به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۱۹۷۰۱

شکل جدید پس‌لرزه‌های گرمایش زمین

شکل جدید پس‌لرزه‌های گرمایش زمین
گروه علمی: زمین باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی برای کره زمین و ساکنان آن یعنی انسان‌ها شده است. اما گرمایش جهانی این‌بار تاثیر خود را به‌صورت متناقضی با بارش برف در صحرای آفریقا نشان داد. چگونه ممکن است در یکی از گرم‌ترین نقاط جهان برف ببارد؟

 عکس‌های جدید از صحرای آفریقا در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد صحرا پوشیده از برف است. همه ما صحرای آفریقا را یکی از خشک‌ترین نقاطی می‌شناسیم که دمای آن تا بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این صحرا در کنار دره مرگ در کالیفرنیا و شهرهای خاصی نزدیک خط استوا همچون دالول در اتیوپی و وادی هلفا در سودان، یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین است.
 
این بیابان ۱۱ کشور الجزایر، چاد، لیبی، مصر، مالی، موریتانی، مراکش، نیجر، سودان، تونس و صحرای غربی را شامل می‌شود. در این منطقه آب بسیار کمیاب است و ارتفاع تپه‌های شنی تا ۱۸۰ متر می‌رسد. بنابرین دیدن عکس‌های‌ تپه‌های شنی پوشیده از برف ممکن است این سوال را برای شما مطرح کند که این اتفاق چطور ممکن است؟

این عکس‌ها نشان‌دهنده چیست؟
این تصاویر که در اوایل ژانویه توسط کریم بوشتاتا به ثبت رسیده‌اند، برف و یخبندان را در حوالی شهر عین سفرا که در شمال غربی الجزایر است نشان می‌دهد. این منطقه در ۴۰ سال گذشته تنها شاهد تعداد انگشت شماری بارش برف بوده است. تاریخچه بارش برف نشان می‌دهد فقط در سال‌های ۱۹۷۹، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ بارش برف در این منطقه به ثبت رسیده است. شهر عین سفرا در کوه‌های اطلس و ۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و به عنوان دروازه صحرا شناخته می‌شود. این شهر در استان نعمه کشور الجزایر قرار دارد که نزدیک مرز مراکش است. در زمان عکاسی دمای هوا به منفی ۲ درجه رسیده بود.
 
آیا تغییرات آب و هوایی علت است؟
بارش برف در بیابان به دلیل عدم وجود آب کافی در هوا اتفاقی بسیار نادر است هرچند که هوا در شب بسیار سرد می‌شود. بحران آب و هوا غیرقابل پیش‌بینی است و از آنجا که در بسیاری از کشورهای آفریقایی افزایش دما باعث ویرانی می‌شود، می‌تواند رویدادهای شدید سرمایی مانند این واقعه را به دنبال داشته باشد. یک پژوهش که در مجله Science منتشر شد نشان می‌دهد که رویدادهای شدید سرمایی هوا می‌توانند با گرمایش قطب شمال مرتبط باشند. اگرچه این پژوهش در ایالات متحده انجام شد، اما پیش‌بینی می‌شود احتمال وقوع امواج سرد در سراسر جهان در نتیجه گرم شدن کره زمین بیشتر شود.

آیا راهکاری وجود دارد؟
طبق این ترجمه تجارت‌نیوز، بنابر اعلام مجمع جهانی اقتصاد، نتایج این مطالعه «دلیل دیگری را برای کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای که منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود، نشان می‌دهد».  این مجمع می‌افزاید: «در عین این حال نیاز است تا استراتژی‌های بهتری برای مدیریت آب و هوایی، چه سرد و چه گرم توسعه یابند». توجه به این نکته مهم است که تغییرات آب و هوایی که عامل انسانی دارد باعث رشد صحرای آفریقا می‌شود. این صحرا در حال حاضر حدود ۱۰ درصد بزرگتر از حدود یک قرن پیش است. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS)، بیابان‌ها به مکان‌هایی بر روی زمین گفته می‌شود که کمتر از ۱۰ اینچ (۲۵ سانتی‌متر) در سال بارندگی دارند. بنابراین اگر اندازه صحرای آفریقا به افزایش خود ادامه دهد، احتمال خشکسالی در کشورهای اطراف بیشتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها