به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۳۱۹۲۸۳

اردوغان در نقش میانجی وارد پایتخت اوكراین شد

گروه بین‌الملل: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز پنجشنبه برای میانجیگری در تنش کنونی بین روسیه و اوکراین به کی‌یف سفر کرد.
اردوغان در نقش میانجی وارد پایتخت اوكراین شد
ترکیه هر چند حامی عضویت اوکراین در ناتو و عضو این پیمان است اما در عین حال امیدوار است تا بتواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را نیز با تلاش‌های خود برای میانجیگری در بحران کنونی همراه کند. رجب طیب اردوغان هفته گذشته پیشنهاد کرده بود که میزبان روسای جمهوری روسیه و اوکراین در ترکیه باشد. ولادیمیر پوتین ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری ترکیه گفته بود که هنگامی به دعوت رجب طیب اردوغان پاسخ خواهد داد که «همه‌گیری کرونا و برنامه کاری‌اش» امکان آن را فراهم کرده باشد. به این ترتیب رئیس‌جمهوری ترکیه حالا قرار است در کی‌یف با ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کند.
عضویت اوکراین در ناتو و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه از جمله موضوعاتی است که مسکو و آنکارا طی سال‌های گذشته بر سر آن اختلاف داشتند. ترکیه با الحاق کریمه به روسیه مخالف بود. از سوی دیگر روسیه از ترکیه به دلیل تحویل پهپادهای مسلح به اوکراین انتقاد کرده است. مسکو بر این باور است که اوکراین از این پهپادها علیه جدایی‌طلبان در شرق این کشور استفاده می‌کند.
آخرین اخبار مرتبط با سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به کی‌یف و دیگر تحولات مرتبط با بحران اوکراین در روز سوم فوریه (۱۴ بهمن) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

روسیه ممنوعیت پخش شبکه «راشا تودی» در آلمان را محکوم کرد
روسیه روز پنجشنبه ممنوعیت پخش شبکه «راشا تودی» در آلمان را محکوم کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تصمیم مسئولان رسانه‌ای آلمان را «ناقض آزادی بیان» توصیف کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که مسکو مقابله به مثل در برابر تصمیم اتخاذ شده را مدنظر دارد و تصمیم تلافی‌جویانه خود را روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. از سوی دیگر،  دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم آمریکا برای اعزام سه هزار سرباز دیگر به اروپای شرقی از واشنگتن خواست تا «دامن زدن به تنش» با مسکو را متوقف کند. سخنگوی کرملین با اشاره به اعزام نیروهای آمریکایی به اروپای شرقی اظهار داشت: «نگرانی روسیه روشن است و کاملا هم توجیه‌شده است.» آمریکا و متحدانش روسیه را متهم می‌کنند که با اعزام حدود ۱۰۰ هزار سرباز به مرز اوکراین درصدد حمله به اوکراین است. مسکو این اتهام را رد می‌کند. 

هشدار نسبت به آوارگی «گسترده» جمعیت شرق اوکراین در صورت آغاز جنگ
یان ایگلند، دبیرکل سازمان غیردولتی «شورای نروژی پناهندگان» هشدار داد که در صورت از سرگیری درگیری‌ها در شرق اوکراین خطر آواره شدن «گسترده» جمعیت شرق این کشور وجود دارد. به گفته وی دو میلیون نفر که نزدیک به محل رویارویی احتمالی در شرق اوکراین زندگی می‌کنند احتمالا مجبور به ترک محل سکونت خود خواهند شد. شرق اوکراین پیش از این در سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه صحنه درگیری بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و ارتش اوکراین بود. این درگیری‌ها که از آن زمان تاکنون به صورت پراکنده ادامه دارد تاکنون جان بیش از ۱۳ هزار نفر را گرفته است.  از شدت درگیری‌ها در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۵ و به دنبال اجرای توافق مینسک کاسته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها