به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۳۱۸۷۵۶

نگرانی از افزایش آلودگی متان در جو زمین

نگرانی از افزایش آلودگی متان در جو زمین
گروه جامعه: اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) ایالات متحده اعلام کرد: به تازگی سطح گاز متان به ۱۹۰۰ بخش در میلیارد (ppb) در جو زمین رسیده است.به گزارش ایسنا، بررسی ها نشان می‌دهد: سطح آلودگی متان در جو زمین رشد دوباره پیدا کرده و طبق اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده به ۱۹۰۰ بخش در میلیارد رسیده است. این درحالیست که این رقم پیش از انقلاب صنعتی حدود ۷۰۰ بخش در میلیارد بوده است.
 
متان یک گاز گلخانه ای قوی است اما حدود ۹ سال در هوا باقی می‌ماند. با در نظر گرفتن تاثیرات ثانویه و غیر مستقیم که روی گازهای دیگر می‌گذارد، مجموع تاثیر گرمایش جهانی ناشی از آن از سال ۱۷۵۰ تقریبا نصف گاز کربن دی اکسید است.پس از افزایش شدید آلودگی متان در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، میزان این گاز گلخانه ای در جو تثبیت شد. از سال ۲۰۰۷ افزایش سطح این گاز از سر گرفته شد و در سال های اخیر شتاب گرفته است. شدیدترین رشد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ بوده است.

هرچند زمانیکه رهبران جهان توافقنامه پاریس را در سال ۲۰۱۵ امضا کردند، انتظار نمی رفت که سطح گاز متان بازهم افزایش پیدا کند. سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تن متان در جو منتشر می شود. برآوردها حاکی از آن است که دو پنجم این انتشارات از منابع طبیعی و بیشتر از پوشش گیاهی پوسیده در باتلاق ها ناشی می شود. همچنین سه پنجم باقی مانده آن ناشی از منابع مرتبط با فعالیت های انسانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها