به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۱۷۵۹۴

وحشت عمیق در بازار ارزهای دیجیتال

وحشت عمیق در بازار ارزهای دیجیتال
اقباله هیئتی
از زمانی كه ایرانی‌ها با پدیده‌ای به اسم تورم و از دست دادن ارزش پول و دارایی‌هایشان دست به گریبان هستند و در جستجوی راه‌حل‌هایی برای رهایی از آن به هر بازاری سرك می‌كشند، می‌توان گفت روی خوش از كمتر بازاری دیدند و علاوه بر سود نكردن، متحمل ضررهای هنگفتی هم شده‌اند؛ آخرین مورد بازار ارزهای دیجیتال یا همان كریپتوكارنسی است با پیش‌گامی بیت‌كوین كه در روزها و هفته‌های اخیر، با ریزش های پی‌در‌پی و مداوم، بسیاری از سرمایه‌گذاران (بخصوص تازه‌واردها) را با ضرر و زیان گسترده مواجه ساخته است.
سرمایه‌گذاران هر چند در همه جای دنیا،‌ضرر بسیاری را از ریزش‌های اخیر متحمل شده‌اند اما قضیه برای هموطنان اندكی متفاوت‌تر و بغرنج‌تر است؛‌بسیاری از كسانی كه به امید سود فراوان در ماه‌های‌ گذشته سرمایه‌شان را وارد این بازار كرده‌اند،‌از سرمایه‌سوزهای شده‌های بازار سرمایه هستند كه در یكی- دو سال گذشته زندگی و پول بسیاری را به خاكستر تبدیل كرد.
بیت‌كوین هم كه با ریزش‌های اخیر، بسیاری از امیدها را ناامید كرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران را به اصطلاح لیكویید كرد. اگر همین چند ماه پیش و در هنگامه‌ای كه بیت كوین بر فراز قله‌های 68 هزار دلار پرواز می‌كرد و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند به همین زودی‌ها قیمت این ارز دیجیتال میلیون دلاری خواهد شد، یك نفر از احتمال ریزش آن هم به زیر 40 یا 30 هزاردلار سخن می‌گفت، با تمسخر سایرین مواجه می‌شد اما همین روز گذشته بیت‌كوین كه اندكی جهش كرده بود ناگهان فرو ریخت و كف قبلی را هم از دست داد و به 33 هزار دلار نزدیك شد!
هر چند ریزش اخیر را برخی از كارشناسان پیش‌بینی كرده بودند اما ارقام تا این حدود پایین مربوط به همین اواخر است و هنوز هم بسیاری معتقدند این قیمت‌های در كف،‌آخرین فرصت برای سرمایه‌گذاران است تا به صورت پله‌ای خرید كنند و در آینده نزدیك لذت چندین و چند برابرشدن سرمایه‌شان را بچشند. در این میان انچه كه مهم است و بارها به آن اشاره شده است، این است كه هر سرمایه‌گذاری باید ریسك ورود به هر بازاری را بپذیرد،‌بنابراین منطقی نیست كه با فروش اموال و یا قرض وارد چنین بازارهای پرریسكی شد. اینكه بازاری همچون ارزدیجیتال همان بلایی را بر سر سرمایه‌گذاران آورد كه سال پیش بازار سرمایه آورده بود، نشان می‌دهد كه هر چند نمی‌توان از دخالت‌های و نفوذ عوامل خارجی بر این بازارها چشم‌پوشی كرد اما در نهایت همه عوامل از ریسك‌های مرسوم در بازارهاست و كسی كه برای سود قدم در این بازارها می‌گذراد باید صبور و ریسك‌پذیر باشد و البته آماده برای بدترین سناریوها. ازآن جا كه نمی‌توان با قطعیت به سود و یا زیان هیچ بازاری مطمئن بود،‌بنابراین بهترین راه برای ورود و كسب سود،‌در گام نخست آگاهی و دانش دررابطه با آن است تا با چنین فراز و فرودهایی سورپرایز نشویم و فرصت‌ها را از دست ندهیم.

 
برچسب ها: بیت کوین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها