به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۳۱۷۶۳۳
نماینده دادستان: گمرک مسیر سبز در اختیار شرکت کروز قرار داده بود

رشوه‌هایی از جنس قطعات خودرو!

رشوه‌هایی از جنس قطعات خودرو!
گروه اقتصادی:چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت خودروسازی کروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.به گزارش میزان، در ابتدای جلسه رئیس دادگاه از فولادی نماینده دادستان خواست تا در جایگاه بایستد و ادامه کیفرخواست را قرائت کند.نماینده دادستان ادله انتسابی متهمان ردیف هشتم تا دوازدهم را قرائت کرد.
 
وی با اشاره به اتهامات سهیل مؤمنی آبکنار متهم ردیف هشتم پرونده، گفت: متهم از سال ۹۳ در پست مسئول ترخیص بندرعباس مشغول به کار بوده است و وظیفه ترخیص اموال با اسناد مجعول را بر عهده داشته است.نماینده دادستان ادامه داد: بر اساس اظهارات متهم او از جعلی بودن اسناد با خبر بوده است، اما گفته تمامی این اسناد مجعول توسط کارشناسان واحد خرید خارجی شرکت تهیه و تنظیم می‌شده‌اند.
 
فولادی با بیان اینکه متهم اقرار کرده که برای ترخیص کالا‌ها رشوه پرداخت کرده است، گفت: بر اساس اظهارات این متهم اسناد مجعول به صورت چاپی در اختیار وی قرار می‌گرفته‌اند که در این اسناد مغایرت در عنوان، ارزش و کشور محل ساخت وجود داشته است.وی با اشاره به پرداخت یک دستگاه خودروی سمند به عنوان رشوه، اظهار کرد: در اقاریر متهم آمده است که یک دستگاه خودرو سمند توسط شرکت کروز تهیه و توسط متهم به مدیر درب خروج گمرک تحویل داده شده است.
 
نماینده دادستان تصریح کرد: بخش دیگر رشوه‌ها اعطای قطعات خودرو به کارمندان برای تسریع در اخذ جوابیه استاندارد و سازمان محیط زیست بوده است.فولادی با تأکید بر اینکه متهمان پرونده برای تسریع در فعالیت‌های خود رشوه‌هایی تحت عنوان هدایا به کارکنان سازمان‌های دولتی پرداخت می‌کرده‌اند، گفت: تمامی این هدایا به منظور تسریع در انجام کار‌ها و نمک‌گیر کردنشان بوده است.
 
نماینده دادستان با اشاره به بازرسی‌هایی که از دفتر بندرعباس به عمل آمده است، گفت: طبق این بازرسی‌ها مشخص شد که متهم مؤمنی اقدام به تهیه لیست رشوه برای ۱۹۸ نفر کرده است که این مبالغ در قالب کارت هدیه و از سوی شرکت پرداخت می‌شده‌اند.وی افزود: همچنین در بازرسی از رایانه متهم مؤمنی ۱۰۸ صفحه اطلاعات حاوی پرداخت رشوه به ارزیابان و کارکنان گمرک بندرعباس کشف شد.
 
فولادی در خصوص پرداخت رشوه در قالب قطعات خودرو گفت: مدیران شرکت کروز برای تسریع در امر ترخیص کالا به کارمندان گمرک قطعات خودرو رشوه می‌دادند.نماینده دادستان تصریح کرد: بر اساس اقاریر متهمان تمامی این رشوه‌ها و هدایا از سوی مدیریت بخش خرید خارجی شرکت تهیه و به متهم جهت تحویل ارائه می‌شدند.
 
وی با اشاره به اقدامات گمرک بندرعباس برای شرکت کروز اظهار کرد: بر اساس اظهارات متهمان، گمرک بندرعباس مزایای خوبی همچون مسیر سبز را برای شرکت کروز قرار داده بود و باتوجه به این مسیر اکثر محموله‌های شرکت بدون ارزیابی از گمرک خارج می‌شدند.فولادی حک نماد ایرانی روی محصولات چینی را از جمله اقدامات خلاف این شرکت بیان کرد و گفت: بر اساس اظهارات متهمان شرکت کروز به دلیل خوشنامی که داشته از مسیر سبز استفاده کرده و کالا‌های خود را ترخیص می‌کرد.
 
نماینده دادستان گفت: بر اساس اقاریر غلامرضا فاتحی متهم ردیف دوازدهم یک دستگاه خودروی مزدا ۳ به نام همسر او شده بود و موارد دیگر جهت ترخیص کالا‌ها به وی داده شده است.وی ادامه داد: این متهم به صراحت گفته است که اسناد شرکت کروز جعلی بوده‌اند و از آنجایی که متهم فاتحی علم به جعلی بودن اسناد داشته پس معاونت در قاچاق سازمان یافته برای او محرز است.
 
فولادی با اشاره به اقدامات متهم فاتحی برای ترخیص کالا‌ها گفت: وی با دریافت رشوه اقدام به ترخیص کالا‌ها با درصد بالاتری می‌کرده است.نماینده دادستان گفت: به گفته متهم در مجموع ۵ سال ۴۰ سکه به او داده شده است و همچنین به چند تن از مدیران گمرک نیز خودروی مزدا ۳ تحویل داده شده است.
 
 
وی تصریح کرد: اظهارات متهم نمایانگر این است که رشوه به صورت مستقیم شیوه کار او بوده است.در ادامه قاضی صلواتی ضمن ختم جلسه رسیدگی گفت: از نماینده دادستان خواسته می‌شود باتوجه به مفتوح بودن پرونده راجع به دیگر افراد چنانچه تحقیقات منتهی به صدور جلب دادرسی شده است پرونده را جهت رسیدگی ارسال کند.ادامه رسیدگی به پرونده به شنبه نهم بهمن ماه موکول شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها