به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۱۹۷۸۴
انتصابات جالب در دولت تروریستی و دست‌نشانده پاکستان در افغانستان؛

یک نانوا رئیس پلیس شد، یک خادم مسجد معاون وزیر، یک چوب‌فروش هم مدیر کل!

یک نانوا رئیس پلیس شد، یک خادم مسجد معاون وزیر، یک چوب‌فروش هم مدیر کل!
گروه بین الملل: یک چوب‌فروش مدیرکل وزارتخارجه، یک نانوا رئیس پلیس و یک خادم مسجد معاون وزیر شد!
"امرود خان" راننده کامیون از طرف رهبری وزارت بهداشت و درمان طالبان، به حیث رئیس عمومی اداره بهداشت و درمان استان "کنر" در جنوب شرق افغانستان تعین شد. طبق گزارش منابع محلی از استان کنر، وزارت بهداشت و درمان طالبان، آمرود آقای خان راننده ۳۰ کامیون را به حیث رئیس بهداشت و درمان این ولایت تعین کرد. گفته می‌شود، آمرود خان سواد خواندن و نوشتن ندارد و سال‌ها به عنوان راننده کامیون(تیلری) در مسیر کابل- جلال‌آباد کارکرده است.
این درحالی‌است که صدها متخصص  و پزشک در کشور وجود دارد؛ اما طالبان بر خلاف اصل شایسته سالاری و تخصص‌گرایی، افراد بی‌سواد و مرتبط به خود را در راس امور تخصصی و فنی قرار می‌دهند.
پیشتر هم با عزل یک پزشک فوق تخصص ریه، یک قاری به عنوان رییس بیمارستان از سوی طالبان منصوب شده بود! این موارد بسیار زیادند. جز این، به تازگی وزارت خارجه طالبان "عبدالشکو حقانی" را به حیث رئیس دفتر وزارت خارجه در استان قندهار(که پایتخت اصلی طالبان به شمار می‌رود) تعیین کرد،‌ درحال‌که حقانی، در شهر مرزی "چمن" در پاکستان چوپ فروشی و چوب تراشی داشته است. او ۳۵ سال در کار چوب فروشی بوده است و نظیر همکاران دیگرش تجربه دارد از سواد خواندن و نوشتن محروم است.
رهبری طالبان هم‌مانند این‌ها، دها فرد بی‌سواد و کم‌سواد را در رس ادارات محلی و مرکزی تعین کردند. ازجمله اکثریت وزرای طالبان بی‌سواد و مخالف تخصص و مسلک تعیین شدند. به گفته تحلیل‌گران سیاسی، این انتصابات دست آی اس آی پاکستان است. آنها به نحوی خواستار یک نظام ضعیف و غیر تخصصی در افغانستان هستند تا به‌سادگی توانایی نفوذ و کنترل آن را داشته باشند.
 چندی پیش پیش روزنامه نیویورک‌تایمز هم گزارشی در اینباره از کابل نشر نموده و از وقوع چنین انتصاباتی در افغانستان اظهار حیرت کرده بود. نیویورک تایمز افزوده بود؛ طالبان تعمدا و با توصیه آی.اس.آی نیروهای متخصص پیشین را عزل و از نیروهای پاکستانی‌اش برای مناصب دولتی استفاده می‌کند.
این روزنامه نوشت که "ارسلان خروتی: که اکنون معاون وزارت مهاجرین طالبان شده است، سال‌ها در کمپ پناهندگان در پاکستان کار سرایداری می‌کرده است.
 طالبان پس از بازگشت به قدرت شماری از کادرهای مورد نیاز برای نهادهای دولتی را از پاکستان آورده است. طالبان بنا به توصیه در صدد تکمیل کادرهای دولتی خود از نیروهای این گروه در پاکستان است. ماجرا چنان جالب بود که بی‌بی‌سی هم گزارشی درباره این رسوایی نشر کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی و به نقل از روزنامه نیویورک تایمز؛ یکی دیگر از این افراد که با نیویورک تایمز صحبت کرده، "خیال محمد غیور" است که سال‌ها در پاکستان نانوایی داشته است، حالا طالبان وی را به عنوان مدیر کل پلیس ترافیک کابل گماشته‌اند، او حالا رئیس و مدیر ۱۴۵۰ کارمند در افغانستان شده است.
به گزارش نیویورک تایمز خادم و واعظ مسجدی در یک محله فقیرنشین کراچی، نیز حالا در دولت طالبان به سمت  عمران‌خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرد کشورش آماده است تا نیروهای متخصص و مسلکی لازم را به کابل اعزام کند. حالا معنی این تخصص مورد نظر عمران خان به مرور آشکارتر می‌شود!
قاضی در ولایت(استان) "پکتیکا" در شرق افغانستان منصوب شده است. این افراد سال‌ها در پاکستان به سر برده بودند. حالا طالبان آنها را برای بازگشت و کار در دولت جدید دعوت کرده است. مشخص نیست که چه تعداد از جنگجویان سابق طالبان از پاکستان بازگشته اند. پس از به قدرت رسیدن طالبان در پانزدهم آگوست، شمار زیادی از کارمندان ارشد دولت پیشین اعدام، ترور، ناپدید، دستگیر و زندانی، عزل و اخراج و یا از کشور فراری شده‌اند.
گویا برای پیاده کردن این تصمیمات و انجام چنین انتصاباتی و با همین پیش زمینه بود که ملا یعقوب(وزیر دفاع طالب) گفت: طالبان باید بدون توجه به مدارک تخصصی و تحصیلی در مدارج و مناصب بالای ادارات به کار گرفته شوند. هدف از این دستور عجیب دادن پاداش به شورشیان کوه‌نشین مسلحی است که در جنگ‌ها علیه ارتش افغانستان جنگیدند. پیامد این اظهارات او نیز عمران‌خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرد کشورش آماده است تا نیروهای متخصص و مسلکی لازم را به کابل اعزام کند. حالا معنی این تخصص مورد نظر عمران خان به مرور آشکارتر می‌شود!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها