به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۳۱۷۷۹۶

مذاکرات روبه پیشرفت است، اما ...

مذاکرات روبه پیشرفت است، اما ...
گروه سیاسی:شبکه العربیه به نقل از منابع دیپلماتیک با اشاره به اینکه مذاکرات وین به بن بست نرسیده است نوشت که هنوز زمان مشخصی برای پایان مذاکرات وجود ندارد.
شبکه سعودی العربیه به نقل از منابع دیپلماتیک که نام آن‌ها را ذکر نکرده، اعلام کرد که مذاکرات وین درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به کندی پیش می‌رود، اما این مذاکرات به بن بست نرسیده است.
این منابع تاکید کردند: هنوز معلوم نیست که بتوانیم مذاکرات را ظرف دو هفته به پایان برسانیم و تاریخ مشخصی برای پایان مذاکرات وجود ندارد.
این منابع در ادامه خاطرنشان کردند: مساله ضمانت‌ها در مذاکرات وین بسیار پیچیده است و این پرونده همچنان باز است.
آن‌ها در بخش دیگری نیز تاکید کردند که مذاکرات وین بر بازگشت به توافق هسته‌ای به صورت قبلی و بدون انجام اصلاحات متمرکز است.
روزنامه عراقی الصباح یک هفته پیش به نقل از یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات وین درخصوص ضمانت‌ها نوشته بود: چهار پرونده و با توجه به اینکه رابرت مالی، مامور ویژه پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است که از برخی مسائل اساسی به دلیل ارتباطشان با تصمیمات کنگره نمی‌توان عبور کرد، مذاکره کنندگان درحال یافتن راه حل‌های عملی برای این پرونده‌ها هستند.
این منبع می‌گوید: مساله اول مربوط به تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است که طرف آمریکایی معتقد است برخی از این تحریم‌ها به برنامه هسته‌ای ارتباط ندارد و مربوط به مسائل دیگر است و نمی‌توان به آن‌ها دست زد درحالی که طرف ایرانی تاکید دارد که این تحریم‌ها مربوط به برنامه هسته‌ای هستند و با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم‌ها باید برداشته شوند. مساله بعدی مساله ضمانت‌ها است و طرف ایرانی بر ایجاد سازوکاری پافشاری می‌کند که عدم تکرار خروج ترامپ از توافق را تضمین کند. طرف آمریکایی تاکید می‌کند که واشنگتن نمی‌تواند چنین تضمین‌هایی بدهد و طرف‌های مذاکره کننده درحال تلاش برای ایجاد ضمانت‌های جایگزین هستند که آمریکا و کشور‌های اروپایی در آن مشارکت داشته باشند مساله سوم مساله اطمینان از سازوکار برداشتن تحریم‌ها است و برخی طرف‌های مذاکره کننده پیشنهاد داده‌اند که وزارت خزانه داری آمریکا تعهد مکتوبی مبنی بر عدم مخالفت با تبادلات تجاری با بانک‌های ایرانی بدهد و همچنین با سرمایه گذاری خارجی در داخل ایران مخالفت نکند؛ و مساله آخر این است که آمریکا تعهد دهد که با فعالسازی مکانیزم اروپایی اینستکس برای تعاملات تجاری با ایران مخالفت نکند.
از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در سخنانی از آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام و در صورت لزوم خبر داد. ایران تا پیش از این اعلام کرده بود تا آمریکا تحریم‌ها را لغو نکند و تعهداتش را در چارچوب برجام اجرا نکند عضو برجام نیست و مذاکره‌ای با این کشور نخواهد داشت، اما با دستیابی به پیشرفت‌هایی در مذاکرات و اتخاذ رویکرد سازنده‌تر نسبت به گذشته به ویژه از سوی سه کشور اروپایی، ایران اعلام کرد که "اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق "خوب" با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفتگو‌ها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را نادیده نخواهیم گرفت. "
هم چنین ابراهیم رییسی سه شنبه شب با تاکید بر اینکه درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا جدید نیست و مدت‌هاست مطرح شده است، گفت: تا الان با آمریکا مذاکره نکرده ایم، اما چنانچه در طرف مقابل آمادگی رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد، جا برای توافق وجود دارد.
برچسب ها: مذاکرات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها