به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۱۸۸۸۲
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:‌ ایران هیچ قدمی در مذاکرات نباید بردارد

ما قدرت جهانی هستیم، نباید آمریکا را تحویل بگیریم

ما قدرت جهانی هستیم، نباید آمریکا را تحویل بگیریم
گروه سیاسی: خبر‌های غیررسمی در برخی رسانه‌ها حاکی است که سعید جلیلی گزارشی ۲۰۰ صفحه‌ای علیه مذاکرات وین نوشته و روند حرکت تیم علی باقری کنی را به ضرر ایران دانسته است. ظاهرا در این نامه که به رهبری ارسال شده، سعید جلیلی مدعی است در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت.

سعید جلیلی مخالف سرسخت برجام است. یکی از نگرانی‌های اصلی بعد از انتخابات، احتمال قرارگرفتن سعید جلیلی در راس وزارت امور خارجه و هدایت سکان مذاکرات هسته‌ای توسط شخص او بود. اگرچه این نگرانی با عدم قرارگرفتن جلیلی در سمت‌های کلیدی دولت مرتفع شد اما تاثیر جلیلی بر تیم مذاکره کننده و قرار گرفتن باقری کنی، مشاور و معاون سابق جلیلی در راس مذاکرات همچنان وجود دارد. برخی ناظران معتقدند بیم این می‌رود که مخالفت او با برجام و روند مذاکرات در نهایت معادلات را در وین برهم بزند.

در این باره با فریدون عباسی نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم. عباسی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد از نزدیک در جریان مذاکرات هسته‌ای آن زمان بوده است. در جریان مذاکرات دولت احمدی نژاد مسئولیت مذاکره هنوز به وزارت خارجه سپرده نشده بود و دبیر شورای عالی امنیت ملی یعنی سعید جلیلی در راس مذاکره کنندگان حضور داشت. عباسی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه سعید جلیلی در بسیاری از دوره‌های مذاکرات هسته‌ای حضور داشته است. او معتقد است بدون انتشار یا رویت شرایط مذاکره در وین نمی‌توان علیه آن موضع‌گیری کرد. با این حال عباسی معقتد است ایران نباید هیچ قدمی بردارد یا با آمریکا مستقیما مذاکره کند.

کمیسیون انرژی هیچ اطلاعی از جزییات مذاکرات وین ندارد
فریدون عباسی درباره نامه ۲۰۰ صفحه سعید جلیلی به رهبری در مخالفت با روند مذاکرات وین به رویداد۲۴ گفته هنوز متنی از توافق منتشر نشده است. اگر سعید جلیلی ۲۰۰ صفحه نامه نوشته، باید دست‌کم ۱۰۰ صفحه از جریان مذاکرات منتشر شده باشند. در دولت جدید دو و در دولت قبل ۶ دور مذاکره انجام شده است. از تیم قبلی که چیزی منتشر نشده بود از این تیم هم چیزی منتشر نشده بنابراین اگر جلیلی نامه‌ای زده باید قاعدتا از جزییات خبر داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از محتوای مذاکرات اطلاع دارد یا خیر گفت: در کمیسیون امنیت چند بار توضیحاتی توسط تیم مذاکره‌کننده داده شده، ولی کمیسیون انرژی در جریان نیست. در کمیسیون انرژی بحث‌های فنی به ما مرتبط می‌شود که هنوز توضیحی درباره بخش‌های فنی مذاکرات هم در این کمیسیون داده نشده است.

هر کس مصوبه مجلس را در مذاکرات وین رعایت نکند، به عنوان متخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود
عباسی با اشاره به نامه ۲۰۰ صفحه‌ای جلیلی می‌گوید: من وقتی می‌توانم درباره روند مذاکره اظهار نظر کنم مگر آنکه بدانم در جلسه چه گذشته است. او درباره موضع مجلس درقبال روند مذاکرات وین گفت: اصرار مجلس روی اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است زیرا مجلس یک چیزی را مصوب و به دولت ابلاغ کرده و هر کس این مصوبه را اجرا نکند به عنوان متخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود. تکلیف دولت و آقای ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور مشخص است؛ باید مطابق این مصوبه مذاکره کند.

ایران هیچ قدمی در مذاکرات نباید بردارد
عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا ایران حاضر است در همزمان با طرف آمریکایی قدمی برای بازگشت به برجام بردارد؟ تاکید کرد: ما هیچ قدمی نباید برداریم؛ ما قدم‌هایمان را قبلا برداشتیم. مقداری تکالیفمان را کاهش دادیم تا آن‌ها به تعهداتشان برگردند.

عباسی در واکنش به گزارش‌های غیررسمی درباره درخواست طرف‌های برجام برای نابودی سانتریفیوژ‌های پیشرفته گفت: به آن‌ها مربوط نیست که بخواهند چنین درخواستی کنند. اول باید تکالیف خودشان را در برجام انجام دهند و نمی‌توانند برای ما خط مشی تعیین کنند. ما قبل از اینکه آن‌ها همه تحریم‌ها را بردارند و راستی‌آزمایی کنیم، هیچ قدمی برنمی‌داریم. بعد از راستی‌آزمایی و اینکه مطمئن شویم کانال‌های برگشت تحریم‌ها مسدود است، به تعهداتمان برمی‌گردیم.

مجلس ۹ شرط برای اجرای برجام تعیین کرده، شورای عالی امنیت ملی ۱۰ شرط و رهبری ۹ شرط
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه هر چه در برجام نوشته شده باید اجرا شود، گفت: مجلس این برجام را با همه مشکلاتی که داشته مصوب کرده؛ مجلس ۹ شرط را برای اجرای برجام تعیین کرده است. ۱۰ شرط هم شورای عالی امنیت ملی گذاشته و ۹ شرط رهبری. یعنی دستگاه اجرایی با ۲۸ پیش شرط باید برجام را اجرا کند. هیچ چیزی نباید به برجام اضافه شود.

عباسی درباره روند مذاکرات گفت: من با مذاکره عزتمندانه موافقم. ما الان در موضع قدرت هستیم. از نظر دفاعی قوی هستیم. درست است که ارزش پول ملی افتاده و نفت‌مان را کمتر می‌توانیم بفروشیم، اما دنیا در حال تغییر است. قطب‌بندی‌ها تغییر کرده و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.او افزود: ما قبلا قدرت منطقه‌ای بودیم، الان قدرت جهانی شدیم. چون صاحب علم و فناوری شدیم. می‌گویند اگر تحریم‌ها را از روی ایران برداریم به یک قدرت جهانی تبدیل می‌شود. الان نباید آمریکا را خیلی تحویل بگیریم. چون هم صاحب علم و فناوری هستیم و هم انتخابات داریم. این‌ها می‌بینند که هر سال یک انتخابات داریم؛ حالا ممکن است بعضی جناح‌های سیاسی نظرشان در انتخابات تامین نشده باشد و انتقاد کنند اما همین گروه‌های سیاسی که در چارچوب نظام هستند تا حالا نظام را قربانی نکردند. مردم قدرت نرم نظامند. هر چه بیشتر در صحنه بیایند تیم مذاکره کننده با قدرت بیشتری سر میز مذاکره حاضر می‌شود.

الان نباید آمریکا را خیلی تحویل بگیریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: سی سال است درباره این احتمال صحبت می‌شود. در برخی مقاطع مذاکره هم انجام شده است. حداقل در دولت روحانی مذاکره مستقیم صورت گفت. با آمریکایی‌ها وقتی مذاکره فایده دارد که در موضع قدرت باشیم.عباسی در پاسخ به اینکه «به گفته خودش الان در موضع قدرت هستیم، و آیا مذاکره مستقیم را قبول دارد یا خیر» گفت: الان آمریکا قدرت ما را در منطقه و تاثیر ما را در جهان دیده و آن‌ها علاقه‌مندند با ما مذاکره کنند. وقتی اصرار می‌کند یعنی آن‌ها در موضع ضعف هستند و ما در موضع قدرت هستیم. اول آمریکایی‌ها باید بپذیرند کنار پنج کشور دیگر عضو برجام بنشینند. این یعنی اول باید به تعهداتشان عمل کنند؛ اگر نه مذاکره مستقیم هیچ فایده‌ای ندارد.
مرجع : رویداد24

محمودی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۱:۵۸
چه توهمی«قدرت جهانی» ، ولی مردمانی زیر خط فقر و فلاکت و تورم سرسام آور، اقتصاد ورشکسته و جامعه ای دچار فروپاشی اجتماعی. (382270)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۲
سلام حتما قدرت جهانی هستیم با توجه به دومین در نیا در گاز وچهارمین در نفت هستیم نصف بیشتر چاهای نفتی ما به علت نداشتن تکنولوژی از بین رفته گاز هم که در مناطق مشترک سرمان بی کلاه شده وارد کننده هم هستیم در حد کره شمالی البته کره در زمینه اختلاس ودزدی از ما خیلی بهتر (382271)
اصغر
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۸
داداش لطفا ساقیتو معرفی کن
تنها خوری کار درستی نیست (382272)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۸
شما که حقوقت رو سر برج میگیری
من هم که حقوق ۶ و خورده ای رو سر ماه میگیرم
چه خبر از اون بنده خدا که حتی شبها جای خوابیدن نداره اون باید الان چیکار کنه با این گرونی ؟ (382273)
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۰۱:۲۶
خوش به حالت كه شش و خورده اى حقوق دارى و به موقع مى گيرى !! (382413)
اصغر
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۲۳
مهم نیست چه کسی در راس تیم مذاکره کننده باشه
مهم نیست چه کسی وزیر خارجه باشه
مهم نیست طرف اصلاح طلب باشه یا اصولگرا
هر کس که بیاد از خودش اختیاری نداره و فقط باید مجری دستور " نهادهای بالادستی " باشه (382274)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۶:۲۶
آفرین، بیان حقیقت ماجرا که حرف دل میلیون ها ایرانی است. اما اینکه نهادهای بالادستی وصل به کجا هستند و از کجا دستور می گیرند یک معماست. (382289)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۲:۵۵
این اقای محترم نماینده از زندگی مردم و اثر تحریم ها خبر نداره...؟؟؟
چنین افکار متوهمانه ای کشور اربه چنین وضعیت دشوار ی رسانده
حتا بهار نیوز گناه کرده ک چنین سخنان سخیفی را منتشر کرد...
بالا بنشینی و فثط حرف بزنی که نمی شود
ایشون هم ۵ ماه مثل برخی اقشار حقوق نگیرند بعد حرف بزنند
مجلس جای چنین افرادی باید باشد انصافا؟؟؟؟
تحریم این کشور و مردم نابود کرده بعد ی عده هنوز دارن ...الله اکبر (382277)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۴:۱۹
فک کنم فحش ... را برای عباسی درست کرده‌اند (382284)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۶:۱۹
این فحشه ربطی به بغداد نداره؟ (382288)
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۵:۳۳
باید به ایشان بگی عجب جنس خوبی بوده که زدی (382349)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۴:۳۴
کاسبان تحریم (382285)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۴:۳۹
قدرت جهانی
ایشون.........
چرا عده ای از به نتیجه رسیدن مذاکرات و صلح ایران ئ شفافیت و ... ترس و واهمه شدید دارند چه منافعی از برخی افراد ریاکار به خطر می افتد که جلوتر از مولای خود حرکت میکنند
اینها همان خوراج و یا نفوذی ها و یا منتفعین تحریم نیستند که می خواهند مولای مان و ایران و مردم را ویران کنند (382286)
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۱:۱۸
مولایمان (382545)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۰:۰۱
.......باان تفکراتت (382304)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۱:۳۰
واقعا فکر میکنید این آقا تحصیلات دانشگاهی داره ؟........... (382308)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۲:۱۳
اینا چی می زنند!!؟ به ما هم بگند همون رو بزنیم شاید سختی های زندگی یادمون بره (382313)
zdxc g
France
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۳:۳۲
الان هارتو پورت کن!!!
چند وقت دیگه ............. (382321)
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۲۳:۳۷
چی میزنید تو رو خدا به ماهم بگید!!! (382322)
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۰۸:۲۵
جناب دکتر
چی میزنی!
شما 4 کلمه انگلیسی نمی تونی حرف بزنی
شما به گفته دانشجویانت از یک لیسانس فیزیک بی سواد (382330)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ ۱۰:۲۸
بهتره این آقا ساقیشو عوض کنه جنس خوب بهش نمیدن (382334)
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ۰۵:۱۲
ما قدرت جهانی هستیم!!!؟ خخخخ از اقتصادتون مشخصه
............... خیلی خطرناکه!! (382373)
رامين
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۰۷:۴۴
بابا ولکنيد... اين مردم گناه دارن.. خودتون دارين با پول ملت عشق و حال ميکنيد... ملت تو فلاکت دست و پا ميزنن.. بسه ديگه (382492)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها