به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۳۱۷۸۵۴

چرا ۱۰ روز پس از ابتلا به کرونا هنوز نتیجه آزمایش برخی مبتلایان مثبت است؟

گروه علمی: پس از گذشت بیش از دو سال از آغاز شیوع ویروس کرونا و گسترش واکسیناسیون عمومی با انواع واکسن‌های تولید شده، هنوز هم انجام تست‌های کرونا امری رایج در کشورهاست.
چرا ۱۰ روز پس از ابتلا به کرونا هنوز نتیجه آزمایش برخی مبتلایان مثبت است؟
به گزارش یورونیوز، در میان مبتلایان به این ویروس، دسته‌ای همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند: آنهایی که حتی ۱۰ روز پس از ابتلا به این بیماری و با وجود گذراندن دوره قرنطینه، همچنان تست کرونایشان مثبت می‌شود و نمی‌دانند در قبال وضعیت جدیدی که برایشان پیش آمده، چه باید بکنند. آخرین دستورالعمل‌های منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده می‌گوید که اگر نتیجه آزمایش کرونای یک فرد مثبت باشد، باید مدت ۵ روز را (در صورت نداشتن هیچکدام از علائم ابتلا) در قرنطینه بماند و چنانچه علائم ابتلا را نشان دهد نیز باید علاوه بر گذراندن این دورۀ ۵ روزه، ۲۴ ساعت پس از رفع کامل تب (به شرط عدم استفاده از داروهای ضد تب) به قرنطینه پایان دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آخرین اصلاحاتی که در دستورالعمل خود انجام داده، اعلام کرده است که اگر امکان انجام تست را دارید، پس از ۵ روز قرنطینه دوباره تست دهید و چنانچه نتیجه آن منفی بود می‌توانید به قرنطینه خود پایان دهید؛ اما اگر نتیجه تست مثبت بود باید قرنطینه را تا ۱۰ روز ادامه دهید.
اما اگر نتیجه دومین تست کرونا پس از ۱۰ روز مثبت بود چه؟
به گفتۀ دکتر آلبرتو پانیزموندولفی، دانشیار پاتولوژی در دانشکده پزشکی مولکولی «مانت ساینای» در نیویورک، گاه پیش می‌آید که تست کرونای افراد حتی هفته‌ها بعد از ابتلا نیز مثبت شود که ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. از جمله اینکه انجام تست‌های مختلف، ممکن است نتایج متفاوتی را نشان دهد؛ بویژه آنکه ممکن است ویروس نیز در این مدت تغییر کرده و سویه‌های آن به تدریج تکامل یافته باشد. به همین دلیل پیش‌بینی اینکه یک فرد ممکن است تا چه مدت دارای تستی با نتیجه مثبت باشد، آسان نیست. او می‌افزاید که یک ویروس می‌تواند هزاران سویه داشته باشد و اگرچه میانگین حضور ویروس کووید۱۹ در بدن افراد بطور کلی بین ۶ تا ۱۰ روز است، اما ممکن است بسته به نوع سویه بویژه در افرادی که واکسینه نشده‌اند، این دوره طولانی‌تر شود.
اگر شما جزو این دسته هستید، چه باید بکنید؟
به عقیئده پزشکان، تا زمانی که تست کرونای شما مثبت است باید خود را بطور بالقوه یک فرد مبتلا بدانید که می‌تواند این ویروس را به دیگران منتقل کند. البته میزان سرایت بیماری پس از ۱۰ روز متفاوت است. مردم در ابتدای ابتلا به کووید۱۹ بیش از هر زمانی به این ویروس آلوده هستند و به مرور زمان هنگامی که به روزهای هشتم و نهم و دهم بیماری می‌رسند، اگرچه همچنان امکان انتقال آن به دیگران را دارند اما قدرت سرایت آن به اندازه روزهای اول ابتلا نیست. کارشناسان تأکید کردند که امن‌تر آن است که همچنان به وضعیت قرنطینه ادامه دهید تا زمانی که دیگر نتیجه تست شما مثبت نباشد. اما ممکن است این کار برای همگان عملی نباشد. در این حالت پزشکان توصیه می‌کنند که حتی در صورت خروج از قرنطینه سعی کنید تماس بسیار کمی با دیگران داشته باشید، از حضور در اماکن سرپوشیده و فضاهای بسته خودداری کنید و حتما ماسک بزنید؛ بویژه ماسک‌هایی با قدرت محافظت بالا همچون KN95 یا KF94. دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تاکید دارد که تا زمانی که تست کووید شما مثبت است، ارتباط با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در منطقه محل سکونتتان را قطع نکنید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و وضعیت فردی شما بطور منظم کنترل شود.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها