به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۳۱۷۸۵۱

عضو کلیدی طالبان با نام مستعار به نروژ سفر کرد!

عضو کلیدی طالبان با نام مستعار به نروژ سفر کرد!
گروه بین‌الملل: به دنبال سفر هیئت تروریست‌های طالبان برای شرکت در یک نشست سه روزه در اسلو، پایتخت ناروی (نروژ)، شکایت‌ها و انتقادات از حضور انس حقانی (عضو ارشد شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر آن شبکه) در ترکیب این هیئت افزایش یافته است.
به گزارش «افغانستان اینترنشنال» بنا به فهرست هیئت طالبان که به ناوری سفر کرده‌اند و به دست این شبکه رسیده، حقانی با یک تخلص (اسم فامیلی) دیگر به این کشور سفر کرده است. بر اساس این گزارش، او با نام «انس زدران» و به‌عنوان مشاور وزیر داخله طالبان در گفت‌وگوهای هیئت طالبان با مقامات آمریکایی و اروپایی شرکت کرده است. همچنان، در این فهرست نام واقعی «قهار بلخی»، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز «حسن باحث» ذکر شده است. در این لیست، مقامات طالبان تمام القاب رسمی مذهبی مانند ملا و مولوی را حذف کرده‌اند.
در همین حال، یوناس گار استوره، نخست‌‌وزیر ناروی گفته است، خبر نداشته که این عضو ارشد شبکه حقانی در ترکیب هیئت طالبان در نشست اسلو حضور دارد. یوناس گار استوره در جریان حمله شبکه حقانی‌ به هوتل سرینای کابل در سال 2008 در آنجا حضور داشت اما از این حمله جان سالم به در برد. انس حقانی توسط حکومت پیشین افغانستان به اتهام جمع‌آوری منابع مالی برای شبکه حقانی بازداشت شده بود. او از اعضای فعال این شبکه است که در گذشته مسئول خونین‌ترین حملات مسلحانه و انتحاری در افغانستان بوده است. از سوی دیگر، ظاهر اطهری، روزنامه‌نگار افغان مقیم ناروی از انس حقانی نزد پولیس این کشور شکایت کرده است. او از پولیس ناروی تقاضا کرد که حقانی را به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت بازداشت کند. به موجب قوانین اتحادیه اروپا، اعضای گروه‌های تروریستی حق ورود به کشورهای اروپایی را ندارند به همین دلیل ورود هیئت طالبان به‌خصوص انس حقانی به ناروی انتقادهایی را علیه مقامات ناروی برانگیخته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها