به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۳۱۸۸۴۱

عارضه‌ای‌که با تماشای‌تلویزیون به‌سراغتان می‌آید

عارضه‌ای‌که با تماشای‌تلویزیون به‌سراغتان می‌آید
گروه سلامت: پژوهشی تازه نشان می‌دهد که تماشای زیاد تلویزیون در میانسالی ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون در افراد به میزان یک سوم شود. کارشناسان می‌گویند بدین خاطر باید هر نیم ساعت یک بار ایستاد و حرکات کششی انجام داد. این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که به مدت چهار ساعت در روز و یا بیش‌تر تلویزیون تماشا می‌کنند ۳۵ درصد بیش از سایرین در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند.

پژوهشگران می‌گویند اتلاف وقت بیش از اندازه جلوی تلویزیون، تنبلی و عدم تحرک خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. این پژوهش توسط پژوهشگران بریتانیایی دانشگاه بریستول صورت گرفته و نشان می‌دهد بزرگسالانی که چهار ساعت و یا بیش‌تر در روز جلوی تلویزیون وقت می‌گذرانند در مقایسه با افرادی که دو ساعت و نیم و یا مدت زمانی کم‌تر در شبانه روز تلویزیون تماشا می‌کنند به میزان یک سوم بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون قرار دارند.

دانشمندان سال هاست که هشدار داده اند نشستن طولانی مدت می‌تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی (شکل گیری لخته خون در ورید) را در افراد افزایش دهد که هر ساله باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.هم چنین، پژوهشگران به افرادی که حین تماشای تلویزیون پرخوری می‌کنند هشدار داده اند که تمایل به خوردن غذا‌های ناسالم حین تماشای تلویزیونی می‌تواند علاوه بر افزایش خطر ابتلا به چاقی و فشار خون خطر لخته شدن خون را نیز در افراد افزایش دهد.

پژوهشگران توصیه می‌کنند که حین تماشای تلویزیون هر ۳۰ دقیقه یک بار بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید؛ و از خوردن میان وعده‌های ناسالم حین تماشای تلویزیون خودداری کنید.پژوهشگران در این بررسی ۹۶۴ مورد ترومبوآمبولی وریدی (VTE) را پس از نظارت بر داوطلبان در پژوهش به مدت بین ۵ تا ۲۰ سال مورد ارزیابی قرار دادند و نتایج نشان داد احتمال بروز لخته خون در میان تماشاگران طولانی مدت مدت تلویزیون ۱.۳۵ برابر بیشتر از سایرین بوده است.
مرجع : فرارو
برچسب ها: تلویزیون عارضه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها