به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۳۱۸۳۴۹

تهران و خوزستان رکورددار تورم ماهانه شدند

تهران و خوزستان رکورددار تورم ماهانه شدند
گروه اقتصادی: در بررسی تورم ماهانه خانوار‌های کل کشور، استان تهران با ثبت ۳.۹ درصد، بیشترین نرخ تورم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. کمترین نرخ تورم ماهانه دی ماه نیز به نام استان خوزستان به ثبت رسیده که فقط ۰.۱ درصد تورم را در این ماه تجربه کرده است. مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود به بررسی «شاخص قیمت مصرف کننده» پرداخته است. این گزارش به تفکیک استان ها، شاخص مصرف کننده را در مقطع زمانی دی ۱۴۰۰ بررسی کرده است.

برهمین اساس تورم کالا و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۹ درصد بوده است.تورم نقطه به نقطه کالا و خدمات مصرفی در دی ماه ۱۴۰۰ نیز برای خانوار‌های شهری ۳۵.۸ درصد و برای خانوار‌های روستایی ۳۶.۵ درصد به ثبت رسیده است.

رشد شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی طی یک سال
در گزارشی که مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر کرده، «شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی» خانوار‌های کل کشور در دی ماه به عدد ۳۸۸.۲ رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۵.۹ درصد رشد داشته است.همچنین «تغیرات شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی» خانوار‌های کل کشور در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰، رشد ۲.۴ درصدی داشته است.

کهگیلویه و بویراحمد رکوددار بیشترین نرخ تورم
براساس آمار منتشر شده، استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم نقطه به نقطه ۴۴.۳ درصدی در دی ماه ۱۴۰۰ بیشترین نرخ تورم را در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.رکورد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. برهمین اساس، استان مذکور در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تورم ۲۸.۹ درصدی را ثبت کرده است که کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کل کشور به تفکیک استان است.

در بررسی تورم ماهانه خانوار‌های کل کشور نیز، استان تهران با ثبت ۳.۹ درصد، بیشترین نرخ تورم را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. کمترین نرخ تورم ماهانه دی ماه نیز به نام استان خوزستان به ثبت رسیده که فقط ۰.۱ درصد تورم را در این ماه تجربه کرده است.گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در متغیر تورم ماهانه دی ماه ۱۴۰۰ کل خانوار‌ها در استان‌های مختلف فقط ۵ استان تورمی بالاتر از تورم ماهانه کشور داشته اند.

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار به بررسی شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در دو گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالا‌های غیر خوراکی و خدمات اختصاص دارد.تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۰ خانوار‌های کشور در گروه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیش از ۴۲.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ و تورم ماهانه کل خانوار‌های کشور در این گروه ۱.۷ درصد رشد را ثبت کرده است.همچنین تورم نقطه به نقطه دی ماه امسال در گروه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات ۳۲.۴ درصد بوده است و تورم ماهانه این گروه عمده در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۲.۷ درصد رشد داشته است.

زنجان؛ تنها استان با تورم منفی در دی ماه ۱۴۰۰
بخش مهمی از گزارش مرکز آمار از «بررسی شاخص قیمت مصرف کننده» به بررسی شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری در دی ماه ۱۴۰۰ اختصاص یافته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۸ درصد رشد داشته است.این متغییر بصورت ماهانه نیز در دی ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته حدودا ۲.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در تورم نقطه‌ای دی ماه امسال، استان کهگیلویه و بویر احمد با ثبت تورم ۴۲.۹ درصدی بیشترین نرخ تورم استانی در میان خانوار‌های شهری کشور را به خود اختصاص داده است. استان سیستان و بلوچستان نیز با تورم ۲۸.۴ درصدی کمترین تورم نقطه‌ای را داشته است.همچنین تورم ماهانه خانوار‌های شهری استان تهران در ماه دی سال جاری ۳.۹ درصد بوده که بیشترین تورم ماهانه خانوار‌های شهری است. استان زنجان با کاهش ۰.۴ درصدی قیمت‌ها در دی ماه امسال، کمترین تورم ماهانه خانوار‌های شهری را داشته است و تنها استانی است که در دی ماه سال جاری تورم منفی داشته است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده است که تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۰ خانوار‌های شهری در گروه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به بیش از ۴۳ درصد رسیده است و تورم ماهانه کل خانوار‌های شهری کشور در این گروه ۱.۷ درصد بوده است.همچنین تورم نقطه به نقطه دی ماه امسال در گروه کالا‌های غیر خوراکی و خدمات ۳۲.۴ درصد بوده و تورم ماهانه این گروه عمده در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۲.۹ درصد رشد داشته است.

همدان هم رکورد زد
شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های روستایی نیز در دی ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶.۵ درصد رشد داشته است. این شاخص بصورت ماهانه نیز در دی ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته حدودا ۱.۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که استان کهگیلویه و بویر احمد با ثبت تورم ۴۷.۱ درصدی بیشترین نرخ تورم استانی در میان خانوار‌های روستایی کشور را به خود اختصاص داده است. استان همدان با تورم ۲۶.۳ درصدی کمترین تورم نقطه‌ای را داشته است.

تورم ماهانه خانوار‌های روستایی استان تهران و استان بوشهر در ماه دی سال جاری ۳.۶ درصد بوده که بیشترین تورم ماهانه خانوار‌های روستایی است. استان خوزستان با کاهش ۰.۵ درصدی قیمت‌ها در دی ماه امسال، کمترین تورم ماهانه خانوار‌های روستایی را داشته است و تنها استانی است که در دی ماه سال جاری تورم منفی داشته است.

رشد شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری و روستایی
شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار‌های روستایی کل کشور نیز در این گزارش به دو گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالا‌های غیر خوراکی و خدمات تقسیم شده است. تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۰ خانوار‌های روستایی در گروه خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیش از ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. تورم ماهانه کل خانوار‌های روستایی کشور نیز در این گروه ۱.۸ درصد رشد را ثبت کرده است. همچنین تورم نقطه به نقطه دی ماه امسال در گروه کالا‌های غیر خوراکی و خدمات ۳۲.۸ درصد بوده است و تورم ماهانه این گروه عمده در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

این درصد‌های رشد در شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور، شهری و روستایی نشان می‌دهد که این خانوار‌ها برای دریافت یک کالا و خدمات ثابت در ماه دی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته باید پول بیشتری پرداخت کنند به عبارت دیگری یک سبد ثابت از کالا و خدمات نسبت به سال گذشته گران‌تر شده اند که نشان از کاهش قدرت خرید خانوار‌ها است.
مرجع : اقتصاد نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها