به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۱۷۷۷۷

افتتاح نهضت ملی مسکن در ماه‌های آینده

افتتاح نهضت ملی مسکن در ماه‌های آینده
گروه اقتصادی: بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برخی واحدهای نهضت ملی مسکن که از قبل شروع شده، طی ماه‌های آینده قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهد داشت.به گزارش ایسنا، بر اساس تکلیف وزیر راه و شهرسازی برای دستگاه‌های مجری طرح، باید به زودی عملیات اجرایی پروژه‌های طرح  نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و سایر شهرهای کشور با محوریت شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، آغاز شود.

محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - ضمن اشاره به موضوع مذکور گفته است: از پروژه‌های (نهضت ملی مسکن) که قبلا شروع شدند و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است بخشی طی ماه‌های آتی قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهند داشت که با پیشرفت زمان جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی همچنین از تصویب سند آمایش سرزمین برای نخستین بار خبر داد و توضیح داد: سند آمایش سرزمین در جلسات مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است. سند آمایش سرزمین سندی است که نظام توزیع جمعیت، اشتغال و فعالیت را برای آینده پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند در نیازسنجی‌ها کمک موثری باشد.محمودزاده در شرایطی از افتتاح عن‌قریب برخی واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داده که انبوه‌سازان، پیشرفت پروژه در حالت کلی را چندان مناسب نمی‌دانند.

در این خصوص محمد مرتضوی ـ عضو  هیات مدیره کانون انبوه‌سازان ـ با بیان این‌که تا کنون بیشتر قراردادهای نهضت ملی مسکن با نهادهای عمومی مثل  بنیاد مسکن منعقد شده است به ایسنا گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر نهادها به دلیل ضرورت زمانی برای سرعت دادن به کارها در بخش محدودی از پروژه ورود کرده‌اند. بعضی از همکاران ما نیز در برخی استان‌ها کارهایی را در پروژه جهش تولید و تامین مسکن بر عهده گرفته‌اند اما برای آن‌که پروژه به طور کامل راه بیفتد نیاز است تا با انبوه‌سازان به عنوان بزرگترین تشکل در حوزه تولید مسکن، تعامل مناسب‌تری صورت گیرد که تا کنون اقدام جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همکاری مشاهده نکرده‌ایم.

بنابراین گزارش، پروژه جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) با هدف احداث چهار میلیون  واحد مسکونی طی چهار سال آینده، بعد  از پایان نام‌نویسی بخشی از متاهل‌ها هم‌اکنون در مرحله فراخوان ثبت نام افراد مجرد بالای ۲۳ سال قرار دارد و تا ۲۰ بهمن ماه نام‌نویسی در سامانه saman.mrud.ir ادامه خواهد  داشت.

آخرین وضعیت این طرح از تامین زمین ۷۶۰ هزار واحد و آمادگی پروژه برای آغاز عملیات اجرایی حکایت دارد. این آمار البته مربوط به اوایل دی ماه است. حدود ۵۳۰ هزار واحد از ۷۶۰ هزار واحد، مربوط به پروژه اقدام ملی است که با نهضت ملی مسکن ادغام شده است. البته طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ممکن است تمام ۷۶۰ هزار واحد به مرحله اجرا نرسیده باشد و در مراحل مختلف قرار دارد.

به طور مثال ممکن است برخی پروژه‌ها کلنگ زنی نشده باشند ولی آماده کار هستند. مع‌الوصف ۲۱۰ هزار واحد یا کلنگ‌زنی شده یا آماده کلنگ‌زنی است. برای ۵۵۰ هزار واحد نیز زمین تامین شده که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در استانهای مختلف در حال فراهم کردن اقدامات آغاز به کار پروژه‌ها هستند. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ مدتی قبل وعده داد که تا پایان سال جاری تعداد واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ هزار واحد می‌رسد.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها