به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۳۱۷۷۶۴

نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان

نقش هوش مصنوعی در بهداشت و درمان
گروه علمی: با شنیدن کلمه هوش مصنوعی اغلب مردم به یاد رباتها و نقشی که در فعالیتهای صنعتی و اقتصادی دارند می افتند. اما هوش مصنوعی تنها به این تصویر خلاصه نمی شود و امروزه می توان در مورد نقش ان در زندگی بسیار صحبت کرد.

هوش مصنوعی علاوه بر صنایع می تواند در بخش بهداشت و درمان هم نقشی کلیدی و مهم داشته باشد. از نقش هوش مصنوعی در بخش های مطالعاتی بهداشت و درمان گرفته تا نقش برجسته ای که امروزه در جراحی های وسیع و بزرگ دارد، همه باعث می شود تا نتوان به سادگی از کنار این محصول دنیای مدرن عبور کرد و نقشش را در زندگی نادیده گرفت.

استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد و توسعه داروهایی که بر مبنای ویژگی های فردی افراد تهیه می شود نقش دارد. امروزه هوش مصنوعی می تواند در غالب تجهیزات مدرنی در اختیار بیماران قرار بگیرد و در نهایت وضعیت آنها در زمانی که در منزل هستند به پزشکشان اطلاع دهد. این مساله می تواند درحفاظت از جان افراد حتی در خارج از بیمارستان ها نقش داشته باشد.

در سال ۲۰۲۰ دانشمندان اعلام کردند با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی موفق به ساخت یک آنتی بیوتیک جدید شدند ولی این تنها ابتدای راه است. مطالعات نشان می دهد درامد ناشی از کاربرد اپلیکیشن های مرتبط با بخش بهداشت و درمان در کشورهای اسیا پاسیفیک در سال ۲۰۲۰ به مرز ۲۷۴ میلیون دلار رسید ولی در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ درامد این بخش بالغ بر ۴۸ درصد رشد خواهد کرد و به مرز ۴۰۰ میلیون دلار می رسد که رقم بزرگ و تاثیرگذاری است.

توسعه هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان وابسته به دسترسی به داده های قابل اعتماد و انتقال این داده ها است. مساله ای که این روزه در موردش بسیار صحبت شده است و بر ضرورت حفظ این داده ها نیز تاکید شده است.

از ضرورت حفظ داده های مرتبط با بیماران، نگهداری نسخه ها و حتی دسترسی به خدمات بیمه های درمانی بارها صحبت شده است ولی شاید کمتر در مورد نقش هوش مصنوعی در مقابله با کووید صحبت شده باشد.
امروزه در بسیاری از کشورها برای تست های کووید از سیستم های وابسته به هوش مصنوعی استفاده می کنند و دیگر افراد وظیفه ارزیابی نمونه های بیماران را بر عهده نمی گیرند. از طرف دیگر شمار زیادی از کشورها برای اطلاع رسانی در مورد وجود بیمار در فضاهای مختلف از سیستم هوش مصنوعی استفاده می کنند.

در اتاق های جلسات، سیستم هوش مصنوعی به افراد هشدار می دهد آیا بیش از ظرفیت مجاز برای مقابله با کووید در هر فضای بسته ای انسان وجود دارد یا ظرفیت عادی است. هشدار در مورد فاصله گذاری اجتماعی، اطلاع رسانی در مورد وجود بیمار در فضا و حتی شناسایی بیماران با سرعت بیشتر از تست های «پی سی آر» از دیگر سیاستهایی است که این روزها در حوزه بهداشت و درمان استفاده می شود.

باید در نظر داشت دیگر هوش مصنوعی بخشی از زندگی انسانها شده است و در کشورهای صنعتی تصور زندگی بدون آن ممکن نیست. هر روز شمار بیشتری از دانش آموزان برای ورود به رشته های مرتبط با «آی تی» و هوش مصنوعی ترغیب می شوند و همین مساله می تواند کمک بزرگی به توسعه سریعتر این صنعت بکند.

در کشورهای در حال توسعه هم مسابقه ای برای توسعه هوش مصنوعی و سرمایه گذاری روی طرح های مطالعاتی ایجاد شده است و هر کشوری که توانایی بالاتری دارد می تواند فرصتهای بیشتری را در اختیار بگیرد.
در نهایت در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و صنایعی که با رقبای تازه ای روبرو می شوند، سرمایه گذاری در جهت همسو شدن با این تغییرات یک ضرورت است. ضرورتی که نباید آن را نادیده گرفت.
برچسب ها: هوش مصنوعی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها