به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۱۹۶۲۵

آنچه درباره چاپ لیوان کاغذی باید بدانیم چیست ؟

گروه کسب و کار: در سالهای اخیر چاپ لیوان کاغذی در کل دنیا و بخصوص ایران مورد استقبال شرکت های زیادی قرار گرفته است. این روزها با شیوع ویروس منحوس کرونا، بسیاری از شرکت ها، ادارات دولتی، کارخانه ها، بیمارستان ها جهت جلوگیری از انتقال این بیماری ویروسی سعی کردند از لیوان های کاغذی بجای لیوان های شیشه ای استفاده کنند. این مسئله باعث شد تا طرفداران این محصول نسبت به گذشته بیشتر شوند.
آنچه درباره چاپ لیوان کاغذی باید بدانیم چیست ؟
تاریخچه چاپ لیوان کاغذی
در سال ۱۹۱۷ لیوان های شیشه ای به طور کلی از دسترس مردم در قطارهای مسافربری کنار کذاشته شدند و لیوان کاغذی جای لیوان های شیشه ای را گرفت. در سال ١٩۴٢ لیوان کاغذی در بیمارستان ها مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت و یک تحقیق در دانشگاه ایالتی ماساچوست نشان داد که هزینه ی استفاده از لیوان های شیشه ای۱/۶ برابر لیوان های یکبار مصرف کاغذی می باشد.
در رابطه با تاریخچه لیوان کاغذی می توان گفت که در قرن بیستم از لیوان های شیشه ای در مکان های عمومی استفاده می شد و یکی از مضراتی که این لیوان ها داشت این بود که باعث انتقال بیماری بین افراد می شد. به همین دلیل لیوانهای کاغذی جایگزین آن شد. چاپ لیوان های کاغذی از کشورهای چین، فرانسه و آلمان شروع شد.
همانطور که در ویکی پدیا آمده لیوان کاغذی با استفاده از بلوک های لاستیکی نصب شده بر روی استوانه ها، با یک استوانه متفاوت برای هر رنگ انجام می شود. ثبت در بین رنگ های مختلف بسیار دشوار بود، اما بعداً صفحات فلکسوگرافی در دسترس قرار گرفتند و با استفاده از سیستم های نصب، ثبت در بین رنگ ها آسان تر شد و امکان طرح های پیچیده تری فراهم شد. چاپ فلکسوگرافی برای زمان طولانی ایده آل شد و تولیدکنندگان هنگام تولید بیش از یک میلیون لیوان کاغذی از این روش استفاده می کردند. در این روش از ماشین آلاتی مانند Comexi استفاده می شود.

مراحل چاپ لیوان کاغذی 
تولید لیوان کاغذی طی چند مرحله انجام می شود. در ابتدا کاغذ توسط ماده پلی اتیلن روکش می شود، این روکش باعث مقاومت لیوان شده و مانع نفوذ مایعات در آن می گردد، اگر کاغذ بصورت یکطرفه روکش شود آن را سینگل (single) و اگر دو طرفه روکش شود آن را دابل (double) می نماییم.
پس از آنکه کاغذ روکش دار به وسیله دستگاه برش به اندازه بدنه ظرف برش داده شد و کاغذ چاپ شده به شکل استروک در آمد سپس در مرحله آخر کاغذ در دستگاه چاپ قرار می گیرد و محصول نهایی تولید می شود.
جالب است بدانید چاپ لیوان کاغذی طبق سلیقه و نیاز مشتریان انجام می شود، به طوری که مشتری تعداد، اندازه و طرح محصول مورد نظر خود را به تولید کننده سفارش می دهد و آن را تحویل می گیرد.

چاپ انواع لیوان کاغذی
چاپ لیوان کاغذی یکی از مدرن ترین خدماتی است که مجموعه های چاپ اقدام به تولید آن می کنند. چاپ لیوان کاغذی با برند شما یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین لیوان ها است که در کشور ما مورد استقبال بسیاری از افراد می باشد. در چاپ روی لیوان کاغذی از پوشش پلی اتیلن استفاده می شود که استفاده از پلی اتیلن در چاپ لیوان ها باعث می شود اینگونه لیوان ها در محیط زیست زودتر بازیافت شوند و به محیط زیست کمترین صدمه را وارد نمایند.

چاپ لیوان کاغذی ساحل جنوب
چاپ لیوان کاغذی بهداشتی 
تولید لیوان کاغذی بهداشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در چاپ لیوان کاغذی بهداشتی از جوهر گیاهی ضد آب استفاده می شود که به سلامت انسان آسیبی نمی زند. این جوهر بهداشتی در برابر مایعات مقاوم است و حل نمی شود و به دلیل داشتن همین مزیت جز پر طرفدارترین محصولات این گروه می باشد.

چاپ لیوان کاغذی تبلیغاتی 
تولید لیوان کاغذی تبلیغاتی یکی از روش های بسیار مناسب برای معرفی برند شرکت شما می باشد. در این روش مشتری می تواند طرح یا لوگو شرکت خود را سفارش دهد و از آن در موقعیت های مختلفی مثل همایش ها و سمینارها استفاده کند. بیشتر شرکت ها برای معرفی برند خود از لیوان های کاغذی تبلیغاتی استفاده می کنند و برند خود را بر روی لیوان چاپ می کنند تا بتوانند از این طریق تبلیغاتی را برای خود داشته باشند. چاپ لیوان کاغذی تبلیغاتی یکی از بهترین راهها برای معرفی برند شرکتها در همایش ها و سمینارها می باشد.

چاپ لیوان کاغذی از نظر سایز 
این روزها چاپ لیوان های کاغذی در سایزهای مختلفی به درخواست مشتریان تولید می شوند. انواع لیوان های کاغذی از نظر سایز به شرح زیر می باشد :
۱- چاپ لیوان ۹۰ سی سی (لیوان ۹۰ سی سی به لیوان تستر، لیوان شات و لیوان قهوه نیز مشهور می باشد)
۲- چاپ لیوان ۱۱۰ سی سی (لیوان ۱۱۰ سی سی یا لیوان ۴ انس نامیده می شود)
۳- چاپ لیوان ۱۲۰ سی سی (لیوان دبل شات یا دوبل شات نام دیگر لیوان ۱۲۰ سی سی می باشد)
۴- چاپ لیوان ۲۰۰ سی سی (سایز واقعی لیوان ۱۱.۵×۲۴ سانتی متر می باشد)
۵- چاپ لیوان ۳۶۰ سی سی (کاغذ مورد استفاده در چاپ لیوان 360 سی سی دارای استحکام با گرماژ ۱۹۸ می باشد)

جنس کاغذ در چاپ لیوان کاغذی 
جنس کاغذ به کار رفته در چاپ لیوان کاغذی بسیار حائز اهمیت می باشد و باید به گونه ای باشد که مایعات داغ به درون لیوان نفوذ نکند. جنس کاغذ داخل لیوان باید پلی اتیلن باشد که دارای خاصیت ضد آب است. همچنین پوشش پلی اتیلنی در درون لیوان مانع نفوذ مواد شیمیایی بر روی آن می شود و باعث  می گردد تا بهتر به محیط زیست بازیافت شود. 
ساحل جنوب در چاپ لیوان های کاغذی از کاغذی با جنس مرغوب استفاده می نماید این کاغذ آغشته به پلی اتیلن است که مانع از ورود آب به داخل کاغذ می شود. وجود پلی اتیلن در چاپ لیوان های کاغذی باعث می شود که از چسب برای چسباندن استفاده نکنند و با هیتر و حرارت دستگاه قسمت های مختلف لیوان با جنس کاغذی به یکدیگر وصل شوند.


مزایای لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی چیست ؟
یکی از مزایای لیوان کاغذی نسبت به لیوان پلاستیکی این است که مایعات به داخل سطح خارجی لیوان نفوذ نمی کنند و زمانیکه ما چای یا قهوه داغ را در این لیوان ها می ریزیم نه در لیوان حل می شود نه دست ما را می سوزاند در حالیکه در لیوان های پلاستیکی برعکس عمل می کند.
یکی دیگر از دلایلی که باعث شد تا لیوان کاغذی جایگزین لیوان پلاستیکی شود توجه به محیط زیست بود. امروزه  با گذشت از عصر صنعتی و توجه به محیط زیست، کشورهای مختلف فعالیت های زیادی در راستای حفاظت از محیط زندگی انسان انجام می دهند. تولید لیوان کاغذی به جای ظروف پلاستیکی تجدید ناپذیر، یکی از هزاران فعالیتی است که در راستای طبیعت دوستی انجام می شود. جالب است بدانید یکی دیگر از دلایلی که افراد زیادی ظروف کاغذی را به ظروف پلاستیکی ترجیح می دهند، نگرانی آن ها از سرطان زا بودن و واکنش های شیمیایی ظروف پلاستیکی نسبت به حرارت است.
از دیگر مزایای لیوان کاغذی نسبت به لیوان های پلاستیکی این بود که بعد از استفاده بهتر قابل بازیافت بودند و کمتر به محیط زیست صدمه وارد می کنند.
از لیوان های کاغذی می توان در تبلیغات، معرفی برند یک شرکت استفاده کرد در واقع ما می توانیم بر روی لیوانهای کاغذی هر طرح یا نوشته ای را درج نماییم در حالیکه بر روی لیوان های پلاستیکی این کار شدنی نبود.

آیا نوشیدن مایعات داغ در لیوان کاغذی عوارض دارد ؟
در کد مطلب ۲۴۲۴۰۶ درباره لیوان های کاغذی گزارشی نوشته شده که بر اساس مطالعات انجام شده توسط دیلی میل مشخص شده بود که یک نوشیدنی داغ در لیوان کاغذی ممکن است فقط در عرض چند دقیقه با مقداری ذرات پلاستیکی آلوده شود. 
لازم است بدانید این در زمانی اتفاق افتاد که لیوان های کاغذی تازه به بازار آمده بودند و در حال حاضر فناوری جوهر به کار رفته در چاپ لیوان های کاغذی تغیر کرده است و دیگر از جوهرهای پایه حلال در چاپ لیوان کاغذی استفاده نمی شود. یکی از مضرات این جوهرهای پایه حلال این بود که مواد را در خود حل می کرد و زمانیکه یک نوشیدنی داغ در لیوان کاغذی ریخته می شد در عرض مدت زمان کوتاه با مقداری از ذرات آلود می شد. 
امروزه جوهرهای پایه آب این مشکل را برطرف کردند. جوهرهای چاپ نیز تولید شده اند و لازم است بدانید در گذشته این مواد حلال بودند، اما جدیدترین جوهرهای پایه سویا خطر بوی لیوان ها را کاهش دادند و در چاپ لیوان های کاغذی از جوهرهای مناسب چاپ یا همان جوهر گیاهی ضد آب استفاده می شود که هیچ ضرری برای انسان ندارد.
منبع : چاپ لیوان کاغذی ساحل جنوب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها