به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۱۹۲۳۳

آهن آلات صنعتی به کار رفته در صنعت ساختمانی چیست ؟

گذوه کسب و کار: به انواع کانال های پیش ساخته که در کف محوطه های مختلف برای جمع آوری آبهای سطحی به کار می رود گاتر گفته می شود. گاترهای پیش ساخته کف از نوع گریتینگ دارهستند که خود انواع مختلفی دارند. از جمله : گاتر پارکینگ، گاتر استخری، گاتر رمپ، گاتر صنعتی و … که هر یک برای کاربردی به خصوص طراحی شده اند.
آهن آلات صنعتی به کار رفته در صنعت ساختمانی چیست ؟
گاتر چیست؟
گاتر به کانال پیش ساخته آب مخصوص جمع آوری و هدایت آبهای سطحی گفته می شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه شرح دهیم که کاربرد گاتر چیست می توانیم به جمع آوری آب در کف پارکینگ و رمپ ورودی ساختمان، موتورخانه، دور استخر، سونا، جکوزی، بام، تراس، روف گاردن، فضاهای تاسیساتی و صنعتی، کارخانجات، آشپزخانه های صنعتی، سرویس بهداشتی و … اشاره نمود.
گاتر چه کاربردهایی دارد ؟
 در جمع آوری و هدایت آبهای سطحی از کانال های پیش ساخته آب استفاده می شود که در واقع به همین کانال های پیش ساخته آب، گاتر گفته می شود. گاتر در لغت به معنی کانال آب یا ناودان است و در دانش مهندسی به انواع کانال پیش ساخته، آبرو، ناودان یا جوی آب گفته می شود که برای جمع آوری و زهکشی آبهای سطحی در فضاهای مختلف استفاده می شوند. ناودان یا همان گاتر با توجه به کاربردی که دارند در ابعاد مختلف و با جنس ها و طرحهای متنوع تولید می شوند. از این نوع گاترها می توان نوع فلزی و پلاستیکی که متداولترین نوع کانال آب است را نام برد.
بدنه ی گاترهای کف عمدتاً از جنس پلی پروپیلن یا PVC هستند ولی گاترهایی که به عنوان آبرو یا ناودان به کار می روند نیز بدون گریتینگ می باشند و از جنس UPVC تولید می شوند.

گاتر فلزی چیست ؟
در ساختمان ها از دو نوع گاتر استفاده می شود. گاترهای کف در محوطه هایی مثل استخر، پارکینگ، موتورخانه به کار می روند و برای جمع آوری آبهای سطحی مورد استفاده قرار می گیرند و این گاترها نمی توانند فلزی باشند و تنها به عنوان درپوش می توان از آنها استفاده کرد زیرا گاترهای ساخته شده از ورق گالوانیزه یا استیل در اثر انبساط و انقباض در بتن دفرمه می شوند و شکل خود را از دست می دهند.
نوع دوم گاترها، گاترهای آب باران هستند که در لبه ی سقف های شیب دار به عنوان ناودان جهت جمع آوری و هدایت آب باران مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت استفاده از گاتر فلزی در لبه های سقف های شیب دار یا استفاده از گریتینگ گالوانیزه به عنوان درپوش گاتر پیش ساخته پلاستیکی، در اثر باران های اسیدی، مواد شوینده بعد از مدتی روکش گالوانیزه تغییر رنگ داده و خوردگی و پوسیدگی در گاتر به وجود می آید.

گاتر پلاستیکی چیست ؟
گاتر پلاستیکی در محیط هایی با تردد عابر پیاده مانند سرویس ها، تراس و بام، روف گاردن،حیاط، دور استخر و ...  استفاده می شود. ناودان پلاستیکی شامل انواع PVC ، پلی آمید ، پلی پروپیلن و ABC می باشد که در طرح های مختلف و با ابعاد متنوع تولید می شوند.

کاربرد اصلی گاتر چیست ؟
 گاتر و ماهیت گاتر یا همان ناودان، آبرو برای جلوگیری از تجمع آب است و این وسیله کاربردی انواع مختلفی دارد که با توجه به موارد استفاده آن در مکان‌های مختلف، خصوصیات و ویژگی‌های آن تغییر می‌کند.

انواع گاتر را نام ببرید
گاتر صنعتی (Industrial gutter)
در محیط ‌های صنعتی همانند کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، آشپزخانه‌های صنعتی و… که ماشین های سنگین تردد می کنند به کار می رود و به همین منظور باید این نوع گاتر نسبت به گاتر‌های معمولی مقاومت بالایی داشته باشد. در آشپزخانه‌های صنعتی هم به دلیل شست و شوی مداوم و ضد عفونی شدن با مواد اسیدی نیاز هست که جنس آن نسبت به ترکیب‌های شیمیایی و مواد اسیدی مقاومت داشته باشد.

گاتر پارکینگ (Parking gutter)
تا حد زیادی به گاتر رمپ شباهت دارد و به منظور جمع‌آوری آب‌های باران وارد شده به پارکینگ و آب‌های شستشو ماشین و… مورد استفاده می باشد و از لحاظ مقاومت و جنس همانند نوع رمپ دارای شرایط خاصی است چرا که باید تحمل عبور ماشین را داشته باشد و در برابر سرما، گرما، شوینده‌های بهداشتی و… مقاومت داشته باشد.

گاتر رمپ (Ramp gutter)
در قسمت ورودی پارکینگ‌ به کار می رود، جهت جلوگیری از انباشته شدن آب‌های سطحی  نصب می‌شود و جنس آن باید بسیار مقاوم باشد چون در قسمت ورودی پارکینگ قرار دارد و ماشین‌ها با وزن‌ها متفاوت از آن عبور می‌کنند.

گاتر استخری (Pool gutter)
کاربرد آن در کناره های استخر برای جمع‌آوری آب‌های جمع شده در اطراف استخر می باشد و ابعاد و اندازه آن بسته به طول و عرض استخر متفاوت است و از لحاظ مقاومت و جنس آن هم باید گفت که این نوع گاتر به دلیل اینکه فقط اشخاص از روی آن عبور می‌کنند، همانند گاتر‌های پارکینگ و رمپ لازم به داشتن جنس خیلی مقاوم و مستحکم نیست.

گاتر فاضلاب (Sewer gutter)
گاتر فاضلاب که به آن کفشورهم می‌گویند یا بعبارتی کفشور به درپوش ورودی آب هدر رفته به سمت لوله فاضلاب گفته می شود .از نوع گاتر‌های طولی می باشد و قابلیت برش و ایجاد خروجی را نیز دارد از همین جهت می‌توان آن را به محل مورد نظر (لوله اصلی فاضلاب) متصل کرد. بهترین نوع کفشور خطی جهت استفاده در سرویس های بهداشتی می باشد.

گاتر سرویس بهداشتی (Toilet gutter)
به دلیل تماس مداوم با آب و شوینده‌های بهداشتی بهتر است از جنس استیل باشد چرا که جنس پلاستیک در تماس با شوینده‌های بهداشتی و مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهد و پس از مدتی خراب می‌شود.
در ادامه قصد داریم مختصری در مورد هر یک از قطعات صنعتی به کار رفته در ساختمان برای شما توضیحاتی ارائه نماییم.

هر آنچه در مورد گریتینگ باید بدانیم :
گریتینگ در لغت به معنای شبکه و شانه عسل و به طور کلی مجموعه موازی و منظم با فواصل برابر است. زمانی که این مجموعه ها به صورت شبکه ای بر هم عمود شوند در صنعت با عنوان  گریتینگ  از آن ها یاد می شود.
صفحات مشبکی شکل گریتینگ به دلیل مقاومت بالا و در عین حال وزن کمی که دارند به عنوان عضوی ضروری در صنعت سنگین یاد می شوند. از کاربردهای این محصول در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، معادن، کارخانه های فلزی، شهرسازی و ساختمان سازی،کانال های آب، توری در صنعت لجستیک، کفپوش سکوهای نفتی، قفسه، راه پله اضطراری، کفپوش و غیره می توان نام برد.

گریتینگ ایران درین
گریتینگ تعریف های متعددی دارد، در اینجا به برخی از تعاریفی که برای این محصول گفته شده است اشاره می کنیم:
    گریتینگ در زبان فارسی به درپوش معروف است.
     در زبان انگلیسی معادل پنجره و شبکه است
    محبوب ترین نوع آن گریتینگ گالوانیزه است
    در بخش های مختلف صنعت و شهرسازی به کار گرفته می شود

کفشور خطی چیست ؟
کفشور محصولی مدرن است که به تازگی مورد توجه مهندسین ساختمان قرار گرفته است. پیش از این کفشور ها به صورت مربعی و دایره ای تولید می شدند، اما کف‌شور خطی شکل جدیدی از کف شور می باشد و به دلیل زیبایی و کاربردی بودن از محبوبیت بالایی برخوردار است. این محصول را می توان در سرویس های بهداشتی، حمام، تراس، پارکینگ، پشت بام و حتی آشپزخانه استفاده کرد.
گریل استخری
گریل استخری یک نوع گاتر با گریتینگ یا همان درپوش می باشد. گریل استخری برای جمع آوری آب دور استخر و جکوزی ها و فضاهای ورزشی  استفاده می شود. جنس این محصول از PP یا UPVC می باشد. در فضاهایی که استخر یا جکوزی به شکل دایره ای یا بیضی شکل هستند به ناچار باید کانال دور آن با سنگ ساخته شود و سپس روی آن گریل استخری انعطاف پذیر قرار می دهیم تا بتوانیم آن را به صورت دایره اجرا کنیم.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها