به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۳۱۷۶۶۴

از سامانه انتقال سهام به وراث چه خبر؟

از سامانه انتقال سهام به وراث چه خبر؟
گروه اقتصادی:با وجود گذشت بیش از  یک سال از آخرین وعده سپرده گذاری مرکزی در رابطه با سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تاکنون هیچ خبر جدید منتشر نشده است.در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۹ شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که زیرساخت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی درحال آماده سازی است و به محض عملیاتی شدن سامانه‌های مربوطه فرایند‌های آن به عموم مردم اطلاع رسانی می‌شود. 
 
حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده گذاری مرکزی در تاریخ ۲۳ تیر ماه در گفت ‌و گو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که برای ایجاد این سامانه، جلسات متعددی با همکاران واحد حقوقی قوه قضائیه و همکاران واحد فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد تا اطلاعات موجود متوفیان چه از جهت میزان سهام عدالت و چه از جهت تعداد وراث در این سامانه ثبت و ضبط شود تا درصدی که وارثان از سهام ارث می‌برند، مشخص شود که امیدوارم این موضوع تا آخر سال عملیاتی شود.

البته که لازم است برخی از نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اقداماتی را جهت شناسایی افراد متوفی و وراث آن‌ها انجام دهند تا فرایند انتقال سهام عدالت این افراد تسهیل و تسریع شود.طبق اعلام سپرده گذاری مرکزی در ۴ بهمن سال گذشته بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دارنده سهام عدالت در طول ۱۵ سال گذشته فوت کردند که قطع به یقین بر این تعداد بعد از گذشته یک سال افزوده شده است.

برای اطلاع از روند آماده سازی این سامانه و پیگیری فرآیند آماده سازی آن با شرکت سپرده گذاری مرکزی تماس گرفته ایم، اما تنها اطلاعاتی که کسب شد این بود که این سامانه در مرحله بررسی مجدد در شورا است. در کل برای این سامانه تصمیم گیری نشده و باید شورای عالی بورس در این مورد تعیین تکلیف کند.

حسین بوجار یکی از اعضای شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از آزادسازی سهام عدالت، سهام فوت شدگان که تا کنون به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده اند (البته اطلاعات دقیق آن در دست سپرده گذاری مرکزی است) انتقال آن به وراث بلاتکلیف باقی‌مانده است. در رابطه با انتقال سامانه جدید طبق اطلاعات باید این سامانه با قوه قضاییه هماهنگ می‌شد که تا کنون اطلاعاتی از روند آن وجود ندارد و این مردم هستند که بلاتکلیف مانده اند.

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است.تعداد مخاطبان درگیر انتقال سهام عدالت به وراث مزید بر علت است تا شرکت سپرده گذاری مرکزی در صدد فراهم کردن زیر ساخت‌های الکترونیکی این سامانه برای تسهیل و احقاق حق سهامداران باشد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: سهام عدالت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها