به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۱۷۷۰۸

هر روز با تبر به یک بخشی از بورس ضربه می‌زنند

هر روز با تبر به یک بخشی از بورس ضربه می‌زنند
گروه اقتصادی: یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات مجلس و دولت درمورد بازار سرمایه گفت: با این تصمیم هر روز با تبر به یک بخشی از بورس ضربه میزنند.به گزارش ایسنا، سعید جعفری با بیان اینکه مسئولان هر روز از حمایت از بازار صحبت میکنند، اظهار کرد: با این حال هر روز با تصمیماتی که اخذ میکنند، با تبر به یک بخشی از بازار ضربه میزنند. درحال حاضر بازار سرمایه در وضعیتی قرار دارد که دولت و مجلس که ادعای حمایت از بازار را دارند تصمیماتی میگیرند که منجر به کاهش سودآوری شرکت ها می شود.

وی ادامه داد: دود این تصمیمات به چشم همه مردم میرود و فقط به چند سهامدار خلاصه نمی شود. چراکه سهامدار عمده اکثر شرکت های بزرگ بازار سرمایه، صندوق های بازنشستگی هستند و بخشی از عایدات صندوق ها هم از محل سودهای شرکت های بورسی است. زمانی که سود شرکت ها کاهش پیدا میکند، باعث افزایش کسری صندوق ها می شود و دولت مجبور میشود از جای دیگری اعتباری تخصیص دهد که بتواند به صندوق ها کمک کند. این فرایند عملا یک دور باطلی است که منجر به تورم بیشتر می شود و تورم عموم جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار با مسائل و مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم میکند، گفت: یکی از این مسایل انتظارات برای توافق هسته ای بوده که چشم انداز آن نامشخص است. همچنین قطعی گاز و برق صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی اعمال و باعث شده است که بسیاری از شرکت ها از ۱۲ ماه سال ۹ ماه تولید داشته باشند.

جعفری ادامه داد: از طرف دیگر ظاهرا اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم‌ گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت، مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند. همه این تصمیمات روی سرنوشت بازار تاثیر دارد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها