به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۳۱۷۷۸۹

کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین

کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین
گروه فرهنگی: یک باستان‌شناس خبر داد: بیستم دی‌ماه امسال یک لنگر تاریخی از بستر دریای کاسپین (دریای خزر) در اطراف کرانه‌های شهرستان نور در تور صیادان شیلات "ایزدشهر" نور گیر کرد، که به ساحل منتقل شد.
رامین ادیبی با بیان این‌که در گزارشی که ۲۹ دی از سوی شیلات شهرستان نور به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی شد، گفت: با هماهنگی‎های لازم از سوی علی سالاریان ـ رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نور ـ، یگان حفاظت به همراه کارشناس تیم (سیدابوالفضل حسینی ـ کارشناس ارشد باستان‎شناسی و فعال در حوزه فرهنگ دریایی-) در چهارم بهمن‌ماه برای بررسی‌های اولیه به منطقه اعزام شدند.

در ادامه سیدابوالفضل حسینی درباره‌ وضعیت ظاهری این لنگر توضیح داد: خوشبختانه لنگر (ANCHOR) در ابعاد نسبتاً بزرگی است و حدوداً دست‌نخورده باقی مانده که شانۀ لنگر (STOCK) از نوع چوب روس و به طول۶۰,۳ متر است که میانگین قطر آن ۲۹ سانتیمتر است. این لنگر ۶ نوار آهنی (BAND) به عرض پنج سانتیمتر دارد که تمام قسمت‌های آن از رسوبات دریایی پوشیده شده و نیاز به مرمت دارد. تنه‌ فلزی لنگر (SHANK) شکلی چهارگوش دارد و ضخامت آن بین ۸ تا ۱۰ سانتی‎متر و ارتفاع  ۶۵,۲ متر است. همچنین بازوها (ARM) و پنجه‌های(FLUKE)  لنگر نیز به واسطه رسوبات دریایی (مانند شن و صدف) پوشیده شده است. همچنین بالای تنه آهنی لنگر حلقه‎ای(RING) به ضخامت ۴ سانتیمتر و به قطر ۴۰ سانتیمتر و چشمی لنگر (EYE) به قطر ۵ سانتیمتر قرار دارد.


او با بیان این‌که این لنگر جزئی از یک شناور است که معمولاً از جنس چوب، سنگ یا فلز ساخته می‌شود و از طریق طناب، کابل و زنجیر برای برجای یا ثابت نگه داشتن کشتی در یک نقطه به‌واسطه فرو رفتن در بستر دریا به آن متصل می‎شود، اظهار کرد: درک فن‎آورانه لنگرهای تاریخی برای پژوهش‎های باستان‎شناختی و فرهنگ‎ دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری‌که با تفسیر و ارزیابی لنگرهای کشف‌شده می‎توان از وجود یک کشتی غرق یا متروک‌شده مطلع شد.

این کارشناس ارشد باستان‌شناسی با بیان این‌که اطلاعات به‌دست‌آمده درباره این لنگر سرنخ‎های خوبی هستند، گفت: بیشتر لنگرها به‌صورت منفرد و دور از بستر تاریخی و اصلی خودشان در مکان‎های متفاوت کشف می‎شوند که به دلیل خاصیت جابه‌جایی بسیار در بستر دریای کاسپین کشف مواد فرهنگی دریایی به‌صورت منفرد امری عادی به‎نظر می‎رسد.

او افزود: در هر صورت، از طریق رمزگشایی فناوری لنگرها می‎توان به سرنخ‎های خوبی برای طبقه‎بندی و گاه‌شماری آن‌ها دست پیدا کرد.حسینی با بیان این‌که بر اساس ارزیابی‎های اولیه فرض ما بر این است که  لنگر نویافته یک لنگر متعلق به کشتی جنگی یا ادمیرالتی (Admiralty anchor) باشد، گفت: علاوه‌براین در حال حاضر، در حال رایزنی با سایر شخصیت‎ها و نهادها برای نگهدای و مرمت آن هستیم.
 
برچسب ها: کشف لنگر تاریخی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها