به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۱۷۷۷۸

تولید گاز طبیعی در عربستان رکورد زد

تولید گاز طبیعی در عربستان رکورد زد
گروه اقتصادی: تولید گاز طبیعی عربستان سعودی در یک دهه ۳۰ درصد رشد کرده و در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱۱ میلیارد فوت مکعب در روز رسید.به گزارش ایسنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی که یکی از اعضای بزرگ اتحاد اوپک پلاس به شمار می رود، در سالهای اخیر شاهد افت تولید گاز طبیعی در میادین نفتی بوده اما توسعه میادین گازی غیرمرتبط با نفت و مستقل، کمک کرده است این کشور تولید گاز را به رکورد بالایی افزایش دهد.
 
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آرامکوی سعودی اولویت دادن توسعه میادین گازی غیرمرتبط با نفت که اکثر آنها فراساحلی هستند را شروع کرده است. در سال ۲۰۰۰ عربستان سعودی هیچ تولید گاز غیرمرتبط نداشت اما توسعه منابع گازی سهم آنها از کل تولید گاز در سال ۲۰۲۰ را به ۴۶ درصد افزایش داد.

آرامکوی سعودی علاوه بر این که افزایش ظرفیت تولید نفت از پایین ۱۲ میلیون بشکه فعلی به ۱۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ را هدف گرفته است، افزایش تولید گاز طبیعی را هم هدف گرفته تا برای تولید داخلی برق، به جای سوزاندن نفت گاز بیشتری مصرف کند.

ذخایر گاز طبیعی قطعی عربستان سعودی تا ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۳۳۳ تریلیون فوت مکعب بالغ شد که شامل تولید در منطقه مشترک با کویت معروف به منطقه حائل بود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عربستان سعودی ششمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان پس از روسیه، ایران، قطر، آمریکا و ترکمنستان در سال ۲۰۲۰ بود.
بر اساس گزارش اویل پرایس، سعودی‌ها همچنین توسعه منابع گازی غیرمرسوم را دنبال می‌کنند و آرامکو اواخر سال ۲۰۲۱ با اعلام آغاز توسعه میدان گازی غیرمرسوم جفوره، قرارداد مهندسی، تامین و ساخت به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را اعطا کرد. آرامکو اعلام کرده که جفوره بزرگترین میدان گازی غیرمرتبط عربستان سعودی است. این شرکت در نوامبر اعلام کرده بود هدف از این پروژه، تامین تقاضای رو به رشد خوراک پتروشیمی و ورود به عرصه تولید هیدروژن و حمایت از توسعه دارایی‌های گازی یکپارچه است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها