به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۳۱۷۸۲۱

احتمال برخورد موشک "اسپیس‌ایکس" به ماه

احتمال برخورد موشک "اسپیس‌ایکس" به ماه
گروه علمی: به گفته‌ی اخترشناسان، یک موشک اسپیس‌ایکس که تقریبا هفت سال قبل به فضا پرتاب شده است اکنون در مسیر برخورد با ماه قرار دارد و احتمال برخورد آن به قمر زمین در اوایل ماه مارس وجود دارد.  به گزارش ایسنا، پیشران فالکون ۹ از زمان اولین ماموریتش در سال ۲۰۱۵ که یک ماهواره هواشناسی را با خود به فضا برد، در مداری نامنظم در حال گردش است.
 
پس از آن که این موشک ماهواره رصدخانه آب‌وهوای فضای ژرف(Deep Space Climate Observatory) را به مدار مورد نظر رساند تا سفر خود را به سمت نقطه لاگرانژی خورشید- زمین آغاز کند، مرحله دوم آن در فضا شناور شد.
ارتفاع این موشک به اندازه‌ای بود که سوخت کافی برای بازگشت به جو سیاره ما نداشت و انرژی آن برای فرار از جاذبه منظومه زمین-ماه نیز کافی نبود.

اکنون، کارشناسان می‌گویند که مدار این موشک در روز چهارم مارس از مدار ماه می‌گذرد.اوایل ماه جاری، "بیل گری"(Bill Gray) که نرم‌افزار پر کاربرد "Project Pluto" را برای ردیابی اجرام، سیارک‌ها و دنباله‌دارهای نزدیک به زمین می‌نویسد، فراخوانی برای ستاره‌شناسان تازه‌کار و حرفه‌ای برای انجام رصدهای بیشتر روی این موشک داد.
با این داده‌های جدید، گری باور دارد که مرحله بالایی فالکون ۹ ممکن است به نیمه پنهان ماه، نزدیک به استوای این قمر، برخورد کند. اگرچه پیش‌بینی دقیق اثر نور خورشید بر مسیر موشک و تغییر اندک مدار آن دشوار است.
گری می‌گوید: این اثرات غیرقابل پیش‌بینی بسیار کوچک هستند اما می‌توانند از الان تا چهارم مارس روی هم انباشته شوند این بدان معناست مشاهدات بیشتری باید برای اصلاح زمان و مکان دقیق برخورد انجام شود.

او افزود: من یک مدل ریاضیاتی نسبتا کامل از آنچه زمین، ماه، خورشید و سیارات انجام می‌دهند و اثر گرانش آن‌ها بر اجرام ایجاد کرده‌ام و تصوری تقریبی از فشاری که نور خورشید به سمت خارج به اجسام وارد می‌کند و آن‌ها را از خورشید دور می‌کند دارم. این موضوع به من کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتر دست به پیش‌بینی بزنم.
اگر این پیش‌بینی درست باشد، ماهواره‌هایی که در حال حاضر به دور ماه می‌چرخند از جمله مدارگرد شناسایی ماه ناسا و فضاپیمای هندی چاندرایان-۲ این امکان را خواهند داشت تا اطلاعاتی در مورد دهانه برخوردی ایجاد شده جمع‌آوری کنند.

در سال ۲۰۰۹، ناسا عمدا یک بخش استفاده شده موشک را با همین هدف به ماه زد اما تصور می‌شود این اولین باری است که بخشی از یک سخت‌افزار فضایی به طور ناخواسته به سطح ماه برخورد می‌کند.
در طول ماموریت‌های بین‌ستاره‌ای، مرحله بالایی موشک به طور معمول در مداری به دور خورشید ارسال می‌شود تا از زمین و ماه دور بماند این در حالی است که در پرتاب‌های نزدیک به زمین، این بخش به طور معمول به زمین بازگشته و در جو می‌سوزد.

انتظار می‌رود مرحله دوم فالکون ۹ که جرم آن حدود ۴ تن است با سرعت ۲.۵۸ کیلومتر بر ثانیه به ماه برخورد کند.
رصدخانه آب‌وهوای فضای ژرف(انگلیسی: Deep Space Climate Observatory) که به اختصار DSCOVR نامیده می‌شود، ماهواره آب‌وهوایی اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) است که توسط شرکت اسپیس‌ایکس با استفاده از فالکون ۹ در ۱۱ فوریه ۲۰۱۵ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.این ماهواره دو حسگر برای رصد زمین برای ردیابی توده‌های آتش‌فشانی، اندازه‌گیری اُزُن و نظارت بر خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی دارد.
برچسب ها: اسپیس‌ایکس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها