به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۱۹۰۲

عینک تشخیص سرطان به کمک جراحان آمد

گروه فناوری: نسل جدید فناوری پوشیدنی، عینک پیشرفته‌ای است که امکان مشاهده و تشخیص سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم را برای جراح فراهم می‌کند.
عینک تشخیص سرطان به کمک جراحان آمد
مشاهده و تشخیص کامل سلول‌های سرطانی بسیار دشوار است و حدود 20 تا 25 درصد مبتلایان به سرطان پستان نیاز به جراحی‌های تکمیلی برای برداشتن کامل تومور سرطانی هستند. محققان دانشکده پزشکی واشنگتن با همکاری محققان مرکز سرطان Alvin Siteman عینک پیشرفته‌ای طراحی کرده‌اند که تشخیص سلول‌های سرطانی از بافت سالم را در هنگام جراحی فراهم می‌کند. با استفاده از این عینک، تشخیص تومورهای بسیار کوچکی به قطر یک میلی‌متر امکان می‌شود.

در ابتدا نشانگر فلورسنت بدرون بدن بیمار تزریق می‌شود؛ زمانیکه جراح با کمک این عینک مخصوص، محل بافت سرطانی را مشاهده می‌کند، سلول‌های سرطانی درخشش آبی رنگی پیدا می‌کنند که به جراح برای تشخیص بافت سرطانی از سالم کمک می‌کند. برای نخستین بار، این عینک هنگام عمل جراحی یک بیمار مبتلا به سرطان پستان در بیمارستان بارنس- جویش مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر «جولی مارگنت‌هالر» از جراحان دانشگاه واشنگتن تأکید می‌کند: این عینک پیشرفته، امکان تشخیص دقیق سلول‌های سرطانی از سالم را فراهم کرده و به کاهش میزان تنش بیمار و عدم نیاز به عمل‌های متعدد منجر می‌شود. به گفته «مارگنت‌هالر»، این فناوری در مراحل اولیه قرار داشته و آزمایشات بیشتری برای اطمینان از دقت عینک در تشخیص دقیق سلول‌های سرطانی مورد نیاز است. نتایج این دستاورد در مجله Biomedical Optics منتشر شده است.
مرجع : ایسنا