به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۳۱۷۷۶۳

تردد مسافر از مرز بازرگان ۲ برابر شد

تردد مسافر از مرز بازرگان ۲ برابر شد
گروه اقتصادی: مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به دلیل رفع محدودیت های کرونایی، تردد مسافر از طریق این مرز به عنوان بزرگترین مرز زمینی آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.به گزارش ایرنا، جابر اکبرپور بیان کرد: امسال ۳۲۱ هزار و ۴۰۱ نفر مسافر از طریق این مرز تردد داشته اند که سال گذشته این تعداد ۱۵۰ هزار و ۶۸۷ نفر بود.

وی تعداد مسافران ورودی ایرانی را ۱۰۱ هزار و۱۹۲ نفر و مسافران خروجی ایرانی را ۷۸ هزار و ۵۴۲ نفر عنوان کرد و افزود: مسافران ورودی ایرانی نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد و خروجی ایرانی نیز ۱۰۰درصد رشد دارد.مدیر پایانه مرزی بازرگان ادامه داد: شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت ۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر و شمار مسافران خروجی نیز ۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر می باشد، که به ترتیب ۱۲۵درصد و ۲۱۱درصد رشد داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق مصوبه ملی ستاد کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه سال‌جاری برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب منفی آزمایش پی سی آر بازگشایی شده، ادامه داد: با شیوع بیماری کووید ۱۹ و در جهت کنترل این بیماری و نیز رعایت دستورالعمل های بهداشتی، پایانه های مرزی ایران و ترکیه برای تردد مسافران طی یک سال و نیم گذشته بسته شده بود و تردد صرفا برای ترانزیت کالا و تردد اشخاص مقیم و دارای اقامت ۲ کشور امکان پذیر بود.

وی در ادامه با بیان اینکه از نیمه خرداد سال گذشته پس از پیگیری‌ های مسوولان فقط برای تردد کامیون‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال شد، اضافه کرد:  تردد کامیون همچنان ادامه دارد به طوری که در ۹ ماه امسال ۳۲۳ هزار و ۸۳۴ دستگاه کامیون از این مرز تردد داشتند که ۱۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.اکبرپور ادامه داد: همچنین از زمان آغاز تردد مسافر نیز تعداد ۶۱۲دستگاه اتوبوس تردد کرده از این تعداد ۲۹۰دستگاه مربوط به ورودی و ۴۲۲دستگاه نیز خروجی می باشد.

به گزارش ایرنا، گمرک بازرگان و شهرستان ماکو در مجاورت مرز ایران با کشورهای ترکیه و جمهوری‌ آذربایجان قرار دارد؛ مرزهای جمهوری اسلامی در این منطقه و با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی تاسیس شد و تنها مرز بین‌المللی بین کشورهای ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

آذربایجان غربی پنج مرز رسمی با ترکیه، عراق و نخجوان دارد که شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.
در کشور در مجموع ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.
برچسب ها: پایانه مرزی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها