه یورک، این نشانه‌های رادار درخشان، نوعی خاک رس هستند که هنگام فرسایش سنگ در آب ایجاد می‌شود.گریما از داده‌های سه ساله MARSIS برای ایجاد نقشه استفاده کرد. MARSIS در سال ۲۰۰۵ و از طریق ماموریت مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا پرتاب شد و اطلاعات بسیار زیادی در مورد مریخ جمع‌آوری کرده است. گریما و اسمیت اکنون در حال کار بر روی ماموریت‌های پیشنهادی برای یافتن آب در مریخ با کمک رادار هستند.ناسا و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه بودجه این مطالعه را تامین کردند.
برچسب ها: مریخ حیات در مریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها