به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۳۱۷۷۷۵

بلیط فروشی جشنواره فجر تنها به واکسن‌زده‌ها

بلیط فروشی جشنواره فجر تنها به واکسن‌زده‌ها
گروه فرهنگی: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی جشنواره فجر هنوز ابلاغ نشده است، اتصال وزارت ارشاد به سامانه مدیریت هوشمند کرونای «ایران من» را ضروری خواند و تاکید کرد: به این ترتیب فروش بلیط تنها به کسانی صورت می‌گیرد که واکسینه شده باشند و بدانیم که بیمار نیستند.

به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی  درباره شرایط برگزاری جشنواره‌ فجر، گفت: با توجه به جهش جدید کرونا با سویه امیکرون که اکنون رو به ازدیاد گذاشته است، فکر می‌کنم شاید مجبور باشیم علی‌رغم میل خود محدودیت‌هایی اعمال کنیم که البته به معنای تعطیلات نخواهد بود، ولی میزان جمعیتی که در جشنواره فجر حضور خواهند داشت باید کنترل شده باشد. در واقع خط قرمزهایی که در مورد انتشار و گسترش بیماری وجود دارد، باید کنترل شود.

وی افزود: تامین تهویه،‌ فاصله گذاری اجتماعی، تزریق واکسن و استفاده از ماسک در جشنواره فجر باید کنترل شود. این سخت‌گیری‌ها احتمالا در سالن‌های عادی سینما و تئاتر و کنسرت‌های عادی هم اعمال خواهد شد.
فرهادی با اشاره به اینکه این تصمیمات هنوز به دبیرخانه جشنواره فجر ابلاغ نشده است، بیان کرد: ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نهایی در این مورد را انجام خواهد داد و سپس به نهاد متولی ابلاغ خواهد کرد. از نظر وزارت بهداشت باید سختگیری‌هایی در این زمینه اعمال شود تا بتوانیم شرایط شیوع بیماری را تحت کنترل داشته باشیم در غیر این صورت ورود به پیک ششم ناگزیر است.
وی افزود: با ابلاغ پروتکل‌های مخصوص جشنواره فجر، در صورتی که از نیروهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخواست شود تا در محل برگزاری این تجمعات حضور داشته باشند، نیروهای ما مانند سال قبل فعالیت خود را در مراکز آغاز کرده و اقدام به نظارت رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهند کرد.

او ادامه داد: یک نکته ضروری اتصال سینما،‌ تئاتر، کنسرت و جشنواره‌ها به سامانه ایران من است؛ یعنی بلیط فقط به کسی فروخته شود که واکسینه شده باشد و بدانیم که بیمار هم نیست؛ بنابراین اگر بیمار نباشد و در شرایط قرنطینه قرار نگرفته باشد به تست منفی PCR هم برای حضور در این اماکن نیازی ندارد. زیرساخت‌ها برای اتصال به سامانه ایران من وجود دارد و تنها باید متولیان این امر از نظر سامانه‌ای اتصال را برقرار کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره سامانه ایران من،‌ اظهار کرد: این یک سامانه ملی و پهناور است که اگر مباحث دولت الکترونیک کاملی داشتیم اکنون کارمان راحت‌تر بود. سامانه «ایران من» هماهنگ کننده و متصل کننده با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صمت، اتاق اصناف و... است. در حال حاضر به جز وزارت ارشاد که هنوز تبادل سامانه‌ای انجام نداده است اما مذاکرات پیرامون این کار صورت گرفته، در سایر دستگاه‌ها بهره‌برداری در حال انجام است.

او با ذکر مثالی گفت: به عنوان مثال وقتی قرار است بلیط هواپیما فروخته شود سامانه راه و شهرسازی به سامانه ایران من متصل می‌شود، این سامانه هم به وزارت بهداشت متصل است و هنگامی که فردی کدملی خود را ثبت کند از طریق این سامانه یک تبادل اطلاعاتی با ما انجام می‌شود و اطلاعات فرد در اختیار سامانه قرار می‌گیرد که فردی که متقاضی بلیط است آیا واکسن زده است و آیا در قرنطینه بیماری قرار دارد یا خیر؟ با تبادل اطلاعات، نیاز به PCR و اطلاعات دیگر از بین می‌رود.

وی افزود: سخت‌ترین قسمت کار در حوزه سامانه ایران من در بخش ترددهای درون شهری اتوبوس و مترو است؛ زیرا ممانعت برای ورود افراد آلوده یا واکسن نزده کار سختی است. یعنی وقتی پشت گیت ورودی مترو یک صف طولانی از مردم وجود داشته باشند که یکی از آنها بیمار باشد، بستن گیت یا راه ندادن او در ورود و خروج، ایجاد اختلال می‌کند. ما به دنبال راه‌های جایگزین هستیم تا افراد را در مکان‌های مختلف کنترل کنیم؛ زیرا فردی که سوار مترو می‌شود همان کارمند یا شاغل صنفی یا نانوا و... است. در واقع کنترل افراد از سایر مسیرها صورت می‌گیرد تا ممانعت ورود را در آن قسمت‌ها اجرایی کنیم. اگر راهی پیدا کنیم که از طریق بستن گیت ورودی نگذاریم افراد بیمار یا واکسن نزده وارد مترو و اتوبوس شوند، ضریب اطمینان افزایش خواهد یافت.

 وی با ابراز امیدواری از اتصال وزارت ارشاد به سامانه ایران من تا پیش از آغاز رسمی جشنواره فجر، تصریح کرد: صحبت‌هایی پیرامون این موضوع شکل گرفته است و اگر در زیرساخت‌های فنی مشکلی وجود نداشته باشد، ان‌شاءالله تا پیش از ۱۲ بهمن سامانه‌ها متصل می‌شوند.

فرهادی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به هیچ عنوان موافق استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت نیست،‌ بیان کرد: یکی از اصول اساسی فاصله گذاری فیزیکی است که باید وجود داشته باشد. در واقع هنگام فروش بلیط‌ به جز خانواده‌ها که کنار هم نشستن آنها منعی ندارد،‌ سایر افراد باید با فاصله از یکدیگر بنشینند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد. در کشورهای اروپایی هم که دز سوم واکسن را با درصد بیشتری نسبت به ما تزریق کردند، اکنون در حال رعایت این موضوع هستند و مثلا در استادیوم‌های ورزشی حتی با وجود باز بودن فضا، فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند.

او تاکید کرد: با توجه به سرمای هوا و بسته بودن فضای سالن سینما و تئاتر کار تهویه در تراکم جمعیت به راحتی انجام پذیر نیست که بتوانید با ۱۰۰ درصد ظرفیت دو تا سه ساعت در سالن بنشینید و بیمار نشوید. به همین دلیل فاصله گذاری و عدم تکمیل ظرفیت سالن نکات حائز اهمیتی است. همچنین‌، استفاده از ماسک و تزریق واکسن از دیگر تاکیدات ما است. مهمترین نکته این است که در فضای بسته مدت زمان اقامت را کاهش دهیم و استفاده از ماسک را فراموش نکنیم.
برچسب ها: جشنواره فجر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها