به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۱۹۵۵۰

جزئیات جدید افزایش حقوق کارگران

جزئیات جدید افزایش حقوق کارگران
گروه اقتصادی: مذاکرات مزد ۱۴۰۱، نخستین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد عدالت مزدی، کارگران منتظر گشایش‌هایی در این حوزه هستند. فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مزد کارگران و پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی برای آن، می‌پرسد: چرا نمایندگان مجلس هیچ توجهی به اجرایی نشدن قانون کار ندارند و به‌جای اینکه از دولت بخواهند بند دوم ماده۴۱ قانون کار را اجرا و مزد را متناسب یا هزینه معیشت تعیین کند، یکباره آمده‌اند و می‌گویند مزد سال آینده باید ۳۵درصد زیاد شود؟
 
نقد: قاعده تعیین مزد کارگران به‌کلی متفاوت از فرایندی است که در قانون بودجه و در مورد حقوق کارمندان دنبال می‌شود. در مذاکرات مزد کارگری، به‌جای اینکه نمایندگان مجلس پیشنهاد دولت را بررسی و تعدیل کنند، شرکای اجتماعی طبق قانون کار به چانه‌زنی می‌پردازند و درنهایت مزد سال جدید را تعیین می‌کنند. بر همین اساس، ورود مستقیم نمایندگان مجلس یا مسئولان دولتی به موضوع تعیین مزد، حتی با اهداف خیرخواهانه، تأثیری معکوس دارد و چه‌بسا مذاکرات مزدی را تحت ‌تأثیر قرار دهد. مذاکرات مزد ۱۴۰۱، نخستین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد عدالت مزدی، کارگران منتظر گشایش‌هایی در این حوزه هستند.

در این وضعیت، بهترین راهکار حمایت از مذاکرات مزدی و منافع کارگران و کارفرمایان این است که مسئولان، به‌خصوص نمایندگان مجلس، برای اجرای کامل قوانین موجود و تقویت تولید با هدف توانمندسازی صاحبان بنگاه و پرداخت دستمزد مکفی به نیروی کار برنامه‌ریزی و به‌ویژه از اتخاذ مواضعی که می‌تواند مذاکرات سه‌جانبه را تحت تأثیر قرار دهد، پرهیز کنند.

عیدی کارگران از طریق فرمولی که شورای عالی کار مشخص کرده، تعیین می‌شود. اگر کارگری یک سال در محل کار خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، معادل دو تا سه ماه پایه حقوق عیدی دریافت می‌کند.
از آنجایی که حداقل دستمزد در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است. به این ترتیب با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی امسال کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان است. حداکثر آن هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان است.

عیدی شامل همه‌ی کارگران می‌شود، حتی کسانی که یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارند نیز عیدی دریافت می‌کنند. عیدی این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» محاسبه می‌شود.‌به این ترتیب مبلغ عیدی کارگران برای ۱۱ ماه کارکرد چهار میلیون و ۸۶۷ هزار تومان، برای ۱۰ ماه کارکرد چهار میلیون و ۴۲۲ هزار تومان است. همچنین کسانی که شش ماه از سال را حق بیمه دارند، عیدی دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است. کمترین عیدی نیز برای کسانی است که یک ماه کارکرد دارند که میزان آن ۴۲۲ هزار تومان برآرد می‌شود.
مرجع : روزنامه همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها